Jeho praděd vybudoval nejobdivuhodnější byznysový příběh české historie, v podnikatelských šlépějích teď kráčí i pravnuk Thomas Archer Bata. Místo bot však sází na sušenky. Do britského výrobce cookie těsta nalil stamilionovou investici.

Investiční vehikl Triple B, jehož prostřednictvím členové rodiny Batových v čele s Thomasem A. Batou dříve investovali do českých značek Snuggs nebo Freshlabels, poslal v přepočtu sto milionů korun do britského výrobce cukrovinek Doughlicious.

Společnost, kterou v roce 2014 založila nadšená amatérská pekařka Kathryn Bricken, cílí na zdravější variantu tradičních amerických cookies – těsto má být z přírodních surovin, je plně veganské a bez lepku a vyráběné v závodě poháněném obnovitelnými zdroji energie.

Sušenkové těsto chce navíc proměnit v suverénní pochutinu. V sortimentu Doughlicious tak kromě polotovarů k přípravě sušenek najdete také třeba zmrzlinové kuličky zabalené do neupečeného těsta. A v tom je podle Thomase A. Bati budoucnost.

„Původně mě zaujal produkt a velmi pozitivní první setkání se zakladatelkou,“ řekl českému Forbesu. „Když jsem Doughlicious poprvé ochutnal, byl jsem naprosto překvapený, jak skvěle chutná. A to jsem tehdy ani nevěděl, že je veganský a bez lepku,“ vzpomíná muž, jehož zkušenosti s bezlepkovými sladkostmi nejsou podle jeho slov příliš dobré.

Když zdravá svačinka dokázala takto nadchnout jeho, řekl si, že stejně dobře může okouzlit i miliony dalších lidí. Domluvil si proto schůzku s celým týmem, aby se seznámil s procesem přípravy cukrovinek.

„A ohromilo mě to ještě víc. Firma má skvělý, nadšený a schopný tým, celý byznys je pak ukázkovým případem udržitelného a zodpovědného podnikání, které hledáme,“ vysvětluje investor, jenž před založením svých byznysů dlouho působil v rodinném obuvnickém impériu.

Doughlicious je podle Bati naprostým průkopníkem ve světě gurmánských snacků – a firma navíc posledních několik let stabilně rostla nejméně o sto procent ročně.

Poslouchej!
Vydání Forbesu Poslouchej!

„Samotný segment potravin je velmi konkurenční. Bezlepkové, veganské nebo jiné specifické segmenty potravin založené na zdraví či jiných hodnotách mají ale podle mě značný potenciál, jde o rychle rostoucí segmenty,“ vysvětluje svoje pohnutky za investicí.

„Na Doughlicious se mi líbí, že se zaměřuje na tyto skupiny zákazníků, aniž by to byl její hlavní prodejní prvek,“ dodává a očekává, že potravinářský průmysl zaznamená v příštích několika letech velký růst v segmentu potravin respektujících udržitelný životní styl a hodnoty.

Navzdory krizi životních nákladů podle Bati stále existuje silná poptávka po kvalitních výrobcích. „Cenová politika Doughlicious je navíc přístupná masové klientele. Pro nás, respektive pro Doughlicious, je však velkou výzvou nestálost cen komodit, jako je kakao,“ přiznává.

Právě tuto i jiné provozní výzvy by se díky investici a strategickému partnerství mělo firmě dařit zvládat. Hlavním cílem finanční injekce je pak expanze do Spojených států. Za pomoci rodiny Batových tak má být sušenkové těsto Doughlicious brzy k dostání ve všech dobře zavedených amerických prodejnách zdravé výživy Whole Foods Market.