Nové modely převážně jen na baterie. Klimatizace ovládaná na dálku přes telefon. Směřování k uhlíkové neutralitě. Porsche je sice tradiční značka, ale zároveň udává trendy. Kráčí inovacím vstříc a odměnou jsou jí rekordní tržby a zisk. „Základní odkazy k historii si ale chceme zachovat,“ hlásí Jan Sedláček, výkonný ředitel importu značky Porsche v Česku.

Porsche se mění – navenek i uvnitř. Jistě, zůstává logo s koněm i poctou domovskému Stuttgartu, startování vlevo a leckde i analogový otáčkoměr. Ale spoustu je toho jinak. Není to revoluce, ale evoluce rozhodně. Hlavní trend? Elektromobilita. „Má u nás nejvyšší prioritu,“ vyhlašuje do světa zástupce CEO Lutz Meschke a dokládá to konkrétními plány: už v roce 2030 chce Porsche zákazníkům dodávat v osmdesáti procentech případů bateriové elektromobily.

Už pár let víme, co si pod tím představit. V září 2019 vystartovalo z bran stuttgartské automobilky Porsche Taycan. Elegantní, dynamické, dravé, futuristické. Nikomu, kdo se zajímá o auta, nemohlo být lhostejné. Třeba v Norsku neváhali zájemci o něj utratit dvacet tisíc norských korun (zhruba padesát tisíc českých korun) jen jako zálohu za to, aby si ho rezervovali.

Nová generace Porsche Macan bude plně elektrická, říká Jan Sedláček.

„To byl pro nás zlom. Na druhou stranu šlo pořád o model ‚navíc‘. Na začátku příštího roku ale začneme zákazníkům dodávat první bateriovou náhradu stávajícího spalovacího modelu. Půjde o novou generaci SUV Macan, která bude plně elektrická,“ avizuje Jan Sedláček, který šéfuje importu značky Porsche do Česka.

Ale mění se toho mnohem víc. Porsche se opírá směrem dříve nemyslitelným: do SUV. A také posouvá do moderní doby i ovládání vozidla. Tlačítka mizí, přichází čas displejů a chytrých funkcí.

Seznamte se s Porsche v roce 2023.

Stálice s číslem 911

Výrobce luxusních sportovních vozů loni celosvětově vydělal 6,8 miliardy eur (162 miliard korun), o 27 procent víc než o rok dřív. Tržby šly nahoru skoro o čtrnáct procent na 37,6 miliardy eur (895 miliard korun).

A značce Porsche se daří i v Česku. Odbyt se v posledních letech skoro zdvojnásobil ze zhruba 300 na 560 registrovaných aut ročně. Jan Sedláček, který tuzemské Porsche vede pátým rokem, chce, aby se časem prodalo 700 vozů za rok.

I tady mají mít nemalý podíl na prodeji elektroauta, však také v příštích letech bude každý nový uvedený model bateriový. „Týká se to nové řady modelů Cayenne, 718 Cayman i Boxster, které budeme postupně představovat,“ přibližuje Sedláček.

Zbylých spalovacích dvacet procent má automobilka vyhrazených pro svoji dlouholetou legendu, Porsche 911. Odkaz předchozích generací a symbol značky.

„V prodeji bude vždy, ať už bude mít podobu plně spalovací, nebo nějakého hybridu. Necháme si ho v sortimentu pro ryzí milovníky benzinových motorů,“ vysvětluje Sedláček.

Ale i u těchto tradičních sporťáků usiluje Porsche o snižování emisí. Před Vánoci automobilka otevřela pilotní továrnu na výrobu vlastního e‑paliva v Chile. „Cílem je uhlíková neutralita. A to i v případě spalovacích motorů. Proto taky energeticky náročnou výrobu syntetických paliv směřujeme do lokalit, kde hodně fouká, a tak můžeme využívat větrnou energii.“

„Taky nesmíme zapomínat, že se bavíme o osmdesáti procentech prodejů. To ale neznamená, že ze dne na den přestanou jezdit auta se spalovacími motory zakoupená v minulých letech. E‑paliva nabídnou ekologickou variantu i majitelům těchto vozů,“ připomíná Sedláček.

Nebát se inovací

Že se tradiční značka nebojí posouvat, dala najevo před dvaceti lety. Motoristy i konkurenci překvapila, když v roce 2002 začala vyrábět SUV Porsche Cayenne: „To si nikdo nedokázal představit. Výrobce luxusních sporťáků a SUV? To kdysi nešlo dohromady. Ale paradoxně to značku tehdy zachránilo a další konkurenti nás následují,“ říká Sedláček.

V roce 2014 se přidalo další SUV Macan. „Jde o nejrychleji rostoucí segment v odbytu. I u Porsche vede. Cayenne a Macan jsou dva nejprodávanější modely, které v Česku tvoří více než polovinu všech prodejů. I to je důvod, proč právě tady začínáme přechod k elektromobilitě,“ popisuje.

Nový Cayenne, který půjde do světa v létě, na rozdíl od Macanu ale ještě plně elektrický nebude. „Půjde jak o klasický spalovací, tak i hybridní model, na který se chceme zaměřit. Navíc se tady plně uplatní všechny nové možnosti z pohledu konektivity, připojení k internetu, digitalizace a světelné techniky,“ dodává Sedláček.

I tohle je důsledek evoluce posledních let. Ve vozech postupně mizí tlačítka a přibývají displeje. U všech nových modelů může řidič stav vozidla sledovat v aplikaci na svém telefonu. Na dálku přes aplikaci se dá ovládat třeba i vytápění nebo klimatizace.

Odkaz na Porsche 911 bude vždycky ve všech našich modelech.

Aktualizace softwaru probíhají za jízdy a malé úpravy vozů se díky nim dějí na dálku online. „Stejně tak svolávací akce vám ohlásíme při startu na displeji, kde si také můžete vyhledat nejbližšího dealera, zadat si ho do navigace a rovnou se tam i objednat,“ přibližuje Sedláček.

V budoucnu navíc půjde některé funkce zaplatit a aktivovat online v ještě větší míře, než to funguje nyní například u modelu Taycan. Třeba jen na nějaký čas. „Něco jako u Applu. Třeba si objednáte autonomní řízení na dva měsíce. To samozřejmě neznamená, že to nemůžete mít napořád, pokud chcete a potřebujete,“ upřesňuje.

Vstříc mladší generaci a ženám

Některé věci ale přetrvávají. „Pár základních odkazů k historii si chceme zachovat i v době digitalizace a elektrifikace. Je to startování vlevo a centrální otáčkoměr, ideálně analogový. Tak vypadalo původní závodní Porsche – zapalování vlevo a obrovský otáčkoměr uprostřed,“ zdůrazňuje Sedláček.

Startování vlevo, i když ovladačem, si drží i elektromobily. Kromě toho podle Sedláčka hraje klíčovou roli design odvozený od ikonického sporťáku 911. „Odkaz na Porsche 911 bude vždycky ve všech našich modelech. Ať je to auto elektrické, nebo SUV, pořád bude tohle na první pohled vidět,“ poukazuje na typickou siluetu a masku modelu 911 se světly připomínajícími oči, kterou napodobují všechny modely včetně Cayenne nebo Macanu.

Automobilka se také ráda hlásí k historii spjaté s motosportem. Představitelé firmy často zdůrazňují, že se auta testují na závodních okruzích. „Poznatky ze závodních tratí a laboratoří jsou zásadní. Pro maximální odladění podvozku a vývoj nejrůznějších ochranných systémů. To se pak projevuje ve větší bezpečnosti,“ myslí si Sedláček.

Právě bezpečnost je zásadní pro zákaznice. Ty dosud v prodejích Porsche tvořily výraznou menšinu, ale automobilka má ambici to změnit: „Zhruba osmdesát procent našich kupujících jsou pořád muži. Navíc v průměru bývají starší čtyřiceti let. Přitom ale podle studií ženy ve střední a východní Evropě bohatnou a začínají se poohlížet po luxusním zboží, takže se na ně chceme zaměřit. Stejně jako na mladší klientelu.“

Poptávka po bezpečnosti se projevuje různě. Jedna zákaznice třeba odmítla ve voze panoramatickou střechu. Nevěřila, že je pro děti dostatečně bezpečná. „Na druhou stranu podle všech testů a zkušeností jsou panoramatické střechy úplně stejně bezpečné jako ty statické. Ale čeští řidiči a řidičky jsou k nim prostě trochu nedůvěřiví. Zatímco v Německu prodáváme v podstatě jen panoramatické střechy, u nás jde maximálně o polovinu prodejů,“ vysvětluje Sedláček.