Firmy z odvětví cestovního ruchu dostávají kvůli koronaviru na frak. Tržní propady z posledních dní zastihly všechny hlavní indexy – špatně dopadají hotely, ještě hůře na tom jsou aerolinky. A kdo je úplně na chvostu? Akcie provozovatelů výletních lodí.
Dění v odvětví sleduji již dlouho, zaujalo mě i díky mé dovolené v Karibiku před mnoha lety. A vidím, že média nikdy nebyla tak zaměřena na výletní plavby jako nyní, kdy dlouhé týdny pravidelně přinášela obrázky obřích lodí s tisíci lidmi v karanténě, které žádný přístav nechtěl pustit ke břehu. Z plovoucího hotelu najednou bylo plovoucí vězení.
Říká se, že negativní publicita je také publicita. Ale byznys výletních lodí je bezpochyby negativně zasažen a nad celým odvětvím se teď stahují bouřková mračna. Ještě před třemi měsíci měli tři provozovatelé plaveb dohromady tržní kapitalizaci 75 miliard dolarů. Dnes dohromady dají sotva 27 miliard.
Akcie největších hráčů na trhu letí dolů jako na skluzavce: Carnival letos ztrácí 57 procent, Royal Caribbean 67 procent a Norwegian Cruise Lines 74 procent. V situaci jako tato ovšem standardní fundamentální analýza selhává. Firmy se mohou letos ponořit do ztráty, zastaralé násobky zisku tedy nikoho nezajímají. Přichází méně častý úhel pohledu, a to likvidita a solventnost – jak vypadají firemní závazky a hlavně kdy jsou splatné.
Letošní sezona a zisky z ní jsou pravděpodobně pryč a toto období je třeba překlenout. Tomu by měl pomoci fakt, že jde o oligopolistické odvětví a konkurenti se jen tak neobjeví. Obdobná situace se odehrála s Boeingem, kde se navzdory obrovským průšvihům cena jeho akcií pozoruhodně dlouho držela díky tržnímu duopolu s Airbusem.
Pomoct by mohl i aktuální masivní propad cen ropy, který je pozitivním faktorem do hospodaření, ale propíše se až časem. Otázkou je, o kolik zákazníků odvětví přijde a jak rychle noví zákazníci zapomenou na současnou situaci.
Dobrou zprávou pro byznys je, že panika nezasáhla všechny turisty. V Miami v přístavu berou někteří situaci s úsměvem a v tričkách s nápisem „This week I don’t give a ship“ nastupují na novou karibskou plavbu.
Byznys výletních lodí je odvětví s mimořádně silnými bariérami vstupu. Trhu s tržbami kolem 45 miliard dolarů dominuje zmiňované trio hráčů: největší Carnival, následuje Royal Caribbean a trojici uzavírá Norwegian Cruise Lines. Dohromady mají zhruba tříčtvrtinový podíl na trhu, s Carnivalem se plaví každý druhý pasažér.
Byznysmodel provozovatelů lodí má důmyslnou výhodu v podobě počasí. Sezona v Karibiku probíhá od října do dubna, potom se lodě stěhují týdenní plavbou do Evropy a letní Karibik ponechávají napospas hurikánům. Ve Středomoří je tou dobou nachystáno vše na letní sezonu a na konci září se lodě se zastávkou na Madeiře či Kanárských ostrovech vydávají jako tažní ptáci nazpět.
Počasí tedy vůbec není rizikový faktor. Většina výletníků stále míří do zmiňovaných dvou regionů, v poslední době se otevírají nové lahůdkové destinace typu Dubaje a Indického oceánu, a hlavně Asie. Právě proto je současná epidemie to nejhorší, co se image odvětví mohlo stát, a akcie firem to odnášejí plnou palbou.
Dějiny pamatují dvě velké výletní tragédie. Titanic roku 1912 vstoupil do historie již při prvním vyplutí, ale úplně jinak, než jeho stavitelé zamýšleli. Neštěstí Costy Concordie u italského pobřeží přišlo o 100 let později. Její ztroskotání možná překvapivě nemělo nijak devastační dopad na jejího provozovatele, společnost Carnival. Akcie po havárii poklesly o pouhých 15 procent a za pár měsíců byly zpět na vyšších úrovních.
Svoji roli sehrálo pojištění a také diverzifikace – například Carnival provozuje nyní už 102 lodí. Koronavirus poslal akcie Carnivalu dolů o 57 procent. Jistě, tragédie Costy Concordie byla ve srovnání se současnou bouří jenom obyčejnou vlnkou na moři firemního hospodaření. Odvětví věří i Richard Branson, který se do něj vrhá v těchto dnech a v dubnu vypustí na oceán loď Scarlet Lady.
Branson chce mít flotilu o čtyřech lodích a každý rok dodávat na trh jeden přírůstek. Scarlet Lady příští rok doplní sestřička Valiant Lady. Jak si doba žádá, Virgin Voyages jde naproti udržitelnosti. Na palubě se nebudou používat jednorázové plasty a loď si bude částečně vyrábět vlastní elektřinu.
Faktem však je, že tyto lodě používají méně kvalitní palivo a absence plastů zdaleka nevykompenzuje množství vyprodukovaných emisí. To je i velké investiční riziko, protože ve vzduchu visí dopad případných regulací.
Pokud se podíváme na věkovou strukturu, je vidět rostoucí zájem mezi mladou a střední generací. Výletní lodě dlouho bývaly jakousi oázou bez internetu. To ale generacím chřadnoucím bez wi-fi nesvědčí, naopak v poslední době je marketingovým trendem umožnit internet během plavby a nechat influencery, ať se vyřádí se svými fotkami na Instagramu.
Čísly to potvrzuje oborová asociace The Cruise Lines: ještě v roce 2009 se plavilo 17,8 milionu pasažérů, dnes jich je dvaatřicet a drtivá většina si plánuje tento typ dovolené zopakovat. Jinými slovy, odvětví dominantně o třech firmách se těší rostoucímu zájmu klientů. Po celém světě se plaví 278 lodí a v roce 2020 jich přibude dalších 19.
Firmy byly navíc dosud ziskové a první dvě vyplácejí i dividendu. Ta však může vzít za své, pokud se současná tíživá situace bude natahovat. Pozoruhodným faktem je, že provozovatelé platí naprosto minimální daně. Je to výhoda vyplývající z podnikání v mezinárodních vodách a úkrytu pod vlajkou Libérie či Baham. Uvidíme, jestli se jim z tohoto bouřlivého vlnobití podaří doplout zpátky do bezpečného přístavu.
Autor je hlavní stratég ČSOB Asset Managementu.