Porsche se pouští do riskantního kroku. V červenci ve všech zemích Evropské unie zastaví prodej malého SUV Macan, svého globálně druhého nejprodávanějšího modelu. Má za něj sice stejnojmennou náhradu, jenže ta už bude čistě elektrická.

Porsche je nejvýdělečnější dítě koncernu Volkswagen, ale vyřazení modelu Macan se spalovacím motorem z nabídky ve všech sedmadvaceti zemích Unie pravděpodobně znatelně pocítí. Macan je pro Porsche i v Evropě zásadním vozem: podle společnosti Jato Dynamics se ho vloni prodalo lehce přes dvacet tisíc kusů, což je zhruba čtvrtina celkové lipské produkce modelu.

Za stopkou pro oblíbené auto, které se dá koupit i v šestiválcové verzi s výkonem 440 koní, překvapivě nejsou emisní normy. Jeho budoucnost ve většině Evropy zastavil zastaralý software, nesplňující nové předpisy o kybernetické bezpečnosti – po 1. červenci bude muset digitální architektura nových aut registrovaných v Evropské unii splňovat přísnější pravidla.

Náklady na úpravu automobilka vyhodnotila jako příliš velké. Zatímco v jiných částech světa, včetně například Velké Británie, se spalovací Macan bude prodávat nejméně další dva roky, zákazníci v unijních zemích se musí přeorientovat na elektřinu.

Ještě hůř ale dopadli ti, kteří toužili po koncernových sourozencích v podobě Volkswagenu Up, Audi TT nebo Audi R8. V případě prvních dvou už výroba skončila, Audi R8 to letos čeká. I v jejich případě byl jedním z důvodů ukončení výroby zastaralý software.

Macan, který je na trhu už deset let, je na tom překlopením do elektrické verze o něco lépe. Po modelu Taycan se stal druhým e-modelem sportovní značky, o níž její šéf a zároveň hlava celého koncernu Volkswagen Oliver Blume prohlásil, že v roce 2030 bude podíl vozů Porsche s čistě elektrickým pohonem tvořit více než osmdesát procent.

Světovou premiéru si elektrický Macan odbyl dnes po poledni nikoli na automobilovém veletrhu, ale během Singapore Art Weeku. S čím první plně elektrické SUV od Porsche přichází poté, co v rámci testů najezdilo tři a půl milionu kilometrů na několika kontinentech, různých površích a ve všemožných přírodních podmínkách?

V každém případě je to obrovský výkon obou dvou verzí spoléhajících na bateriové články, dodávající energii do dvou elektromotorů umístěných na obou nápravách.

Zpočátku Porsche nabídne dvě verze. Základní model Macan 4 má 408, Macan Turbo až 639 koní, což zaručuje zrychlení z nuly na sto za 5,2, respektive 3,3 sekundy. Maximální rychlost pak omezovač zastaví na 220, respektive 260 kilometrech za hodinu. V těchto hodnotách má elektromobilita před spalovacími motory většinou náskok.

Co ale zákazníci elektromobilů řeší ještě víc, je dojezd a rychlost dobíjení. I tady ale Porsche přichází s řešením, které by nemělo zklamat. Do podlahy auta se podařilo dostat lithium-iontovou baterii s využitelnou kapacitou pětadevadesáti kilowatthodin, která je ústřední součástí celé osmisetvoltové architektury.

Kombinovaný dojezd na jedno nabití je u Macanu 4 613 a Macanu Turbo 591 kilometrů. Svižné bude i dobíjení, protože DC nabíjecí výkon je až 270 kilowattů. To v praxi znamená, že auto lze na rychlonabíjecí stanici nabít z deseti na osmdesát procent za jednadvacet minut. Nebo také to, že energii na sto kilometrů nasosá za minuty čtyři.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Elektrifikace Macanu podle automobilky pomohla i z hlediska praktičnosti. Objem kufru narostl na 540 litrů a pod přední kapotou přibyl takzvaný ‚frunk‘ o objemu čtyřiaosmdesáti litrů. Řidič a spolujezdec sedí o skoro tři centimetry níže, cestující vzadu o jeden a půl centimetru, přičemž mají víc prostoru pro nohy.

Co se oproti vzhledu auta, které už na silnice vyjelo v počtu víc než osmi set tisíc kusů, radikálně změnilo, je podoba palubní desky. V duchu doby jí vládnou tři displeje, z nichž dva jsou dotykové. Řidič má před sebou zakřivený 12,6palcový kokpit, další displej je ve středu palubní desky a třetí má pro sebe spolujezdec.

Kromě funkcí auta na něm spustíte aplikace jako YouTube, Spotify nebo TikTok. V Macanu se také vůbec poprvé objevuje head-up displej s technologií rozšířené reality. Virtuální prvky schopné měnit velikost a tvar, jako jsou třeba navigační šipky, se do zorného pole řidiče promítají na vozovku na vzdálenost deseti metrů.

Cena? Macan 4 startuje na 2 225 735 korunách, cenovka za Macan Turbo ukazuje 3 059 092 korun. Oproti spalovací verzi tedy zdražení – základní čtyřválcový Macan se podle českého zastoupení Porsche nabízí za 1,8 milionu. Nejvýkonnější Macan GTS pak za 2,5 milionu korun.

Globální prodeje Porsche za rok 2023

Porsche Cayenne — 87 553 kusů
Porsche Macan — 87 355 kusů
Porsche 911 — 50 146 kusů
Porsche Taycan — 40 629 kusů
Porsche Panamera — 34 020 kusů
Porsche 718 Boxster a 718 Cayman — 20 518 kusů