Let Špačka provází závratný zvuk závratně drahých houslí a závratně nabitý program. V nedávných dnech hrál virtuos na třech kontinentech, vyprodal nejprestižnější koncertní síň v Asii a… a nyní je na řadě Česko.

Hezký den, těší nás, přichází muž, kterému byste nehádali šestatřicet, a mladistvý vzhled je jen závdavkem příštích kouzel. Počkat, jakápak kouzla?

Taková: přestože muž přichází volným krokem, nese na zádech osm ferrari a dokáže zařídit osmero ročních období. Nemá klobouk, takže z něj netahá králíky, zato z futrálu vytáhne nástroj, zkušeným pohybem jej dá pod bradu a v tu ránu je tu další kouzlo: změní se skupenství zvuku.

Poslouchat vyprávění globálně nejvytíženějšího českého houslisty současnosti Josefa Špačka je nejen zajímavé, ale i fajn.

Umělec je umělcem i v navození atmosféry, je spontánní, i proto je brzy smeten ze stolu předem připravený scénář rozhovoru, „přísná notová“ partitura interview se bez povšimnutí sesune ze stojanu, je zbytečná při bezmála jazzové improvizaci, kterou se hovor (ne)řídí.

I tak jdou posluchači do uší pevné kontury slov, pomlkami oddělené tvary podstatných jmen, zájmen, sloves a tak dál, tvary zkonstruované ze souhlásek a samohlásek, „přivařené“ k sobě do jednolitého kusu jazykem, vykonavatelem vůle mozku.

Toto pevné skupenství zvuku se – čáry máry fuk, šmytec smyčec! – změní v tekuté, jakmile interpret použije místo úst housle. Ne, není to tak zcela skupenství vody, spíše medu, v jehož barvě housle jsou, či nějakého zvolna se táhnoucího masážního oleje; takového, který je určen duši.

Josef Špaček hraje v ten moment pro účely focení, aby před fotografem nepózoval jen tak naplano. Spustí Adagio z Bachovy sonáty g-moll na chodbě mezi sdílenými kancelářemi, v nichž je nejčastěji provozováno prozaické umění „má dáti – dal“, ale i do těchto míst, přilákáni zpěvem houslí, se slétnou andělé.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.