skip to main content
Netradiční byznys

Biatlon ve vašem obýváku. Táta pro své děti vymyslel hračku, která láme prodejní žebříčky

4 minuty čtení

Zrodily se z lásky k biatlonu a fandění. První domácí terče stvořil Daniel Rück před čtyřmi lety se svým otcem jako hračku pro malého syna a dceru. Několik let je rodina v sezoně pravidelně vytahovala při sledování biatlonových přenosů a děti si s terči a pistolemi Nerf samy hrály na závodníky.

Až loni na jaře se nápad přerodil v podnikání. Rückův Biatlon do obýváku dnes vyrábí společnost Petrof – ano, ta proslavená svými klavíry – a láme s ním hračkářské žebříčky.

„Mám projektovou a inženýrskou kancelář. S kolegy nás ale lákalo vymyslet k tomu ještě nějaký vedlejší zábavný byznys. A když jsem znovu vytáhl z půdy terče, tak mě to trklo,“ vzpomíná Rück.

„Jednoho dne jsem v půl druhé v noci vzbudil manželku, že jí potřebuji něco říct. V tom šoku si myslela, že se budeme rozvádět. Ale když jsem jí odvyprávěl svůj nápad, odvětila, ať do toho jdu.“

Reklama

Založil proto novou firmu JeToTu, do které přizval také dva ze svých kolegů z projektové kanceláře: Kristýnu Vohradníkovou a Františka Havránka. „Chtěli jsme odtrhnout děti od mobilů a počítačů. A dát jim hračku, která jim pomůže rozvíjet koncentraci a dá se spojit i s pohybem, kdy běžkování můžete nahradit třeba běháním do schodů,“ popisuje Rück.

Se svým podnikatelským plánem se svěřil i své sestřenici, která má shodou okolností za manžela Antonína Petrofa, bratrance Zuzany Ceralové Petrofové – majitelky společnosti Petrof. Slovo dalo slovo a brzy se Rück s kolegy ocitl na jednání u výrobce klavírů.

„Přišlo to ve správný čas. Objevili se u nás loni na jaře ve chvíli, kdy jsme se rozhodli rozšířit portfolio naší dřevovýroby a lakovny. A zároveň jsme hledali zajímavé české produkty na náš nový e-shop,“ líčí Zuzana Ceralová Petrofová.

„Navíc můj syn rád střílí z nerfů a já měla pořád náboje někde v guláši. Takže myšlenka, že nebude střílet po rodičích, ale do terče, mě nadchla,“ směje se podnikatelka.

S Rückem si plácli a z Česka jsou také subdodavatelé papírových součástí nebo balení. „Mohli jsme vyrábět hračku z čínských plastů a bylo by to ve výsledku výrazně levnější. Raději jsme se ale rozhodli využívat přírodní materiály a dát práci místním firmám,“ vysvětluje autor celého nápadu.

To se ve výsledku odrazilo i na ceně terče, který stojí 2000 korun – přesto se během Vánoc stal nejprodávanější venkovní sportovní hračkou na e-shopu Pompo, a porazil tak tisíce dalších hraček, které jedno z největších českých hračkářství prodává.

Reklama

Biatlon v obýváku má v nabídce také internetový obchod společnosti Petrof a e-shop Českého svazu biatlonu, který se ujal záštity nad celým projektem.

„Svaz nám s tím nesmírně pomohl a jsme rádi, že i část peněz z prodeje našich hraček jde na podporu biatlonu. Až třetinu zisku bychom chtěli věnovat na rozvoj biatlonových oddílů pro děti,“ uvádí Rück.

Úspěch přineslo i propojení s Českou televizí v rámci přenosů biatlonových závodů, kdy byly desítky terčů rozdány jako odměny v telefonické soutěži pro diváky.

„Nebylo to úplně jednoduché domluvit, ale nakonec se spolupráce vydařila a dali nám neskutečný prostor. V řadě případů volaly samy děti a ta radost, že vyhrály, byla nepopsatelná,“ pochvaluje si Rück.

V důsledku mediálního zájmu během přenosů byly před Vánoci terče po každém víkendu vyprodané a Petrof je ani nestíhal vyrábět. Původní plán byl prodat tisíc kusů za rok – nakonec většinu z cílového objemu vykoupili zákazníci během šesti týdnů.

I díky tomuto úspěchu připravují autoři projektu expanzi do sousedních zemí. „Třeba v Německu je biatlon zimní sport číslo jedna a zároveň je tam mnohonásobně větší trh,“ připomíná Daniel Rück.

„Navíc ani ve světě nejsou takové hračky běžné. Podobný nápad měl jen končící francouzský biatlonista Martin Fourcade, který jej ale pojmul zcela jinak. Věřím proto, že s příznivou konstelací hvězd můžeme uspět i v zahraničí.“

Reklama
Reklama