Polská skupina Maspex kupuje od francouzské společnosti Pernod Ricard českou likérku Jan Becher – Karlovarská Becherovka. Firmy o tom informovaly v tiskových zprávách. Výši transakce neuvedly. Smlouvu o prodeji firmy podepsaly ve čtvrtek. Dokončení obchodu se očekává do konce června 2024. Skupina Maspex se stane vlastníkem značky Becherovka spolu s výrobním závodem a skladem v Karlových Varech.

Firma Jan Becher – Karlovarská Becherovka je společností s více než dvousetletou tradicí. Byla založena v roce 1807 rodinou Becherů, tehdy jako rodinný podnik. Becherovka byla roku 1922 zaregistrovaná jako ochranná známka. Status akciové společnosti má od roku 1994.

V roce 2001 byl dokončen proces privatizace a společnost přešla do vlastnictví francouzské skupiny Pernod Ricard, jednoho z největších výrobců destilátů a vína na světě.

Maspex je největší soukromá společnost v potravinářském sektoru v Polsku a jedna z největších ve střední a východní Evropě. Spolumajitel a ředitel skupiny Maspex Krzysztof Pawiński uvedl, že Becherovka má posílit pozici společnosti v Česku i na Slovensku.

„V současnosti jí patří druhé místo v segmentu bylinných likérů v Česku. Je pro nás velmi důležité, že se jedná o značku s bohatou tradicí, která se vyrábí nepřetržitě od roku 1807,“ uvedl ředitel. Becherovka podle něj zapadá do trendu na trhu, kde se větší oblibě začínají těšit nápoje s nižším obsahem alkoholu.

Česká a slovenská pobočka skupiny Maspex byly postupně založeny od roku 1998. V Česku a na Slovensku se Maspex zaměřuje na výrobu a prodej džusů, limonád či energetických nápojů. K hlavním značkám na zdejším trhu patří džusy Relax a Caprio i energetický nápoj Tiger.

Od roku 2020 se společnost stala také výhradním distributorem ledových čajů Nestea. Loni se portfolio firmy rozšířilo o alkoholické nápoje se značkou Zubrówka. V Česku společnosti Maspex vlastní výrobní závod ve Veselí nad Lužnicí.

„Z transakce budou profitovat i obchodní partneři, kteří získají přístup k širšímu sortimentu výrobků, včetně renomovaných značek alkoholu, jako jsou Becherovka a Żubrówka, a nealkoholických nápojů jako Relax, Tiger či River Original. Rozšíření sortimentu zvýší jejich atraktivnost na trhu a zároveň jim přinese další výhody plynoucí ze synergie našich produktů,“ uvedla generální ředitelka poboček Česká republika a Slovensko Wioleta Czajaová.

Maspex má ve svém portfoliu téměř sedmdesát značek a její produkty najdou zákazníci ve více než sedmdesáti zemích po celém světě. Mezi nejznámější značky patří Tymbark, Kubuś, Lubella a Łowicz. Tržby z prodeje společnosti Maspex dosáhly v roce 2022 více než čtrnáct miliard polských zlotých, tedy 78,9 miliardy korun.