skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Boomer, nebo zoomer? Jak přizpůsobit firemní komunikaci novým generacím

Když se dvacetiletých zeptáte, co je fax, většina z nich na vás bude koukat s otevřenou pusou. Ještě před pár lety povinnou výbavu každé kanceláře už neznají. A ti, kteří fax náhodou někdy viděli, ho rozhodně nikdy nepoužili – přece nebudou komunikovat něčím, z čeho leze papír. 

Příslušníkům generace Z se už moc nechce ani telefonovat. Takže jestli chcete tyhle mladé a nadějné zaměstnat, musíte přestat komunikovat jako boomers, kteří nemají ponětí, co je cool.

Mileniálové, kteří se narodili v pozdních osmdesátkách a devadesátkách, jsou první generací, jež vyrostla obklopena počítači, mobily a PlayStationy, a takzvaní zommers – narození po roce 1996 – jsou už technologiemi a konektivitou totálně pohlceni. Právě generace Z, která zrovna začíná vycházet z vysokých škol, přitom bude mít brzy největší vliv na budoucnost trhu i pracovního prostředí. 

Dejte jim pořádný stroj

Stolním telefonem v kanceláři dnes rozhodně nikoho neoslníte. Příslušníci generace Z rozdělují svůj čas mezi pět různých obrazovek (smartphone, televize, notebook, stolní počítač a tablet) a podle průzkumu Snapchatu tráví každý den v průměru 4 hodiny a 15 minut na svých mobilních zařízeních. Je pro ně zásadní, aby i svoje pracovní kontakty mohli vyřizovat mobilně.

„Když používáte zastaralá komunikačními řešení, znamená to dlouhé doby odezvy, takže vaše firma méně reaguje a je méně efektivní,“ říká Gernot Hofstetter, Managing Director společnosti NFON, která poskytuje řešení firemní komunikace založené na počítačové telefonii a cloudu.

Její komunikační systém Cloudya umožňuje připojení k přidělenému pracovními číslu z mobilu, počítače i notebooku přes přehledné rozhraní. Bez nákladů navíc za přesměrování hovorů z pobočky na mobilní telefon nebo do domácí kanceláře.

Jednoduchá komunikace

Nejde jen o hardware, důležité je i chytré propojení jednotlivých komunikačních nástrojů. Zoomers, kteří vyrostli v době chatbotů a virtuálních asistentů, jsou dobře obeznámeni s tím, jak technologie fungují, a mají vysoká očekávání. Nebudou používat nic, co by nebylo intuitivní, praktické a co by jim práci spíš komplikovalo. 

„Když zaměstnanci mají několik telefonních čísel, více příchozích pošt a k tomu další komunikační nástroje, mohou zaostávat a přicházet o důležité hovory a zprávy,“ upozorňuje Gernot Hofstetter s tím, že Cloudya propojuje zaměstnance prostřednictvím jediného telefonního čísla a jedné příchozí pošty.

Zajímavou součástí systému je integrační nástroj sjednocující funkce i data napříč různými aplikacemi. Díky tomu mohou týmy snáze spolupracovat skrze jediné rozhraní firemního komunikátoru.

Jen chytré telefonování 

Nespoléhejte na to, že mladší zaměstnanci budou zvedat každý telefon. Můžete jim to nařídit, ale nebudou vás za to mít rádi. Telefonování totiž nepatří k nejoblíbenějším činnostem, které chtějí na svých telefonech dělat. Americká Společnost BankMyCell, která se zabývá výkupem použitých mobilů, ve své studii tvrdí, že 75 procent mileniálů se vyhýbá telefonátům jednoduše proto, že jsou podle nich časově náročné. 

A u zoomerů je to s telefonováním ještě horší, vždyť tahle generace vyrostla na textových zprávách, e-mailech a dalších formách písemné nebo obrazové komunikace. Hovor – ještě ke všemu z neznámého čísla – je spíš děsí.

Chytrá telefonní řešení, jako je Cloudya, umožňují propojení kontaktů z firemních CRM systémů pro automatizaci marketingu a řízení vztahů se zákazníky, takže zákazníci jsou jasně identifikovatelní. Díky flexibilnímu managementu hovorů sami rozhodujete, která volání přijmete a která přesměrujete na kolegu nebo do hlasové schránky.

Firemní komunikační procesy se navíc dají nastavit na míru – volající se na základě předem definovaných pravidel vždycky spojí se správnou kontaktní osobou, a nikoho tak neotravují zbytečné hovory.

Přepněte na obraz

Navzdory tomu, že mladí lidé milují mobilní technologie, podle průzkumů preferují i v práci komunikaci face-to-face a one-to-one, protože je podle nich nejefektivnější. A v online prostředí pak dávají přednost vizuálnímu obsahu, který víc upoutá jejich pozornost. 

I při komunikaci na dálku tak upřednostňují „osobní“ kontakt a vizuální komunikaci. Spolupráci můžou usnadnit služby, jako je Cloudya Meet & Share, které umí stisknutím tlačítka z telefonátu udělat videohovor a také svolat videokonferenci a sdílet obrazovku s virtuálními poznámkami nebo grafy s ostatními členy týmu.

Práce opravdu odkudkoli

Flexibilita je jedním z podstatných parametrů, podle kterých si mladší generace vybírají práci. Telefonem ani počítačem se za kancelářským stolem svázat nenechají. A covid nároky na platformy, které udrží bezproblémový vzdálený kontakt lidí ve firmě, ještě zvýšil.

Systémy využívající cloud a přenos hlasu přes internet umožňují geografickou nezávislost. „Díky tomu, že komunikační nástroje spojují zaměstnance všude, kde pracují, a přes jakékoli zařízení, můžete zrychlit svou komunikaci, rychleji reagovat na nové příležitosti a generovat vyšší výnosy z podnikání,“ vysvětluje Gernot Hofstetter.

Telefonní systém NFON není nainstalován na provozovně společnosti, ale v externím datovém centru a lze k němu přistupovat odkudkoli přes internet, z libovolného místa i zařízení, čímž Cloudya usnadňuje také činnost distribuovaných týmů. Cloud navíc umožňuje celý systém škálovat, přidávat nebo ubírat služby, a přitom šetřit náklady díky tomu, že platíte jen za to, co opravdu využíváte, a celý systém je naprosto bezúdržbový.