Pumpy jsou i během lockdownu otevřené, a patří tak k několika málo místům, která stále alespoň částečně připomínají život před pandemií. Jezdí se tam nejen natankovat a do myčky, ale dobře poslouží i tehdy, když už máte domácího vězení dost.

Stačí tady chvilku pracovat na tabletu v autě a být tak přes čelní sklo nepřímo součástí společenského ruchu – byť, pravda, lehce specifického a bizarního. Navíc vám tady dají kafe i po osmé večer, těsně předtím, než se musíte vrátit zpět domů, abyste stihli zákaz nočního vycházení.

V kurzu jsou momentálně hlavně městské pumpy, které v lockdownu frčí nejvíc, naopak dálniční jsou co do návštěvnosti i o 50 procent v propadu.

Benzinka is the new letištní hala

Benzinky jsou teď zkrátka takové nové letištní haly, a i když také ony mají nejlepší ekonomické časy za sebou, pořád je to zajímavý byznys, který v sobě spojuje motorismus, gastro i samoobsluhu. Princip jejich fungování je možná ale trochu jiný, než byste si mysleli. 

Řekněme, že byste se chtěli stát provozovatelem jedné takové benzinky. Připravte se na to, že 90 procent výdělku bude pocházet z obchodu –⁠ tedy z té malé sámošky, hračkářství, trafiky, autodoplňků a gastra.

Všechen tento sortiment si musíte navíc nakoupit, do komise dnes už nic téměř nikdo nedává. Palivo je paradoxně z pohledu zisku úplně minoritní a máte pouze provizi z prodeje, která dělá třeba jen 10 nebo 30 haléřů z jednoho litru paliva. 

Všechen další zisk z benzinu i nafty jinak plyne matce –⁠ tedy mateřské benzince, od které si pumpu pronajímáte. Ta řeší brand, funkčnost i zásadní opravy.

Nájem se ve značkovém řetězci platí z obratu, tedy z prodaného zboží. Každá pumpa je ale naprosto individuální a všechna čísla jsou specifická, odvozená od podmínek řetězce, velikosti benzinky a lokality, kde stojí. 

Není to jako vlastní byznys

Všechno vámi nabízené zboží musí být schválené mateřskou společností, která má seznam doporučených dodavatelů. Pokud budete chtít nabízet něco speciálního, musíte si to vyřešit nahoře.

I přes to všechno však můžete na okresní benzince udělat tržbu i dva miliony měsíčně a budete k tomu potřebovat tak deset zaměstnanců.

„Připravte se ale na to, že na začátku musíte mít v záloze dostatek peněz, protože první měsíc vás bude na DPH, výplatách, odvodech, nájmu a nakoupeném zboží stát klidně i milion,“ říká majitel dvou čerpacích stanic, který si nepřál být jmenován. Jako v každém byznysu i zde podle něj potřebujete mít v zádech nějaký kapitál, jak velký –⁠ to záleží na lokalitě a značce.

„Pak už se dá ale říct, že to je vcelku jistý byznys bez zásadního rizika,“ dodává majitel. Přiznává však, že pandemie se na jeho podnikání přece jen podepsala. Zatímco na jeho městské pumpě je vše při starém, na okresní benzince mu tržby klesly přibližně o 20 až 30 procent.

Aby vám však benzinku přidělili, musíte projít výběrovým řízením. Nabídky a podmínky někdy najdete na webu vaší oblíbené značky čerpacích stanic. Většinou se nabídky pronájmu nebo též partnerství pro provoz nacházejí v sekci kariéra, jindy ale budete muset trochu hledat. Nejde o službu, kterou mají většinou pumpy umístěnou na hlavní stránce.

Budete potřebovat: čistý trestní rejstřík, manažerské schopnosti a zkušenost s vedením kolektivu. Pak také vklad na složení jistiny, jehož výše se odvíjí od konkrétní benzinky v rozmezí 200 až 750 tisíc korun. A nezbytností je také živnostenský list s hostinskou činností a peníze na zboží a zajištění základního provozu v rozsahu půl milionu až milionu korun.

Vše se ale mírně liší společnost od společnosti. Některé sítě nepožadují tolik vlastního kapitálu a bude jim stačit jen vklad pro zajištění pohledávek.

Naproti tomu od benzinky dostanete know-how a poradenství, celorepublikové logistické, dodavatelské a provozní zázemí, marketingovou podporu a komunikaci, školení a manuály.