K zásadnímu spojení dvou gigantů módního světa by mohl zaznít vtip, že když spolu Bernard Arnault z LVMH a majitel Prada Holdings Patrizio Bertelli svačí, určitě musí být na stole bageta. To proto, že právě francouzské pečivo posloužilo jako inspirace kabelky Baguette od italského luxusního módního domu Fendi. Právě té, kterou nejvíc proslavila Sarah Jessica Parker coby Carrie v seriálu Sex ve městě.

Vtip s bagetou, kterou spolu snědí dva módní magnáti, se vztahuje k roku 1999. Tehdy se společnosti LVMH a Prada, do té doby obchodní arcirivalové, rozhodly, že spojí síly, aby zakoupily rozhodujících 51 procent Fendi za 545 milionů dolarů. Přeplatily tak svého konkurenta Gucci Group a očekávalo se, že Fendi splní ambiciózní plán a dostane se na úroveň módních domů Prada nebo Gucci.

Před dvaadvaceti lety byla přitom Fendi stále značkou zejména pro módní fajnšmekry, kteří si libovali v kožešinách. Ostatně právě doplňky z kožešin značka proslula už v roce 1925, kdy si otevřela první obchod v blízkosti Benátského náměstí v Římě. Po druhé světové válce odsud kabát na zimu musela mít každá dáma, která se chtěla prosadit mezi zdejší opulentní smetánkou.

Na mezinárodní módní mapu dostal Fendi díky kožešinám v extravagantních barvách a tvarech v roce 1965 tehdy ještě mladý německý návrhář jménem Karl Lagerfeld. Módní dům přišel také s vlastní řadou oblečení a doplňků.

Ten zásadní zlom ale přišel před pětadvaceti lety, kdy Fendi uvedlo na trh kabelku pod názvem „Baguette“. Měkký malý doplněk, který máte nosit v podpaží, si okamžitě oblíbily ty nejznámější ženy světa – od Sophie Loren po Madonnu. A od té doby ji alespoň jednou třímala v ruce snad každá celebrita včetně Rihanny, režisérky Sophie Coppoly nebo herečky a zpěvačky Zoe Kravitz.

A díky tomu, jak moc je momentálně v kurzu módní estetika z přelomu milénia, hledá generace Z „bagety“ od Fendi také na re-sale platformách s luxusní módou. Zatímco novou kabelku seženete okolo 65 tisíc, její speciální edice s flitry z druhé ruky se prodává okolo 4 tisíc eur, tedy za téměř 100 tisíc korun.

A k zájmu o tento model kabelky přispívá také TikTok, kde hashtag #fendibaguette sesbíral 2,4 milionů zhlédnutí. A například platforma RealReal, která nabízí vintage módu a doplňky, hlásí nárůst prodeje Fendi Baguette o 40 procent oproti minulému roku.

Právě uplynulé pětadvacáté narozeniny kabelky, kterou díky seriálu Sex ve městě znají i ti, kteří módu jinak příliš neprožívají, musel módní dům oslavit ve velkém stylu. Přítomná byla nejen stvořitelka ikonické „bagety“ Silvia Venturini Fendi a Sarah Jessica Parker, ale také Marc Jacobs, zástupci klenotnického domu Tiffany či japonští návrháři tvořící pod značkou Porter.

Ti všichni totiž vytvořili limitované kolekce kabelky Baguette, které jsou od Fendi mimořádně chytrým krokem. Právě kolaboracemi totiž získává nové zákazníky mezi těmi, kterým doteď italský luxusní brand mnoho neříkal.

Vzpomeňme si třeba na kooperaci s Kim Kardashian a její značkou tvarovacího prádla Skims. Na trh byla kolekce, kde bylo nejen spodní prádlo, ale také plavky či legíny, uvedena loni na podzim. A jen během první minuty se jí skrze webovou stránku, kde jste si mohli zboží zakoupit, prodalo za milion dolarů.

Svět Fendi však patří nejen bohatým a úspěšným, ale také těm, kteří se nevzdají. Něco takového si mohli šeptat nejen hosté přehlídky k výročí kabelky, ale i online diváci po celém světě v okamžiku, kdy se na pódiu zjevila Linda Evangelista, supermodelka 90. let, která se opět vrátila k modelingu po nepovedeném kosmetickém zákroku, který ji znetvořil. Svůj status hvězdy potvrdila v tyrkysově modré kápi (firemní barva Tiffany) a se stříbrnou Baguette, která se jí ležérně houpala na předloktí.

Móda je sice vrtkavá, ale zároveň velmi nostalgická záležitost. A právě na tom se dá dnes skvěle vydělat.