Automobily prodávané v USA budou muset od roku 2023 splňovat nové limity spotřeby paliva, které včera vydala administrativa prezidenta Joea Bidena. Nová omezení jsou o 25 procent přísnější než pravidla schválená Donaldem Trumpem. O pět procent překonávají i hranici, kterou v srpnu navrhovala americká Agentura pro ochranu životního prostředí.

Agentura uvádí, že se nařízením nejen zpomalí tempo klimatických změn, ale zmírní se rovněž dopady znečištěného ovzduší na veřejné zdraví. Řidičům se rovněž sníží náklady vzhledem k menší spotřebě paliva.

Nové nařízení vstoupí v platnost od roku 2023 a jeho přísnost se bude každý rok zvyšovat o pět až deset procent. Podle návrhu předchozí vlády se limity měly zvyšovat o 1,5 procenta ročně. Své plné síly pak Bidenovo opatření dosáhne od roku 2026. Podle šéfa agentury Michaela Regana se opatřením „vydláždí cesta k plně elektrické, bezemisní budoucnosti dopravy“.

Všechny automobily, včetně velkých SUV a pickupů, pak budou muset být schopny ujet 40 mil na jeden galon paliva, což odpovídá spotřebě asi 5,9 litru na 100 kilometrů.

Podle vlády bude díky novému nařízení do roku 2026 na 17 procent všech nově prodaných aut plně elektrických nebo částečně elektrických. Již v roce 2023 budou tato vozidla podle propočtů vlády tvořit sedm procent veškerého vozového parku v USA.

Biden si dal za cíl snížit emise skleníkových plynů nejméně o polovinu do roku 2030 a snaží se započít s rozsáhlým obratem od spalovacích motorů k elektrickým vozidlům. Součástí Bidenova plánu bylo rovněž poskytnout Američanům daňovou úlevu v hodnotě 7500 dolarů na nákup nových elektrických vozidel.

Toto opatření je nicméně součástí Bidenova obřího investičního balíku, který má nyní výrazně zkomplikovanou cestu ke schválení kvůli odmítavému postoji senátora Joea Manchina.

Oznámení vlády přivítaly skupiny bojující za ochranu životního prostředí. Zástupci automobilek se k němu však postavili zdrženlivěji. Šéf koncernu AAI John Bozzella prohlásil, že zpřísnění limitů bude vyžadovat výrazné navýšení prodejů elektromobilů a přijetí podpůrných vládních opatření, včetně pobídek pro spotřebitele, podpory americké výroby a rozvoje dodavatelských řetězců.