Platby kartou dnes aspoň částečně využívá 95 procent Čechů. Skoro sedmdesát procent pak bezhotovostně hradí víc než půlku svých plateb. A jen polovina lidí běží do bankomatu, když u sebe nemá hotovost a obchodník nepřijímá karty, zbytek prostě odejde jinam. Vyplývá to z aktuálního průzkumu KB SmartPay. Pro podniky to znamená jasnou výzvu – pokud neumožní bezhotovostní platby, riskují ztrátu zákazníků i tržeb.
„Bezhotovostní platby už nejsou výhodou, ale spíše nutností,“ podotýká generální ředitelka KB SmartPay Jitka Palatová. Spotřebitelé prostě upřednostňují pohodlí a rychlost, a pokud narazí na prodejce, který karty nepřijímá, reálně hrozí, že už se nevrátí. Kdo se nepřizpůsobí, přichází nejen o jednorázový příjem, ale i o možnost získat dlouhodobé věrné zákazníky.
Podle dat KB SmartPay letos vzrostly ve službách bezhotovostní obraty o devatenáct procent, v hotelech a restauracích o desetinu a v prodejnách potravin o pět procent. „Naopak objem peněz vybraných z bankomatů podle Sdružení pro bankovní karty stagnuje,“ upozorňuje Palatová, která je jednou z 200 nejvlivnějších žen Česka a je jednou z nejinspirativnějších žen české bankovní a finanční sféry.
Na vývoj musí umět reagovat i finanční instituce, které potřebují nabídnout flexibilní a snadno přístupné služby. Díky řešením, jako jsou mobilní platební terminály nebo integrace s pokladními systémy, se stávají partnerem pro digitalizaci českého byznysu a pomáhají obchodníkům všech velikostí zrychlit růst a zefektivnit provoz.
Ukázkovým příkladem je aliance Komerční banky a globální společnosti Worldline. Právě tuhle spolupráci na českém trhu reprezentuje značka KB SmartPay. V Česku aktuálně obsluhuje přes 35 tisíc zákazníků a provozuje na padesát tisíc platebních terminálů a bran.
Jako jediná poskytuje podnikatelům i terminál na zkoušku na rok zdarma v rámci projektu Česko platí kartou. A pracuje na dalších technologických inovacích, jako jsou třeba samoobslužné terminály.
Terminály v mobilu i bez obsluhy
Podle Palatové představují bezobslužné terminály moderní řešení pro automatizaci nákupního a platebního procesu. Zákazníci díky nim mohou platit, aniž by potřebovali asistenci obsluhy. Pomáhá to tam, kde je klíčová rychlost, efektivita a dostupnost.
Může jít o parkovací automaty, nabíjecí stanice pro elektromobily, maloobchodní prodejny, provozovny rychlého občerstvení nebo turisticky exponované lokality, kde lze tímto způsobem zakoupit vstupenky či permanentky, například v lyžařském středisku.
Stále silnějším trendem je technologie Tap on Mobile, která umožňuje chytrým telefonům nebo tabletům s NFC čipem přijímat bezkontaktní platby kartou, peněženkami (Apple Pay, Google Pay) nebo hodinkami. Řešení nevyžaduje tradiční platební terminál, platba probíhá přímo na mobilním zařízení obchodníka.
KB SmartPay na tento trend reaguje aplikací PayPhone, kterou lze jednoduše propojit i s elektronickou pokladnou (ECR), tedy systémem používaným obchodníky k evidenci prodejů, vystavování účtenek nebo správě skladových zásob.
„Díky tomuto řešení mohou firmy zákazníkům například jednoduše zaslat e-mailem kompletní fakturu včetně informací o platbě a seznamu zakoupených výrobků,“ popisuje Jitka Palatová, která se v oblasti financí pohybuje přes dvacet let a KB SmartPay řídí dva roky.
Aplikaci využívá například nový český dopravce Basileus – KB SmartPay mu poskytne až tři stovky terminálů v mobilu pro kurýry. „Těší nás, že se PayPhone díky těmto novým funkcím stává čím dál oblíbenější u malých, ale i velkých firem,“ dodává Palatová.
Zvýšit komfort placení má i nový přenosný terminál Saturn, který operuje na platformě Android a nabízí ovládání podobné chytrému telefonu. Terminál lze integrovat s pokladním systémem, řízením skladových zásob a dalšími firemními procesy. „Usnadňuje práci obsluze a zkracuje čas potřebný k zaškolení personálu, zároveň pomáhá zlepšit efektivitu provozu a řízení zásob nebo evidenci prodejů,“ poznamenává šéfka KB SmartPay.
KB SmartPay ale podporuje české podnikatele nejen inovacemi, po povodních jim například nabídla bezplatný servis a odpustila poplatky. V průběhu roku se také zapojuje do dobročinných aktivit, mnohé sama iniciuje. Podporuje například neziskovou organizaci Elpida, která pomáhá seniorům žít plnohodnotný život, a její zaměstnanci sbírají zelené kilometry v rámci Zelené výzvy využíváním alternativních způsobů dopravy.
„Díky této iniciativě se ušetřilo přes 236 tun CO2 a bude vysazeno dvacet tisíc nových stromů,“ podotýká Jitka Palatová, která také působí jako interní koučka v Komerční bance a mentorka žen ve sportu ve spolupráci s Českým olympijským výborem.