Divize fondu Hartenberg Capital spravujícího investice Andreje Babiše koupila sedmdesátiprocentní podíl ve společnosti 4Kraft. Ta patří mezi největší evropské prodejce potřeb pro malé děti, zejména kočárků, autosedaček, dětského vybavení do domácnosti, odrážedel a tříkolek pod značkou Kinderkraft.
Cenu obchodu ani jedna ze stran nekomentovala, podle odhadů z trhu a současných ocenění firem v oboru pravděpodobně překročila dvě miliardy korun. Na svém webu o tom v úterý informovaly Hospodářské noviny.
Společnost 4Kraft, která sídlí v polské Poznani, byla založena v roce 2011. Loňský obrat firmy překročil sto milionů eur (asi 2,5 miliardy korun) a meziročně jí roste zhruba o dvacet procent. Provozní zisk EBITDA (před odpisy a úroky) byl na úrovni deseti milionů eur, tedy zhruba 250 milionů korun.
Firma provozuje také pobočku v čínském Su-čou a ve Spojených státech, kde spolupracuje s Amazonem. Ke klíčovým trhům dnes patří Německo, Francie, Velká Británie, Polsko, Španělsko a Itálie. Firma vyrábí ve třech partnerských čínských továrnách, které zaměstnávají dva tisíce lidí.
Divize Hartenbergu, společnost enterstore, získá ve společnosti 4Kraft sedmdesátiprocentní podíl. Zbytek si ponechá zakladatel firmy Leszek Krysieniel, který zároveň zůstává generálním ředitelem firmy.
„Těšíme se na podporu jejich expanze na stávajících i nových trzích, zejména v USA. Toto partnerství nám také nabízí jedinečnou příležitost učit se z jejich úspěchů v Číně a objevovat nové příležitosti na jednom z nejdynamičtějších trhů světa,“ uvedl pro Hospodářské noviny šéf Hartenbergu Jozef Janov.
Nákup podílu je zřejmě největší „sólo“ akvizicí Hartenbergu, když překonala i nákup švédské společnosti Miss Mary of Sweden z minulého týdne. V jejím případě se podle deníku spekuluje o ceně kolem dvou miliard korun.
Skupina enterstore vznikla v roce 2018. Do jejího portfolia patří spolu s firmou Astratex také e-shop se sportovními potřebami Sportega, prodejce výrobků z ovčí vlny Ovečkárna a táborská textilní firma unuodesign.
Obrat enterstore podle jejího webu přesahuje sto milionů eur. Působí v sedmnácti zemích a poskytuje služby čtyřem milionům zákazníků. Mateřský Hartenberg založil Jozef Janov po odchodu ze skupiny Penta společně s Andrejem Babišem v roce 2013.