Možná už jste o něm slyšeli. Možná ho právě zažíváte. Údajně nejdepresivnější den v roce: Blue Monday. Přichází v lednu, plíživým krokem a za sychravého počasí šlape po zbytcích ztroskotaných novoročních předsevzetí.
V povánočním čase vyprázdněných peněženek nás všechny straší, protože kdo by měl otravné sezonní splíny rád? Zvláštní přírodní úkaz, to modré pondělí – podobný jako například Black Friday. Jedná se totiž o legendární marketingový tah.
Cestovní kancelář Sky Travel v roce 2005 rozeslala britským psychologům předpřipravený PR článek o nejdepresivnějším dni roku. A rozeslala ho s nabídkou, že kdo z oslovených se pod článek podepíše jako pod svou publikaci, získá lákavou finanční odměnu.
Dotyčným signatářem se stal Cliff Arnall a dodnes je v mnoha článcích zmiňován jako autor tohoto pseudovědeckého výzkumu. Proti fenoménu Blue Monday dnes dokonce sám bojuje na sociálních sítích a není divu – šaráda stála Arnalla kariéru výzkumníka na Cardiffské univerzitě, která se od psychologa po zveřejnění výzkumu distancovala.
Kdyby ale na každém šprochu nebylo trochu pravdy, marketingová senzace britské cestovky by nikdy nedošla takové oblibě. Leden nepatří mezi nejveselejší měsíce nezávisle na PR a faktorů, které naši náladu ovlivňují negativně, je v tomto měsíci skutečně více.
Výbornou glosu o nich a o Blue Monday psala již před dvěma lety kolegyně Klára Řepková a dnes je internet zaplaven články, které vám radí, jak se lednovému smutku vyhnout. Zaručené recepty na zlepšení nálady dokládají, že lidé prostě na Blue Monday věří, protože v tomto období těžší časy skutečně zažívají.
Původní pseudovědecký článek je dávno vyvrácen – měl však PR trik společnosti Sky Travel nějaký dopad na cestovní trh? Dovoleným vévodí letní měsíce, ale lidé si obecně nabídky zájezdů na internetu prohlížejí zvláště, když se cítí nešťastní. Je dokonce prokázáno, že listování tropickými destinacemi náladu zlepšuje.
Podle Eurostatu však byla lednová poptávka zájezdů v posledních dvou letech před nástupem pandemie druhá nejnižší po listopadu. Pro cestovky je tedy leden druhý nejméně ziskový měsíc a zdálo by se, že většinou raději zůstaneme jen u prohlížení a spokojíme se s drobnou dávkou dopaminu, než že bychom s příchodem modrého pondělí houfně nakupovali letenky.
Dle veřejně dostupných analytických webových aplikací šla například za posledních devadesát dní strmě dolů i návštěvnost webu Booking.com, jednoho z hlavních hráčů na poli ubytování. Pozorujeme tak paradoxně spíše vzorec, který před sedmnácti lety inspiroval tvůrce Blue Monday k pokusu lednový cestovní trh rozhýbat.
A i když se o následném fenoménu mluví a stal se z něj legendární marketingový kousek, nepovedlo se. Místo chmur se tak o modrém pondělí zkuste těšit třeba na takzvaný Yellow Day, který připadá na 20. června a modrému dnešku oponuje údajně jako den nejšťastnější…