skip to main content
Breaking News

Bike Fun miliardáře Němce trpí nedostatkem materiálu. Objednávky uzavírá i na dva roky dopředu

S nedostatkem materiálu se v současnosti potýká řada výrazných průmyslových podniků. Mezi ně patří i největší český výrobce jízdních kol, společnost Bike Fun International miliardáře Tomáše Němce. Dodací termíny komponent se více než zdvojnásobily a nahoru šly i vstupní ceny, což se promítne do finálních cen bicyklů.

Podnik, který má téměř 500 zaměstnanců, nyní produkuje kolem čtyř tisíc bicyklů týdně. V předchozím fiskálním roce, který končil červnem 2020, vyrobil přes 165 tisíc kol a elektrokol a dosáhl obratu 87,8 milionu eur, s meziročním navýšením o čtyři procenta. V aktuálním fiskálním roce je ale výroba oproti plánu výrazně ve skluzu.

Tomáš Němec

  • Majetek v hodnotě 16,7 mld. Kč
  • 16. nejbohatší Čech v žebříčku roku 2020
Reklama

„Mohli bychom vyrábět pět tisíc kol na osmi výrobních linkách, vyrábíme ale aktuálně jen na sedmi. Máme objednávky od zákazníků na velké počty kol, ale jsme limitováni dodávkami materiálu, které nás aktuálně nejvíce brzdí,“ říká Petr Krkoška, ředitel logistiky Bike Fun.

Problémy s dodávkami jsou například u brzd nebo přehazovaček,, kdy kapacity výrobců dílů ani zdaleka nepokryjí aktuální poptávku. Komplikace nastávají i během přepravy dílů.

„Je nedostatek lodních kapacit a prázdných kontejnerů. Dalším úskalím je, že kvůli covidu a karanténám je ve velkých přístavech nedostatek lidí, a tak se prodloužila doba vykládání. Stalo se, že posádka jedné lodi měla karanténu a nemohla do přístavu. Jeden kontejner nám také zůstal na lodi v ucpaném Suezu. Všechno se to sčítá,“ vysvětluje Martin Guráš, obchodní ředitel společnosti.

Reklama

„Abychom si neubírali kapacitu, vyrábíme i kola, která nejsou kompletní a chybí jim některé komponenty. Musí to však samozřejmě být takové komponenty, které se následně dají jednoduše na kolo domontovat. Pak kola doděláváme, když komponenty dorazí,“ dodává.

Většina dodavatelů se podle něj snaží rozšířit výrobu, a tak se kapacita postupně zvedá. Stále však dochází materiál, jako je ocel, dural, papír, plasty, čipy nebo baterie. To má za následek zvyšování cen, které je skokové – a to v řádu až dvouciferných procentuálních hodnot.

Zvýšená poptávka po komponentech ovšem narazila na nedostatek výrobních kapacit v Asii, kde se vyrábí většina dílů, i surovin, ze kterých se komponenty dělají. Výrobců určitých komodit není moc, a tak se postupně dodací lhůty prodloužily u všech dodavatelů.

Zatímco dříve byly standardní dodací lhůty mezi šesti a devíti měsíci, aktuálně to je rok a půl a u některých komponent až více než dva roky. Navzdory tomu, že díly objednávají na dva roky dopředu, ale dodavatelé dodávky nepotvrzují.

Předplatné Forbesu
ACT!
Forbes 6/2021

„Akorát potvrdí přijetí objednávky a řeknou: Budeme potvrzovat někdy později. A nejenom dodací dobu, ale i cenu. Ale pokud bychom dneska neobjednali, tak bychom se vůbec nedostali do jejich kapacitního kalendáře a byli bychom bez materiálu,“ tvrdí Krkoška.

Společnost BFI založila v roce 2001 skupina nizozemských investorů, od nichž ji loni koupila česká společnost ConsilTech miliardáře Tomáše Němce. Firma vyrábí ročně okolo 200 tisíc kol, přičemž přibližně polovinu tvoří její vlastní značky – Superior a Rock Machine zaměřené na horská kola a Frappé orientovaná na městská kola.

Reklama
Reklama