Přestože nejslavnější agent Jejího Veličenstva dosud v žádné ze svých 24 misí neselhal, pokořit současnou koronavirovou pandemii se mu zatím stále nedaří. Novinka No Time to Die (Není čas zemřít), která má být pro Daniela Craiga posledním filmem v roli 007, byla v průběhu loňského roku odložena již dvakrát. A podobný scénář ji s největší pravděpodobností čeká i letos.
Za vše může pomalá distribuce vakcín na klíčových trzích, tedy především ve Spojených státech a ve Velké Británii. Právě dostatečná proočkovanost veřejnosti bude totiž podle řady expertů hlavním kritériem, které určí, kdy se budou smět otevřít velké multiplexy, pro něž jsou podobné filmy točeny.
Server CNCB připomíná, že koncem tohoto měsíce mělo být jen v USA naočkovaných zhruba 120 milionů lidí. Údaje datované k počátku druhého lednového týdne nicméně ukazují, že něco takového bude sotva proveditelné. Zatím dostalo vakcínu necelých devět milionů Američanů, a to je zatraceně málo. Aby mohly americké biografy začít promítat a neproděly přitom kalhoty, je zapotřebí více než desetkrát tolik, odhaduje analytik finanční společnosti Wedbush Michael Pachter.
„Pokud během prvních sto dní Bidenovy vlády oočkujeme sto
milionů lidí (jak se sám nově zvolený prezident zařekl), získáme tak ono
kritické množství diváků, kvůli kterým se už kinosálům vyplatí koncem července
plně otevřít,“ říká.
Jistou naději v tomto ohledu dává pozměněná strategie tamních úřadů, díky níž budou vakcíny přerozdělovány na základě toho, jak rychle se jednotlivým státům daří očkovat a kolik procent jejich populace tvoří lidé vyššího věku – aktuální metodika zohledňovala pouze celkový počet dospělých žijících v daném státě.
Tak či tak by to v případě zmíněné 25. bondovky s rozpočtem přes čtvrt miliardy dolarů znamenalo další, v pořadí již čtvrtý odklad. Ten úplně první způsobily tvůrčí neshody mezi režisérem Dannym Boylem a producenty Michaelem G. Wilsonem a Barbarou Broccoli ze srpna roku 2018. Jako náhradní datum byl posléze vybrán začátek loňského dubna. Tou dobou se však už světem rychlostí větší, než má vystřelená kulka, šířila epidemie koronaviru, a tak musel agent s povolením zabíjet svůj Walther PPK opět zajistit a schovat do pouzdra. Nejprve do podzimu 2020, později do letošních Velikonoc, ze kterých se s největší pravděpodobností znovu stane poslední čtvrtletí.
Jak připomíná web Deadline.com, studio MGM, které vlastní práva k franšíze jménem James Bond na území Spojených států, se v minulých měsících snažilo prodat snímek No Time to Die na internet. Jeho snaha však přišla vniveč, neboť se ukázalo, že žádná ze zavedených streamovacích společností za něj požadovaných 600 milionů dolarů dát nechce. I proto se vedení slavného studia rozhodlo od svého dřívějšího záměru upustit a přenechat agenta 007, tak jako v minulosti, výhradně kinosálům.
„Jedná se o výstavní artikl MGM – studia, které nemá v zásobě tolik prosperujících filmů jako Disney či Universal,“ sdělil hlavní analytik společnosti Boxoffice serveru CNCB Shawn Robbins. „James Bond je významným duševním vlastnictvím s globálním dopadem a musí se s ním zacházet v rukavičkách,“ vysvětlil.
S jeho názorem se ztotožňuje i výkonný ředitel Cinestaru Jan Bradáč. „V případě MGM a Bonda, který je jejich největším hitem, se ukázalo, že skrze stream cesta nevede,“ říká.
S vysvětlením, proč tomu tak je, přichází záhy: „Streamovací platformy zkrátka nejsou v tomto ohledu schopny najít takový finanční model, který by fungoval. A to jak vůči svým předplatitelům, tak vůči studiím. V případě podobných velkofilmů jsou jejich finanční možnosti limitované, a proto se studiím vyplatí s premiérou čekat třeba i rok a půl. I přesto, že každé další odložení znamená další nemalou finanční ztrátu.“
Nutno dodat, že No Time to Die nebude s největší pravděpodobností poslední z velkých blockbusterů, který se letos dočká dalšího odložení. Podobný osud věští Robbins taktéž hororu A Quiet Place: Part II (Tiché místo: Část II) od Paramountu nebo marvelovce Black Widow. A podle některých jeho kolegů by mohly následovat i další.
„Spousta filmů (během prvního čtvrtletí), a dokonce i řada jiných (ve čtvrtletí druhém) se dle mého názoru bude muset nevyhnutelně odložit,“ dodává Eric Handler z poradenské společnosti MKM Partners.
I letos tak v tuzemských kinech musíme počítat s daleko větším počtem filmů z domácí, respektive evropské produkce. „Že nejsou premiéry velkých hollywoodských filmů, by kinům, jako je to naše, možná až tak nevadilo,“ podotýká vedoucí společnosti Kina Jablonec nad Nisou Adam Gody Kocián.
„Blockbustery jsou odepsané, naštěstí ale existuje velká spousta filmů, ke kterým můžeme upřít svoji pozornost – ať už se jedná o filmy evropské či alternativní –, neboť ty se točí sice také méně než obvykle, ale rozhodně se nedá říct, že by se netočily vůbec. Řečeno jinak, český divák se bude moci letos těšit především na filmy z naší či evropské produkce nebo na filmy nezávislé,“ dodává.
A podobnou strategii hodlají razit též ve velkých
multiplexech. „Když nás v polovině října vláda znovu uzavřela, film Karel měl
jen několik dní do premiéry. Otevřít se ale vyplatí i kvůli spoustě jiných
českých snímků s velkým potenciálem. Navíc máme minimálně tři další filmy,
které byly k vidění jen na velmi krátkou dobu. Řeč je o Bábovkách, pohádce
s názvem Princezna zakletá v čase a Smečka,“ vyjmenovává Bradáč.
Otázkou tak podle něj není, jestli mají co hrát, ale kdy budou moci konečně otevřít, přičemž platí, že s každým dalším dnem, během něhož zůstanou veřejnosti sály nepřístupné, se blíží na samou hranu svých možností.
„Nám ekonomické hodiny tikají už tento měsíc. Nyní už
skutečně meleme z posledního a hrozí nám vykrvácení,“ doplňuje Bradáč s tím,
že jen za loňský rok přišli v Cinestaru na tržbách o zhruba 650 milionů
korun.
Ve zcela opačné situaci se v důsledku probíhající pandemie nacházejí poskytovatelé streamovacích služeb. Ty v uplynulých měsících zažívali hotové žně a hodlají v tom pokračovat i nadále. Dokládá to mimo jiné nedávno zveřejněná a dosud bezprecedentní nabídka Netflixu, jenž chce svým uživatelům během roku 2021 nabídnout hned sedm desítek filmů z vlastní produkce.
Nepůjde přitom o žádné béčkové snímky, ale prvotřídní podívanou s hvězdným obsazením. K mání totiž bude například očekávaný thriller Red Notice s Dwaynem Johnsonem a Raynem Reynoldsem, sci-fi Escape from Spiderheam, kde si hlavní roli střihl australský herec Chris Hemsworth, či komedie Don’t Look Up s Jennifer Lawrenc a Leem DiCapriem.
Jinými slovy, že by letošní rok musel být z hlediska filmového obsahu podobně slabý jako ten předchozí, nejspíš nehrozí. Tedy pokud máte kvalitní internetové připojení. Protože na ten pravý filmový zážitek, který dokážou zprostředkovat výhradně kina, si ještě budeme muset naneštěstí nějaký ten čas počkat.