Skupina Bohemia Sekt, která drží šedesát procent na trhu šumivých vín v Česku, předpokládá, že letos prodá přibližně stejně jako loni, tedy přes devětadvacet milionů lahví sektů, šumivých nápojů a tichých vín. Prodeje sektů v Česku od roku 2013 rostou, u tichých vín naopak poslední dva tři roky klesají.

Letošek bude ovlivněný opatrnějším chováním spotřebitelů, kteří mají vinou všeobecného zdražování hlouběji do kapsy než před covidem a před válkou na Ukrajině.

Rozhodující bude tradičně konec roku, kdy skupina prodá přes třicet procent ročního objemu sektů a šumivých nápojů, i letos by to mělo být zhruba pět milionů lahví, z toho přes čtyři miliony lahví sektů.

Skupina prodala loni na českém trhu téměř 29,4 milionu lahví sektů, šumivých nápojů a tichých vín, o osm procent méně než v roce 2021, který byl v historii společnosti rekordní, loňský rok byl i přesto druhý nejlepší.

Prodeje sektů a šumivých vín loni přesáhly devatenáct milionů lahví, meziročně o čtyři procenta méně. Kategorie tichých vín poklesla meziročně o jedenáct procent na 9,3 milionu lahví.

„Letos bychom považovali za úspěch loňská čísla. Naše kategorie je velmi silně ovlivňována spotřebitelskou náladou. Takže to, jak se konzumenti cítí a jak mají chuť utrácet, nebo naopak, jak se bojí a cítí potřebu šetřit, zcela logicky ovlivní prodeje tak zbytného zboží, jako jsou šumivá vína,“ řekl Beránek.

Opatrnost spotřebitelů se podle něj na prodejích projevuje určitě už více než rok. „Přesto jsme přesvědčeni, že letošní rok dopadne alespoň tak jako ten loňský,“ uvedl ředitel.

Podnik, který předtím čtyři roky nezdražoval, zvýšil letos v prvním čtvrtletí ceny o čtyři až šest procent. Důvodem byl růst nákladů téměř všech vstupů. Příští rok už skupina zdražovat nápoje nechce.

Prodeje sektů v českém maloobchodě rostou nepřetržitě od roku 2013, za posledních 12 měsíců do července to bylo podle údajů výzkumné agentury Nielsen v počtu prodaných lahví meziročně o dvě a půl procenta méně, v tržbách díky zdražování o jedno a půl procenta víc. Nielsen mapuje asi dvě třetiny maloobchodního trhu, u gastronomie nemají zatím vinaři žádné spolehlivé analýzy.

„Hlavní sezonou sektu vždy bude až závěr roku, ale je patrné, že Češi se během několika málo let naučili pít šumivá vína i při mnoha jiných příležitostech. Už zdaleka nejde jen o nápoj na oslavu, ale i o osvěžující letní záležitost,“ řekl Beránek.

Opět očekává vyšší spotřebu sektů na večírcích a oslavách konce roku, lahev sektu je také stále častěji vánočním dárkem.

Největší vinařská firma v Česku si letos udržela 560 hektarů vlastních vinic a je dlouhodobě největším zpracovatelem hroznů v Česku.

Letos, kdy byla úroda podprůměrná, zpracovala 7,4 milionu kilogramů hroznů, meziročně o osmnáct procent méně. Z toho přes pětačtyřicet procent tvořily hrozny z vlastních vinic. Letos vysadila jedenáct hektarů nových vinic v oblasti Sedlece u Mikulova.