Zručnost, kreativita i perfektní technika. Čeští řemeslníci byli slavní po celém světě, odtud také pochází rčení o jejich „zlatých ručičkách“. Aktuální situace je ale od historie diametrálně odlišná.

Podle dat internetového portálu Nejřemeslníci.cz z roku 2019 na trhu práce chybí asi 300 tisíc řemeslníků, poptávka po nich se naopak logicky zvyšuje. Kurátorka výstavy Krásná práce Klára Hegerová chce svou přehlídkou lidového umění a řemesel nabourat společenské stereotypy.

„Naším cílem je bojovat za to, aby řemeslo přestalo být považováno za nižší formu umění. Chceme mu poskytnout zpět jeho důstojnost a místo v našich životech,“ vysvětluje absolventka oboru grafický design na Fakultě užitého umění a designu v Ústí nad Labem, která získala Fulbrightovo stipendium, s nímž odjela studovat na School of Visual Arts v New Yorku.

Třeba by se Češi v tomto případě mohli inspirovat od Američanů, kteří podle Hegerové vnímají řemeslo jinou optikou. Řemeslo jako možnost zpomalit, žít a tvořit lokálně a uvědomit si dopady naší činnosti.

Řemeslo ale podle ní musíme znovu definovat, vynaložit snahu, aby bylo považováno za formu umění. „Nad výrobky lidového umění každý vzdychá, jak jsou krásné, ale pak si místo toho raději domů pořídí třeba sériově vyráběnou vázu z nějakého řetězce. Myslím, že když se naučíme kombinovat řemeslné kousky s běžnými, strojově vyráběnými předměty, dosáhneme neobyčejného účinku,“ proklamuje Klára Hegerová.

Výšivka z výstavy Krásná práce

Expozice Krásná práce představuje také produkty vzešlé ze spolupráce řemeslných mistrů a předních českých designérů, jako je Rony Plesl, Lucie Koldová a Jan Čapek. 

„Spolupráce obohatila obě strany. Bylo to setkání dvou principů – návrhy se musely občas upravit, přizpůsobit tomu, aby šel tvar vyrobit rukou, ale o tom to přesně je. Myslím, že to byla krásná spolupráce a na jejím základě vzniklo minimálně jedno doživotní přátelství,“ komentuje Hegerová.

Workshop Krásné práce

Jak může třeba vyšívání pavím perem nebo košíkářství, které výstava ukazuje, přežít ve světě, který bude stále víc ovládán robotizací? „Věřím, že naopak máme potřebu tvořit rukama z materiálů jako dřevo, vlna, sláma, proutí nebo len, které mají nejen svou strukturu, ale i vůni a vlastní zvuk,“ říká Klára Hegerová.

Workshopy, které v rámci Krásné práce pořádá, mají seznam náhradníků, protože podle kurátorky lidem přináší rukodělná tvorba relax a uspokojení. „Je to archetypální lidská potřeba, kterou nám umělá inteligence nevezme,“ dodává.

Krásnou práci můžete vidět v Galerii 1, Štěpánská 47 do 26. listopadu.