BMW na veletrhu IAA v Mnichově ukázalo koncept i Vision Circular, který se sice může na první pohled jevit jen jako další designérské cvičení na téma mobility budoucnosti, jenže v tomto případě je jeho potenciál výrazně vyšší. Čtyřmístný automobil naznačující podobu kompaktního bavoráku roku 2040 byl totiž navržen v souladu s principy cirkulární ekonomiky a ukazuje směr, kterým se mnichovská automobilka vydává na poli udržitelnosti. Výroba i životní cyklus auta má být uzavřený kruh.

Městské vozítko je názornou ukázkou nového přístupu ke konstrukci automobilu. Cílem bylo vytvořit elektrické auto, které dosahuje 100procentního využití recyklovaných materiálů a současně 100procentní recyklovatelnosti. 

Konstruktéři maximálně využili certifikované suroviny na bázi bio a hlavně takzvané sekundární materiály, které už ukončily životní cyklus výrobku a stal by se z nich odpad. Důmyslnou recyklací lze takto získat třeba sekundární ocel či hliník a znovu je použít při výrobě. Ve srovnání s těžbou a primárním zpracováním je tento proces výrazně ekologičtější s citelným poklesem emisí uhlíku.

Snadno smontovat, snadno rozebrat

Recyklace se neomezuje jenom na použité materiály, ale řeší i možnosti jejich demontáže po konci životního cyklu vozu. Pro efektivní recyklaci je totiž zásadní postavit auto z minima různorodých materiálů spojených tak, že se dají snadno zase rozpojit.

BMW se u konceptu vyhýbá lepeným spojům nebo kompozitním materiálům a místo toho používá popruhy, lisovací čepy a rychloupínací prvky. Na míru vyvinuté, esteticky atraktivní rychloupínací spojky drží kola, sedadla i přístrojovou desku. Jednotlivé prvky se dají oddělit speciálním klíčem jediným otočením, spojení je zároveň pevné a odolné proti krádeži, a přitom umožňuje i demontáž řady komponentů pomocí jediného nástroje.

Auto mají udržet déle v provozu dálkové aktualizace a využívání cloudových služeb a životní cyklus lze prodloužit také snadnou renovací a rekonstrukcí – jednoduché spoje výrazně usnadňují výměnu dílů, což umožňuje také průběžně upravovat vzhled vozu.

Minimum cenných zdrojů

Mnichovská automobilka chce být globálním průkopníkem principů cirkulární ekonomiky i využívání druhotných materiálů a chce se propracovat k uhlíkové neutralitě. Už teď ve výrobě využívá v průměru téměř 30 procent recyklovaných a znovu použitých materiálů. Přístup „sekundární jako primární“ má toto číslo postupně zvýšit až na 50 procent. 

„Je to i otázka ekonomické udržitelnosti, protože současný trend vývoje cen komodit jasně ukazuje, jaké finanční důsledky čekají každé odvětví, které je závislé na omezených zdrojích,“ vysvětluje předseda představenstva BMW AG Oliver Zipse.

Cirkulární konstrukce konceptu je postavena podle čtyř principů: RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE a RE:CYCLE (nový přístup, redukce, opětovné použití a recyklace). 

Konstruktéři se snažili maximálně snížit také povrchové úpravy.  BMW i Vision Circular se tak například obejde bez vnějšího lakování a chybí i chrom či kůže. BMW zachovalo typické ledvinky na přídi, ale místo chromovaného rámečku a příček byla maska nově navržena jako dva digitální povrchy.

I baterie s pevným elektrolytem je 100procentně recyklovatelná a je vyrobena téměř výhradně z materiálů pocházejících z recyklačního procesu. Současně dosahuje mnohem vyšší energetické hustoty při výrazně nižší spotřebě nejcennějších zdrojů.

Čistější získávání lithia

Automobilka v návaznosti na své plány v oblasti elektromobility investuje také do inovativních technologií pro efektivní a udržitelnou těžbu lithia, které je důležitou součástí výrobního procesu bateriových článků a jeho těžba je často zmiňována v souvislosti s neekologičností. 

BMW Group prostřednictvím svého fondu rizikového kapitálu BMW i Ventures vstoupila do amerického startupu Lilac Solutions, který vyvinul a nechal si patentovat technologii iontové výměny. Ta výrazně zvyšuje efektivitu a zlepší udržitelnost získávání lithia ze slaných roztoků, přičemž se zároveň snižují i náklady. 

Díky striktnímu a transparentnímu dodržování pravidel environmentálních a sociálních standardů v celém dodavatelském řetězci je automobilka schopna garantovat, že výrobcům bateriových článků poskytuje výhradně zodpovědně vytěžené lithium. 

Technologie v akci

Koncept i Vision Circular ukazuje budoucnost, ovšem BMW celou řadu nových technologií a přístupů v automobilové konstrukci využila už u současného modelu iX, který právě vstupuje na světové trhy. Ve všech směrech se jedná o mimořádně inovativní vůz, jenž se má stát novou technologickou vlajkovou lodí BMW Group. Automobilka svůj revoluční přístup promítla do mnoha oblastí, například do automatizované jízdy, ovládání, konektivity a digitálních služeb. 

BMW iX

BMW iX také využívá hliníkový prostorový rám s karbonovou strukturou a těží ze všech předností už páté generace elektrického pohonu BMW eDrive. Ta nejenže v jednom celku spojuje elektromotor, řídicí elektroniku a převodovku, což se pozitivně odráží na výkonu i nízké spotřebě, ale její součástí je také nejmodernější vysokonapěťová baterie, jejíž objemová hustota energie je o 40 procent vyšší než u baterie v současném BMW i3. 

Novinka samozřejmě disponuje velmi sofistikovaným systémem rekuperace, který spolupracuje s celou škálou asistentů a dalších systémů a umožňuje dokonce tzv. jednopedálové ovládání.

BMW iX na trh vstupuje ve dvou variantách s označením xDrive50 (výkon 385 kW / dojezd až 630 km) a xDrive40 (240 kW / dojezd až 425 km), obě verze disponují pohonem všech kol. Fanoušci mimořádně silných sportovních zážitků se můžou těšit i na provedení M60 s výkonem 440 kW, které se objeví o něco později.