Mikina s kapucí a pod ní košile. To je aktuálně mentální, ale i doslovné nastavení Jozefa Janova. Pětačtyřicetiletý finančník, který řídí a minoritně spoluvlastní fond Hartenberg, kde má peníze primárně Andrej Babiš, takto mění tvář i několikrát týdně.

Jako šéf mnohamiliardového Hartenbergu zodpovídá za výkonnost portfolia, které se aktuálně táhne od zdravotnictví přes nemovitosti a e-shopy až k opravnám letadel. Nejznámějšími značkami spojenými s Hartenbergem jsou hlavně reprodukční kliniky Future Life a e-shopy jako Sportega, Ovečkárna, Unuo nebo Astratex, ale také polský výrobce zdravé výživy Good Food.

Jako soukromá osoba, respektive pod vlajkou svého vehiklu JJ Capital, pak Janov loni vstoupil do sítě fitness klubů Next.Move.

„Když vidím, že si můžu koupit něco pěkného, co mi navíc může vydělat peníze, tak neodolám,“ říká s úsměvem muž, který před Hartenbergem působil dlouhá léta jako investiční ředitel v Pentě.

Síť Next.Move, založená a vedená Juliánem Jančíkem, tak díky desítkám milionů korun od Janova mohla otevřít další pobočky, z nichž nejnovější se nachází na pražském Smíchově. Zároveň vyvinula a poslala do světa vlastní fitness aplikaci.

Co je to Flying Cover?

Každé pondělí vydáváme signature rozhovor s pozoruhodnou byznysovou osobností. Létající titulka, Forbes Flying Cover!

Forbes Flying Cover s Jozefem Janovem

Je to právě tato pestrost a přebíhání od konzervativních oborů k mladistvému světu stylových fitness klubů, kde všichni vypadají jako ze staré reklamy na Abercrombie & Fitch, které Janova v současnosti naplňují.

Zároveň však pro Forbes přiznává, že aktuálně vidí řadu investičních příležitostí. Bylo by proto pošetilé si myslet, že jako akcionář posiloven zanevře na starou dobrou private equity nebo akcie.

Jaká je aktuálně doba na investování?

Dobrá. Ceny aktiv jsou nyní, řekněme, rozumné. Nejsou vyloženě laciné, ale ani drahé. My máme aktuálně rozdělaných šest obchodů, které chceme v následujících třech až šesti měsících dokončit. Chceme kupovat nemovitosti, pozemky na výstavbu bytů, kliniky v zahraničí…

A pak máme dva dealy, které jsou v nových odvětvích, kde zatím nejsme. Tento rok bychom chtěli ekvitně investovat zhruba 100 milionů eur napříč portfoliem.

Jak moc se rozkročíte mimo vaše hlavní obory, tedy mimo kliniky, real estate a e-shopy?

Máme i FMCG, což je good food, a léky na imunitu nebo květinářství, ale nejsilnější budou nadále kliniky. Loni jsme koupili čtyři, letos to bude podobné. Pozemky nám loni přišly dost laciné, tak jsme je kupovali – a teď chceme koupit další.

High growth jsme našli v e-shopech.

Obecně si myslím, že nemovitosti mají super „downside protection“. Jinými slovy: pokud nekoupíte ten pozemek vyloženě strašně draze, nemůžete zase tolik prodělat. Takže nemovitosti jsou pro nás defenzivní sektor, kliniky stabilní, ale nikterak dramatický růst okolo pěti až sedmi procent ročně a do toho potřebujeme nějaký high growth. Ten jsme našli v e-shopech.

I teď, když e-commerce prožívá ochlazení?

Máme za sebou dva měsíce a naše portfoliové e-shopy rostou dvouciferně…

Čím to?

Máme jednu velkou výhodu: neatakuje nás Temu. To je obrovský fenomén. Pokud prodáváš například nějaké gadgety, tak absolutně nemáš šanci jim konkurovat. Jenže to my nemáme.

Naše Sportega se pohybuje na poli sportovních potřeb a za první dva měsíce vyrostla o čtvrtinu, což je naprostá bomba. Ovečkárna je velký niche, to se těžko kopíruje, to samé Unuo. Astratex roste taky, takže si fakt nemůžeme stěžovat.

To je výsledek cílené strategie?

Ano. Nikdy jsme nechtěli být Mall nebo CZC. Tam jsi v komoditě, pracuješ s malou marží, totální red ocean. Teď máme v hledáčku další tři e-shopy, kde děláme due diligence, a to jsou zase niche segmenty. Typicky mají tržby ve stovkách milionů korun, zakladatel chce částečně vycashovat, my koupíme majoritu a můžeme spolu dalších několik let dělat, otevírat nové země a tak dále.

Co veřejné trhy, respektive akcie?

Měli jsme v akciovém fondu výborný rok, kdy jsme dost vydělali například na Metě. Aktuálně se nám hodně líbí letiště a cestovní kanceláře, protože nám přijde, že jejich ceny stále nereflektují, jak se ekonomika nakopla, kolik mají lidé peněz a jak moc chtějí cestovat. Ale to je samozřejmě krátkodobá investice, kdy něco koupíme a třeba do roka prodáváme.

A co přesně znamená výborný rok?

Za rok 2023 nám portfolio vyrostlo o zhruba třicet procent, což považuji při naší relativně konzervativní strategii za velmi solidní. Když byl předloni pokles, klesli jsme asi o osm procent, zatímco hodně investorů utrpělo dvouciferné ztráty…

Měli jste, nebo máte Nvidii?

Ta nám vždy utekla. Vždy se nám zdála zároveň dost drahá, ale samozřejmě mě to štve.

Teď se skloňuje horem dolem, někteří hovoří o bublině. Máš na to názor?

Ani ne. My vždy každou akcii hodně analyzujeme a následně probíráme na investiční komisi a na firmu, jakou je Nvidia, zkrátka teď nemáme lidi. Insideři, kteří tomu trhu rozumějí, každopádně mohli vydělat parádně, takže mě to fakt trochu mrzí.

Jak se ti osobně žije a naviguje v té pestrosti, kterou s sebou Hartenberg nese?

Výborně, pro mě je to práce snů. Člověk si vybírá, co bude dělat. Když jsi unavený z klinik, soustředíš se na e-shopy. Přestanou tě bavit e-shopy? Skočíš na byty. Je to, jako bys měl osm prací v jedné. Zároveň se každý segment chová jinak, takže postupem času získáváš zajímavý rozhled. Najednou vidíš do hlubin daného oboru a můžeš mu třeba přizpůsobovat akciové investice.

Děláte to?

Jasně. Máme opravny letadel, a tak vidíme trh z první ruky. Když za námi přichází Ryanair či EasyJet a chtějí opravovat, chtějí dlouhodobé smlouvy a vědí, že potřebují kapacitu, tak my víme, že je dobrá poptávka a jdeme nakupovat.

Pokud nepřijde nějaká externalita, jako například covid, tak věřím, že letiště jsou na následující dva tři roky fakt dobrý deal. Ceny akcií jsou výrazně nižší než před pandemií.

Vidíš něco podobného v nějakém dalším segmentu?

Koupili jsme minoritní pozice v některých poštách. Obchodují se nyní někde okolo troj- až čtyřnásobku EBITDA, protože jim jde prudce dolů listovní byznys. Na druhé straně jim ale velmi roste e-commerce.

Poslední míli mají staré pošty.

Kupovali jsme takto pozici v nizozemské poště a ta logika je jednoduchá: když chce někdo jako Temu do Evropy, musí jít logicky například přes Nizozemsko, protože se mu někdo o tu poslední míli musí postarat. A tu poslední míli mají prostě staré legacy pošty.

Díky segmentové i geografické pestrosti Hartenbergu nepochybně vidíš i do ekonomik. Jak hodnotíš aktuální stav a dohlednou budoucnost středoevropského regionu?

Hodně dobře pojede Polsko. Ty kroky jsou zatím malé, ale když jako zahraniční investor víš, že v Polsku bude následující čtyři roky proevropská vláda, která chce vrátit burzu tam, kde byla, dává ti to ohromný vítr do plachet. Investoři se tam začnou postupně vracet, což se bude zrcadlit i na valuacích.

Máme některé polské akcie a je to krásně vidět na bankách nebo pojišťovnách. Z hlediska fundamentu se vůbec nic nestalo, ale jen změnou politické garnitury a její prozápadní rétorikou akcie poskočily o dvacet procent. Takže u Polska jsem velký optimista.

U rodného Slovenska jsem bohužel dost pesimista. To budou hodně těžké čtyři roky, investoři se mu budou vyhýbat. My tam máme květinářství, pozemky a Imunoglukan, což je vše vůči politice dost imunní byznys. Česko mám v hlavě tak flat. Je dost navázané na Německo, a to teď moc dobře nejede. Vítězové se ale samozřejmě najdou.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Do jaké míry kopírují tvé osobní investice ty hartenbergovské?

Z hlediska akcií mám v osobním portfoliu asi padesát titulů, které sleduji, a asi deset z nich máme nakoupené i ve fondu. Jde o to, že v jeho rámci si nemůžeme moc dovolit větší volatilitu, zatímco já osobně si klidně máznu tři procenta majetku na nějakou akcii, to je moje osobní riziko.

A pak mám soukromě projekty jako Next.Move, což je zábava – a věřím, že zároveň dobrá investice. Ideální kombinace.

Jak jsi k Next.Move přišel?

Kolegyně zná Juliána (Julián Jančík, zakladatel Next.Move, pozn. red.) a zmínila, že má fitness centra a možná by uvažoval o investorovi. Řekl jsem jí, že fitness centra mě určitě nezajímají, že jsou to díry na peníze a v zásadě úplná blbost. Ona se ale za týden vrátila s tím, že Julián přes ni posílá kompletní byznys plán, zpracovaný Excel, KPI… A všechno strukturované jako ve firmě.

Julián Jančík a Jozef Janov | Foto Next.Move

Na měsíční bázi to navíc bylo ziskové. Celé to pro mě byl šok, tak jsem se tam skočil podívat. Dal jsem si jednu lekci a popovídal s Juliánem, který mi řekl, že chtějí otevřít další dva kluby a hledají někoho, kdo to zafinancuje výměnou za podíl. A bylo to.

To ti takhle rychle secvaklo, že do toho jdeš?

Totálně. Když vidím, že si můžu koupit něco pěkného, co mi navíc může vydělat peníze, tak neodolám. (smích)

A vydělá ti to opravdu peníze?

Máme dnes 2300 členů, jsme EBITDA-positive, splácíme kluby, platíme nájmy. Tento rok splatíme většinu leasingů, příští rok si můžeme odfrknout a přemýšlet o dalším rozvoji. Teď máme novou aplikaci… Takže so far, so good!

Baví tě to?

Moc. Jednak sám třikrát týdně chodím cvičit, abych taky trochu vypadal, protože tam všichni vypadají skvěle. (smích) Druhak mě baví energie Juliána a jeho týmu. Oni mají ohromný zápal, pořád chtějí něco dělat, něco posouvat.

Je to úplně jiný svět než třeba to zdravotnictví, v němž se hojně profesně pohybuji. To je ultrakonzervativní, ultrapomalé. Takže jsem strašně rád, že jsem si tu dynamiku našel tady. 

Jakou s tím máš ambici?

Nikdy jsme se s Juliánem nebavili, co dál. Je to pořád dost čerstvé. Když to bude dávat smysl, chtěli bychom další dva kluby v Praze s nějakou unikátní propozicí. Zároveň budeme šlapat do aplikace, protože pokud bude dobrá, nic nebrání, aby byla globální.

Ptám se primárně proto, že pocházíš z private equity světa a ten má typicky svoje investiční horizonty…

Beru to jako dlouhodobou investici. Možná z toho někdy budeme exitovat, ale tak daleko teď nevidím. A možná to jednou zkusíme dát na burzu. Je to malé, ale dobře růstové, se silnou komunitou, pro kterou by možná bylo fajn malý kousek vlastnit. Ale to je všechno ve hvězdách.

Jozef Janov bude jedním ze speakerů na akci Money Masterminds, kterou Forbes pořádá 23. dubna v Martinicckém paláci. Nenechte si to ujít!