Před pěti lety ji postavili, pak ji prodali Zdeňku Bakalovi a nakonec se do ní zase oklikou vrátili. Budoucnost plnou změn, které čekají na pražskou koncertní halu Forum Karlín, už tři měsíce rýsují dva muži, od kterých byste to nečekali – developeři Serge Borenstein a Jan Ludvík.

„Když Bakala loni Forum Karlín prodával, byli jsme blízko, abychom ho získali, ale nakonec to nevyšlo. Takže když byl letos v létě na prodej alespoň jeho provozovatel, neváhali jsme,“ připomíná Ludvík, že celý areál včetně přilehlé administrativní budovy loni koupil realitní fond Amundi.

S ním mají Ludvík s Borensteinem uzavřenou nájemní smlouvu na 14 let, díky které nakročili do byznysu, který jim byl dosud cizí. Ludvík totiž řídí developerskou skupinu Karlín Group, kterou Belgičan Borenstein založil v 90. letech a která stojí za proměnou nejtrendovější pražské čtvrti.

„Je to pro nás úplně jiný byznys, na druhou stranu Serge kdysi v Belgii provozoval nezávislé rádio a dělal dýdžeje, takže k hudbě nemá daleko,“ usměje se Ludvík. Dvojici developerů navíc jako třetí podílník ve společnosti Forum Karlín pomáhá Kanaďan Serge Grimaux, který v Česku založil ticketingovou firmu Ticketpro a jako promotér sem dovezl Michaela Jacksona nebo Coldplay.

„V roce 1995 jsme pořádali ve Sportovní hale v Holešovicích koncert Davida Bowieho a já tehdy potřeboval ten koncert zpropagovat. Serge Borenstein měl tehdy byznys s billboardy a přes ně jsme se seznámili,“ vzpomíná Grimaux. „Když pak Serge stavěl Forum Karlín, poprosil mě, abych se na tom podílel, protože architekt, který to stavěl, neměl s koncertními halami žádné zkušenosti.“

Zleva: Serge Borenstein, Serge Grimaux a Jan Ludvík

A právě jeho zkušenosti by teď měly halu s kapacitou až čtyři tisíce návštěvníků pomoct rozhýbat. „Provozovatelská firma byla doteď v zisku, nebyly tam žádné problémy, my jsme ale přesvědčeni, že hala totálně nevyužívá svůj potenciál,“ tvrdí Ludvík s tím, že chystané změny to mají zlepšit.

Změní se systém nájemného, které se bude nově účtovat jako kombinace minimální základní sazby a pohyblivé složky, jež se bude stanovovat podle příjmů samotné akce. Audiotechnika bude nově automaticky v ceně nájmu, Forum Karlín také kompletně přejde na výhradně bezhotovostní platby a změní se i konfigurace sálu, který posunutím pódia umožní snížit kapacitu na 1500 diváků.

Do Fora Karlín se vejdou až čtyři tisíce lidí, nově ale bude nabízet i nižší kapacitu kolem 1500 návštěvníků.

„Došlo nám, že v Praze podobně velké prostory chybějí. Chceme, aby Forum Karlín bylo méně nákladné pro organizátory, kteří přemýšlejí, jestli tady svoji akci uspořádat,“ říká Grimaux. „Všechny tyhle změny shrnujeme do konceptu Smart Venue, což znamená, že budujeme místo, které je vytvořeno podle návštěvníků, kteří do něj přicházejí a kteří v něm můžou například pomocí mobilní aplikace navzájem spolu komunikovat.“

Aby Forum Karlín naplnilo svůj potenciál, má v něm také výrazně přibýt akcí. Těch se v něm doteď konalo v průměru 120 ročně, noví provozovatelé by ale jejich počet chtěli zvýšit ideálně na 180. „Kromě koncertů se chceme zaměřit i na sportovní akce, různé soukromé události nebo kulinářské události ve stylu food festivalů, které v Česku nikdo pod střechou nedělá,“ říká Grimaux.

Outsider
Vydání Forbesu Outsider

Zajímavé je, že noví provozovatelé se pustili do nové éry Fora Karlín právě v době, kdy v Praze otevřelo své brány O2 universum, tedy hala s podobnou kapacitou vedle O2 areny. „Uvědomujeme si, že je to konkurence, ale jsme přesvědčeni, že se vůči ní dokážeme vymezit. Trh v Praze je navíc dostatečný pro obě takové haly,“ věří Jan Ludvík.