Navzdory názvu, v němž figuruje smuteční barva, bude černý pátek pro e-commerce radostný. Očekává se totiž enormní zájem zákazníků.

Letošní svátek slev, který mnoho prodejců prodlouží z pátku 26. listopadu na celý víkend, by měl být rekordní a tržby na internetu dokonce výrazně překonají výsledky z loňského roku, kdy byly kamenné obchody kvůli pandemii zavřené.

Předpovídá to společnost Shoptet, která spravuje přes 28 tisíc e-shopů. „Během Black Friday víkendu očekáváme, že se tržby e-shopů budou pohybovat kolem čtyř miliard korun. Největší zájem by měl být o hračky, elektroniku a hry na počítače a konzole,“ říká generální ředitel společnosti Samuel Huba.

Black Friday je v Česku horké téma zejména pro velké e-shopy. Naopak menší online obchody se do krátkodobé výprodejové akce často vůbec nezapojí.

Kupříkladu Gabriela Dědičová z e-shopu tiami.cz, jenž prodává šperky z laboratorně pěstovaných diamantů, tvrdí: „Myslíme, že naše zboží není úplně vhodné pro marketingové akce typu Black Friday. Z našich zkušeností dochází k nákupu diamantového šperku většinou po důkladném zvážení, k němuž vede určitá životní událost jako zásnuby, výročí svatby nebo kulatiny.“

Naopak řada obchodníků letos spustila slevové akce před 26. listopadem, což vzbudilo mezi zákazníky nebývalý zájem.

„Letošek je extrémní v tom, že lidé nakupují ve velkém již dva týdny před klasickým Black Friday. Kromě obavy z nedostatku zboží mají strach i z možného dalšího lockdownu,“ uvádí Jindřich Kadeřávek, šéf Element Logic Czech Republic, který na český trh dodává automatizovaná skladová řešení.