Xchat.cz, Líbímseti.cz, Spolužáci.cz, Lidé.cz Webové služby, které na přelomu tisíciletí formovaly český internet a ovlivnily dvě generace uživatelů. Některé existují dodnes, i když se jejich návštěvnost limitně blíží k nule (například na Lidé.cz bylo v době psaní tohoto článku 250 lidí), a projíždět si je je podobný pocit jako listovat Zlatými stránkami. Jiné, jako třeba Spolužáci.cz, už své brány uzavřely nadobro.

Do druhé skupiny se nyní přidává i oblíbená česká blogovací služba Blog.cz, na kterou v době její největší slávy chodily až tři miliony uživatelů měsíčně.

„Rádi bychom se rozloučili s našimi věrnými uživateli, od 16. srpna 2020 budou weby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny. Technologie jde dopředu a tyto služby již neodpovídají moderním požadavkům,“ píšou provozovatelé služeb v oficiálním vyjádření a uživatelé nyní už mají jen pár hodin na to si obsah svých blogů stáhnout nebo převést na jinou platformu.

Úvodní stránka Blog.cz informující o konci služby.

Nutno ale podotknout, že mnozí blogeři si s technikáliemi kolem migrace dat neví rady, a se svými mnoho let budovanými blogy se tak spíše nadobro loučí.

Blog je zkratkou z anglického sousloví web log, což znamená internetový záznam. Samotný Blog.cz vznikl v roce 2005 jako boční projekt vyhledávače Jyxo.cz českého internetového podnikatele Michala Illicha, který chytl vítr blogování přicházející ze světa. Brzy se i díky své jednoduchosti zařadil mezi top 10 nejnavštěvovanějších serverů českého internetu.

„Blog.cz tehdy plnit funkci, kterou dnes zastávají sociální sítě – a to poměrně široce, od psaní textů a diskuze ke sdílení fotek. Byl to takový Facebook, Pinterest i Instagram ještě předtím, než se tyhle služby u nás rozšířily,“ vysvětluje pro Forbes Michal Illich s tím, že v době své největší slávy s přehledem překonával návštěvnost internetových služeb zmíněných v úvodu textu.

Internetový podnikatel Michal Illich se ve svém dalším projektu věnuje kombinaci letadla a helikoptéry Zuri, kterou může realizovat i díky penězům z prodeje Jyxo (Blog.cz). Foto | Michael Tomeš

„Blog.cz byl podstatně navštěvovanější než ty zmíněné služby. Na vrcholu měl kolem tří milionů reálných uživatelů měsíčně a i dnes, aniž by ho devět let někdo vyvíjel, má milion reálných uživatelů,” vypočítává pro Forbes Michal Illich a ve druhé půlce odpovědi nastiňuje jeden z důvodů konce služby.

Jyxo totiž v roce 2008 za více než 100 milionů korun koupila skupina Nova, která tehdy potřebovala posílit v internetových službách a namísto nákladného budování své značky si prostě svou přítomnost na internetu koupila. 

V tu dobu se ale mohl rozvoj služby, která ve své době byla jedním z mála míst, kde si člověk mohl v podstatě na pár kliků vytvořit své webové stránky a sdílet tam své zážitky s přáteli, rozvíjet. Dva roky z pozice manažera Novy na službu ještě dohlížel sám Michal Illich, pak se ale s kódem přestalo nadobro pracovat.

A jakožto bývalý mluvčí TV Nova mohu potvrdit, že síly skupiny se tehdy i komunikačně napínaly spíše na nové služby typu digitální televize Voyo. Blog.cz si od té doby žil jen svým životem a je možná i s podivem, že vydržel o plných osm let déle než další oblíbená česká služba Bloguje.cz. 

? – Jaroslav Beck
Vydání Forbesu ? – Jaroslav Beck

Už tehdy bylo blogování považováno za mrtvé, to ale jen tak nezmizí. Během poslední dekády se přelilo jinam, a to nejen na známou blogovací službu Medium.com.

„Záleží na definici blogování. Pokud do ní zahrnete i Medium nebo delší příspěvky na sociálních sítích, tak je blogování asi obdobně silné jako kdysi,“ dodává k tomu Illich.

Mizí ale služby, které sice pár generací už vůbec nezná, minimálně dvě ale na ně budou s nostalgií vzpomínat.