Zatím je to jen lehké oťukávání zahalené maskovací fólií, která se před veřejností kompletně odloupne zkraje října. V tu chvíli Škoda Auto začne nabízet druhý čistě elektrický model.

Kam novinku z Mladé Boleslavi zařadit? Nápověda je jednoduchá: elektrický Karoq, středně velké SUV, což je přesně ta kategorie aut, která se v posledních letech prodávají nejlépe. Ideální kompromis mezi tím, že sedíte o něco výš, ale zase v garáži nezabírá až tak moc místa a hlavně nestojí tolik – v případě spalovacího Karoqu se začíná na necelých 700 tisících korun.

Nechce to však nechat se zmást. Elroq má technicky mnohem blíž k jiné škodovce: elektrickému Enyaqu, kterého čeká radikální proměna příští rok. Elroq totiž stojí na platformě MEB, používané napříč celým koncernem Volkswagen.

Tento základ je dobré vědět, protože se od něj dá odvodit, kolik bude Škoda Elroq stát. Automobilka zatím cenu tají, ale jestliže nejlevnější Karoq stojí 680 tisíc a Enyaq 900 tisíc, základní Elroq se 170 koni a poháněnou zadní nápravou by se v základní verzi s baterií s kapacitou 55 kilowatthodin, nabízející dojezd zhruba 350 kilometrů, mohl vejít nejspíš někam mezi. Na vrcholovou čtyřkolku s výkonem tři sta koní a dojezdem až 560 kilometrů pak  bude zcela jistě nutné vytáhnout alespoň milion.

I tak si Škoda Auto od novinky slibuje, že ještě víc nakopne její elektromobilní divizi – ačkoli v tomto směru si v Mladé Boleslavi nemají na co stěžovat. Výroba Škody Enyaq jede naplno, když letos v únoru padla hranice dvou set tisíc vyrobených kusů. V loňském roce šlo o čtvrtý nejprodávanější model a meziroční nárůst prodejů vyskočil o 52 procent.

Enyaqu se daří i dál. V Německu, na největším evropském elektromobilním trhu, letos prodeje čistých elektromobilů klesají dvouciferným tempem, což vyplývá ze statistiky o registracích nových vozů za květen a za prvních pět měsíců letošního roku. Nových bateriových elektromobilů se tam do provozu od ledna do května zaregistrovalo bezmála 141 tisíc, což je oproti stejnému období loňska o šestnáct procent méně.

Enyaq jde ale proti proudu, protože meziročně jeho prodeje vyskočily o čtvrtinu na 7300 aut. V rámci Evropy jde o šestý nejprodávanější elektromobil a v Česku je vcelku nepřekvapivě jedničkou.

„Elroq je milníkem v portfoliu elektrických vozů značky Škoda, prvním z nadcházející řady šesti nových čistě elektrických modelů. Již první pohled napovídá, že je něčím novým, dokonalou rovnováhou mezi velikostí, vnitřním prostorem a elektromobilitou pro město i mimo něj. Z nového přírůstku do naší rozšiřující se rodiny vozů s elektrickým pohonem jsem opravdu nadšený,“ říká šéf Škody Auto Klaus Zellmer.

CEO automobilky vypichuje i technologické novinky, které Elroq nabídne. Mezi ně patří automatické parkování, kdy si vůz zapamatuje pět různých parkovacích míst včetně až padesátimetrového příjezdu, kam se sám zvládne uklidit. K novým vozům se dnes automaticky přidávají i aplikace v mobilech. Ta spojená s Elroqem ho například dokáže odkudkoli na dálku zamknout a odemknout.

V čem je Elroq možná ještě zlomovější, je jeho design, který novináři viděli bez krytí – ale detailně o něm mluvit až do října nemohou. Jeho důležitost spočívá v premiéře nového designového jazyka Modern Solid, jejž loni představil Oliver Stefani a při jeho popisu volil slova jako funkčnost, minimalismus a robustnost. 

„Zachovává charakteristické designové prvky značky. Modern Solid zároveň přináší skvělé nové vizuální akcenty, jako je lesklá černá maska Tech-Deck Face, která bude v budoucnu charakteristickým designovým prvkem značky Škoda,“ vysvětluje Stefani. Za desku inženýři ukryli senzory typu radaru a přední kamery.

Dalším z prvků nového stylu je absentující logo na kapotě – vůbec poprvé u škodovky novodobé éry ho nahrazuje nápis Škoda. Příjemným překvapením je i takzvaný světelný podpis nového auta. Denní svícení a ukazatele směru vpředu obstarají tenké horní světelné pásy, zatímco klasické světlomety s LED technologií, případně i s vrcholnou Matrix-LED technologií, se přesunuly níž, než bývalo u škodovek zvykem.

Uvnitř auta, jež automobilka slibuje dobíjet z deseti na osmdesát procent kapacity už za 28 minut, což je možné také díky automatickému i manuálnímu předehřevu baterie, má člověk pocity jako v Enyaqu. Podobný design, podobné ovládání. Také proto tu bohužel chybí novinka, kterou automobilka slavnostně představila v souvislosti s novou Škodou Superb: tři kulatá tlačítka na středovém panelu, jež jsou displejem, ale zároveň rychlým manuálním ovladačem hlavních funkcí.

V Elroqu bude potřeba spoléhat hlavně na dotykový displej. Co však česká značka opět nepodcenila, jsou její „clever“ prvky. V kufru o objemu 470 litrů, který se dá sklopením sedadel zvětšit až na 1580 litrů, tak například pod jeho krycím víkem přibyla síť pro uložení nabíjecího kabelu. Bohužel stále platí, že ho nejde dát do odkládacího prostoru, jejž má řada elektromobilů pod přední kapotou. V Elroqu žádné takové místo není.

Poslouchej!
Vydání Forbesu Poslouchej!

V autě jsme odjeli zhruba padesát kilometrů a rozdíl mezi ním a Škodou Enyaq ze své podstaty není prakticky znát. Tichá jízda, svižné starty, spotřeba při jízdě hlavně ve městě do patnácti kilowatthodin na sto kilometrů. Menší rozměry z něj v užších ulicích Amsterdamu, kde cyklisté hrají první housle, dělaly příjemného parťáka, který k jízdě i parkování nepotřebuje zase až tolik prostoru.

Škoda Elroq bude autem, které má elektromobilitu zase o kus víc přiblížit i těm, kdo v ni dvakrát nevěří. Pokud se cenu podaří udržet na uzdě, mohlo by se to povést. A když neuspěje Elroq, za dva roky přijde Škodovka s elektromobilem, který bude mít hlavní argument v podobě ceny ještě o něco lákavější. To už ale bude úkol pro Škodu Epiq, u níž se počítá s cenovkou kolem 600 tisíc korun.