Ačkoli Česká republika není rájem jachet ani privátních letadel, příběh Kathariny List-Nagl obsahuje všechno, co máme ve Forbesu rádi – rodinný byznys, nekonformní uvažování, ochotu riskovat a silnou schopnou ženu (těm je ostatně věnováno celé červnové vydání).
Katharina šéfuje rakouské rodinné firmě F/List, která vyrábí interiéry do soukromých letadel a jachet na celém světě. Je hlavním důvodem, proč společnost vyrostla z obratu osm milionů eur na současných 80 milionů (zhruba dvě miliardy korun). A hlavně proč stále existuje.
F/List založil v roce 1950 Katharinin dědeček jako truhlářskou firmu, která vyráběla okna a další nábytek pro domácnosti. V 80. letech se k němu přidali jeho synové a začali se místo obyčejných domků soustřeďovat na lukrativnější hotelové zakázky. Jedním z těch luxusních hotelů byl pětihvězdičkový Louis Jacob v německém Hamburku, který dnes Katharina nazývá referencí k nezaplacení.
Jednou se v něm totiž ubytoval Peter Deilmann, majitel velké německé lodní společnosti. „Nechal si zavolat manažera a chtěl přesně vědět, kdo do hotelu dodal interiér,“ usmívá se osmatřicetiletá energická žena. F/List tak díky tomuto kontaktu začal záhy vyrábět interiérová řešení pro lodě, až si v roce 1997 našel svou niku – superjachty.
Firmě se léta dařilo a byznys kvetl. Organický růst však v roce 2004 narazil na svůj strop a najednou už další zákazníci nepřicházeli.
„Tehdy mi bylo 23, pracovala jsem v Madridu na tamní centrále Huga Bosse na opravdu dobré pozici. Najednou ale zavolal otec s tím, že mě potřebuje, jinak rodinná firma dost možná skončí,“ vypráví finalistka soutěže EY Světový podnikatel roku. Katharina tak našlápnutou kariéru v módním průmyslu utnula a odletěla do domovského Rakouska.
Tam našla plno šikovných řemeslníků, sklady přetékající kvalitním materiálem, ale žadné marketingové oddělení ani HR. Díky zkušenostem od Bosse, kde praktiky fungující společnosti odkoukala, začala všechny chybějící části stavět a firmu, v níž strávila dětství a část mládí, postupně profesionalizovat. Prošla všemi odděleními a po dalších čtyřech letech převzala po otci roli CEO.
Sama se pak zasadila i o to, aby se část výrobních kapacit začala soustřeďovat na soukromá letadla. Firma sice neměla s private jety žádné zkušenosti, ale byla v pozici, kdy nový zdroj příjmů znamenal přežití. „Od zajetých konkurentů jsme poslouchali, jací jsme blázni. Dnes nám ti samí lidé chodí třást rukama,“ pochvaluje si zachránkyně rodinného byznysu.
Objednávky do soukromých letadel dnes tvoří 80 procent příjmů F/Listu a firemními zákazníky jsou nejzvučnější jména oboru jako Bombardier nebo Gulfstream. O koncových klientech Katharina mluvit nemůže, ačkoli přiznává, že je mezi nimi přirozeně spousta miliardářů a celebrit.
„Občas nám někdo dovolí jméno zmínit. Jedním z nich byl třeba Niki Lauda, který nás bohužel nedávno opustil. Dodnes si pamatuji, jak jsme spolu v kokpitu řešili každičký detail. Žádný small talk, ale rovnou na věc. Musím říct, že pro mě stále zůstává velkou inspirací,“ říká podnikatelka, pod níž pracuje na 800 lidí.
F/List od jejího nástupu vyhrál několik designových cen a vyrobil interiéry pro víc než tisícovku letounů. Stal se také synonymem inovace ve svém oboru.
„V hotelech máte všude koberce, v restauracích také, ale doma byste si jimi kompletně celou podlahu nepokryli. Nechápala jsem, proč se používají v soukromých letadlech, k nimž majitelé mnohdy přistupují jako k druhým domovům. Jsou náročné na údržbu a nepředstavují nic nového,“ krouží Katharina kolem jednoho ze zásadních firemních produktů, kterým je ultratenká kamenná podlaha.
Díky patentované technologii výroby si tak klienti mohou své letadlo vyskládat kamenem, aniž by přitom porušovali fyzikální zásady letounu, kde hraje hmotnost vybavení velkou roli. „Naše kamenná podlaha může i vytápět, aby dámám nemrzly nohy, když si sundají boty,“ směje se Katharina.
Vítězka rakouského kola EY Podnikatel roku však u letadel nekončí. Svou pozornost do budoucna upírá jednak k interiérům v rezidencích, ale také ke konzultačním službám pro třetí strany.
„Máme ohromnou expertizu a víme, co klienti chtějí, protože jsme jim blízko. Mým cílem je tedy nadále inovovat a celému světu přitom ukázat, že i takto technicky zaměřenou firmu může úspěšně řídit žena,“ uzavírá Katharina.