skip to main content
Startupy

Brněnský startup Smartlook zakládá matku v San Franciscu a jde si pro desítky milionů dolarů

Dobýt Ameriku a stát největším hráčem v oblasti vizuální a numerické analytiky na světě? A k tomu v mezičase ještě posbírat investice v řádu desítek milionů dolarů? Brněnský startup Smartlook čeká horká pětiletka.

Doteď fungoval z Brna, nově se ale mateřská centrála přenese do San Francisca, což v tuhle chvíli naplno řeší právníci a daňoví specialisté. V Česku pak zůstane dceřiná firma. Důvod jasný: zvýšit důvěryhodnost vůči budoucím investorům a hlavně se víc prosadit na trhu, který pět let existujícímu projektu už teď generuje největší část obratu.

Podle studie poradenské společnosti Allied Market Research se na trhu s analýzou chování na webových stránkách v roce 2026 protočí až 10,7 miliardy dolarů – a to je koláč, ze kterého si chtějí co nejvíc ukousnout i dva mladí Češi, kteří v Brně a Praze aktuálně vedou skoro sedmdesátihlavý tým.

„Americký trh je pro nás klíčový už jenom proto, že tam máme třetinu platících uživatelů. Američtí klienti také za naše služby platí víc a déle,“ vysvětluje Petr Janošík, který Smartlook založil společně s Ondřejem Machkem a který ve startupu aktuálně drží šedesátiprocentní podíl.

Smartlook začal jednoduchým nahráváním chování uživatelů v aplikacích na internetu. Ten, kdo nějakou aplikaci vlastní nebo ji provozuje, může díky Smartlooku jednoduše zjistit, jak se v ní jeho zákazník na počítači, na mobilu nebo tabletu chová – typicky jak pohybuje myší, na co kliká, co vybírá prstem na dotykové obrazovce, jak scrolluje

„Postupem času jsme zjistili, že pro analytiky je časově obtížné procházet vizuální mapy. Ať už to jsou takzvané heatmapy, nebo záznamy toho, jak někde někdo něco dělá,“ připouští Machek, který funguje jako technický ředitel. 

Zleva Ondřej Machek a Petr Janošík

To byl pro tým důvod se nad produktem víc zamyslet a upravit ho tak, aby analytici rychleji našli ta správná místa, kde dochází k problémům nebo nedokonalostem. Řešením bylo přidat i numerickou analytiku, která funguje jako první vykřičník.

Následuje vizuální analytika, která je detailnější a pomáhá komplikaci pochopit a následně ji i vyřešit. „Numerickou analýzou zjistíte, že v určitou chvíli vám z webu, typicky z e-shopu nebo například z konfigurátoru pro výběr nového auta, odchází deset procent lidí. Ale nevíte proč,“ vysvětluje Machek.

Smartlook to díky vizuálnímu záznamu chování zákazníka ukáže naprosto konkrétně. „A to je to, co prodáváme a co náš produkt dělá ve spojení s poskytováním služby na různých typech zařízení do jisté míry unikátní,“ dodává.

Růst, který nám dřív trval tři roky, teď zvládáme za jediný rok.

V roce 2016 pomohla Smartlooku odstartovat první osmimilionová investice od od Novira Capital a Reflex Capital miliardáře Ondřeje Fryce. I díky ní startup fungoval zpočátku zdarma s cílem nabrat co největší počet uživatelů.

Reklama

A povedlo se: během prvních deseti měsíců jich přilákal řádově stovky tisíc. Část jich pak přešla do placené služby a příjmy Smartlooku začaly růst. Letos Janošík s Machkem počítají, že jejich byznys, který je v černých číslech od roku 2019, skončí s obratem ve výši přes 100 milionů.

Aktuálně má startup přes přes 2700 platících zákazníků z řad velkých společností. Z těch českých vyzkoušely služby Smartlooku například Seznam, Rohlík, Kiwi nebo Alza. Z globálních pak Miele, Vogue, obří řetězec pizzerií Papa John’s nebo Volvo.

Kromě toho ale službu využívá dalších více než 60 tisíc uživatelů a menších firem, kteří po placených službách sáhnou jen nárazově. Dohromady Smartlook sleduje a nahrává přes 62 tisíc webů a víc než dva tisíce mobilních aplikací, přičemž takto získaná data standardně na jeden měsíc ukládá v obřích cloudových úložištích Amazonu.

„Růst, který nám dřív trval tři roky,  nyní zvládáme teď za jediný rok,“ pochvaluje si Janošík, podle něhož menší klienti Smartlooku platí v průměru stovky eur měsíčně, ti větší pak nižší tisíce eur měsíčně. Nejvyšší pravidelná platba byla šest tisíc eur.

Velký potenciál růstu láká investory. Kromě Reflex Capital a Novira Capital se tak do Smartlooku v investičním kole série A před koncem loňského roku připojil ještě holandský fond Airbridge Equity Partners. Celkem tak Smartlook od investorů posbíral 3,8 milionu dolarů, za což jim patří zhruba třicet procent firmy.

Plány Janošíka s Machkem ale míří ještě výš. Nejspíš už v příštím roce tak hodlají spustit investiční sérii B. „Z pohledu výše investice bychom se chtěli držet standardu tohoto segmentu v USA,“ říká Janošík. V praxi to znamená, že si Smartlook hodlá jít pro částku mezi 30 a 40 miliony dolarů.

Aby uspěl, nesmí brněnský startup stagnovat. Růst je pro něj cestou k přežití. Aktuálně je velké téma analýza chování jednoho uživatele v rámci jedné aplikace, ale na různých platformách.

„V práci si začnete objednávat nákup do domu na počítači, v tramvaji pokračujete na mobilu a doma v kuchyni ho dokončíte na tabletu. A očekáváte, že to bude fungovat a bude to fungovat kvalitně a příjemně,“ konkretizuje Machek oblast, v níž pro Smartlook vidí velký potenciál.

Předplatné Forbesu
Tamara
Forbes 6/2022

Ani to ale není pro startup z Brna konečná. Další výzvou je predikce, tedy předpovídání chování uživatelů v aplikacích. Smartlook už teď zvládá na základě chování velké skupiny zákazníků předvídat, jak se bude chovat konkrétní uživatel, pohybující se například na e-shopu s elektronikou stejně jako zmíněná skupina.

„Umíme například poznat, jak je pravděpodobné, že svůj nákup dokončí. A když tuhle informaci v reálném čase dostane provozovatel e-shopu, má možnost na ni okamžitě reagovat, aby zákazníka přiměl nákup dokončit,“ popisuje Ondřej Machek službu, kterou má Smartlook připravenou ve fázi prototypu.

A která má být dalším dílkem, přibližujícím brněnský startup k dosažení vysněné mety stát se českým technologickým jednorožcem.