Klimatická změna, fake news i posedlost Instagramem. Před aktuálními tématy hýbajícími společností nezavírají oči ani filmaři. Které snímky o ožehavých otázkách dneška byste neměli minout?

Brexit

Benedict Cumberbatch hraje ve zběsilém politickém thrilleru Dominica Cummingse, skutečného analytika a marketéra, který v roce 2015 začal dirigovat kampaň pro odchod Velké Británie z Evropské unie. Nový snímek ukazuje, že hlavním bojištěm války o brexit byly sociální sítě. Dominic přesně ví, kde „navrtat malé zdroje vzteku“ a jak vyvolat nostalgii po starých pořádcích, které ale ve skutečnosti nikdy nepanovaly. Skrze facebookové testy se také dostane k datům milionů lidí, jež využije, aby podle nich přesně zacílil politickou reklamu. Pokud tápete, o co šlo v nedávných aférách typu Cambridge Analytica, snímek Brexit srozumitelně nastiňuje, jak nepřipravená je demokracie na digitální marketing.

Dívka

Čím vlastně procházejí lidé, kteří mění genderovou identitu? Působivé belgické drama mladého režiséra Lukase Dhonta hledí do života trans dívky Lary, která už se nemůže dočkat, až ukončí hormonální terapii vysněnou operací. Režisér se přitom citlivým způsobem vyhýbá obvyklým klišé snímků o sexuálních menšinách. Lara nemá problém s okolím, které by ji nepodporovalo či utlačovalo, bojuje naopak sama se sebou. Chce zapadat, nevyčnívat a „nerandit v tomhle těle“. Laru hraje mladý tanečník Victor Polster, kterého filmaři vybrali v rozsáhlém castingu.

Čtverec

Svět moderního umění i liberální západní společnost ironizuje koprodukční drama, v němž se pokazí marketing nové výstavy. Kurátorovi v muzeu se nedaří procpat vágní umělecký záměr do médií, angažuje tedy dva experty na sociální sítě, kteří mají z události udělat virál. Jenže markeťáci všechno zpackají. Režisér Ruben Östlund si smlsl na současném umění. Všechny výstavy v muzeu jsou site-specific a konceptuální, aniž tyto pojmy dokáže někdo uspokojivě vysvětlit, na vernisáži se všichni okamžitě vrhnou na přistavený raut a uklízeč omylem vysaje část expozice.

Zoufalství a naděje

Kněz Ernst Toller (Ethan Hawke) pracuje v kostele na severu státu New York, který ale slouží hlavně jako turistická atrakce. Z jeho rutiny (a alkoholových sedánků) ho však vytrhne setkání s mladým manželským párem. Muž vyžaduje, aby jeho žena šla na potrat, protože nechce, aby přivedla dítě do světa, který brzy zdevastuje klimatická změna. Ernst se snaží muži jeho záměr nejprve vymluvit, postupně ale svůj názor začne měnit. Minimalistické, herecky silné drama se odvážně ptá, jak se postavit k budoucnosti světa i církve.

Až přijde válka

Český dokument z produkce HBO pátrá po tom, co vede lidi k tomu, aby se sdružovali v paramilitárních skupinách a chtěli „bránit a uchovat národ“. Režisér a bývalý novinář Jan Gebert analyzuje Slovenské Brance, které vede Petr, mladík s autoritářskými sklony. V lesích trénuje mladé muže, postupně se ale ukazuje, že jeho ambice jsou mnohem vyšší a také nebezpečnější. Chce totiž využít toho, že si řada naštvaných a zoufalých lidí horečně přeje návrat vlády pevné ruky.

Ingrid Goes West

Když duševně narušená Ingrid na Instagramu zjistí, že ji jedna z jejích kamarádek nepozvala na svatbu, vtrhne na recepci a nastříká jí pepřový sprej do obličeje. To je ale jen začátek mrazivé komedie, která funguje jako chytrá satira světa sociálních sítí. Ingrid ve skvělém podání komičky Aubrey Plaza se totiž pověsí na losangeleskou influencerku Taylor a začne ji stalkovat. Zoufalá snaha najít si alespoň falešnou, instagramovou kamarádku však skončí takřka tragicky. Pokud máte rádi Reitmanovo Znovu a jinak o nepoučitelné a nebezpečně sobecké Charlize Theron, Ingrid budete milovat.

The Circle

Technologická firma, řízená charismatickým šéfem, uvádí na trh kamery, které mohou monitorovat každé místo na planetě. Nová pracovnice Mae (Emma Watson) je k novince zprvu skeptická, jedna z kamer jí ale zachrání život. Kameru, která bez přestávky snímá celý její život, si pak připne i sama na sebe. Tvůrce nenáročného technothrilleru děsí, kolik informací o sobě dobrovolně sdělujeme, zároveň ale nabízí i vtipnou satiru na korporátní kulturu moderních technologických společností sídlících nejen v Silicon Valley. Práce se v nich sice přelévá do volného času, kdo by se ale zlobil, když si do veganské kantýny může sjet skluzavkou a šéfovi smí tykat.

Já, Daniel Blake

Ponižující mašinerii britského sociálního systému zkoumá režisér Ken Loach, žijící klasik žánru sociálněkritického realismu. Jeho hrdina Daniel má po infarktu, nemůže pracovat a musí požádat o dávky. Na ty ale nedosáhne. Aby dostal jinou podporu, musí si hledat práci, to ale podle lékařky taky nemůže. Režisér tak přímočarým způsobem tepe systém, v němž se nelze dobrat lidského zacházení. Daniel však potkává svobodnou matku Katie, která se musela přestěhovat z Londýna kvůli drahým nájmům. Dva lidé na dně, kteří postupně ztrácejí důstojnost, se rozhodnou své situaci vzdorovat. Jinak totiž umřou hlady.

Akta Pentagon: Skrytá válka

Režisér Steven Spielberg natočil v rekordním čase drama, kterým chtěl připomenout důležitost svobodné investigativní žurnalistiky, bez níž demokracie umírá. Rekonstruuje tak skutečnou kauzu Pentagon Papers z roku 1971. Americký deník The Washington Post tehdy bojoval o možnost zveřejnění tajné vládní zprávy, podle níž americká administrativa pokračovala ve válce ve Vietnamu, i když věděla, že nevyhraje. Vedení listu přemítá, jak s výbušnou zprávou naložit, nejzajímavější tenzi pak prožívá vydavatelka ve skvělém podání Meryl Streep. Na večírcích u sebe doma se bratříčkuje s politiky a významnými washingtonskými činiteli, teď jim však má jít jako novinářka po krku.