Na Letišti Václava Havla Praha otevřel na konci září concept store s názvem Future is Local, který poprvé nabízí výhradně české a slovenské produkty. Tento prodejní prostor se opírá o pilíře udržitelnosti a najdete v něm kurátorskou selekci slow fashion, clean beauty a dárkových předmětů.
Interiéry obchodu vycházejí z návrhů studentů Mendelovy univerzity v Brně. Jsou příjemně vzdušné, plné živých rostlin, přírodního dřeva, recyklovaných materiálů a upcyklovaných prvků. Zastoupeny jsou zavedené firmy s dlouholetou tradicí, začínající drobní výrobci i lidé se zdravotním postižením z chráněných dílen.
Veškeré zboží pochází od českých a slovenských značek, které vyrábí z kvalitních materiálů, udržitelným způsobem, s ohledem na životní prostředí i společnost.
Velký důraz se klade na prezentaci všech lokálních dodavatelů. Jejich příběh, hodnoty a detailní nabídku můžete v obchodě jednoduše načíst pomocí QR kódů umístěných u polic, věšáků a vitrín. „Transparentnost a informovanost jsou totiž neoddělitelnou součástí udržitelnosti,“ říká o novém obchodě Richard Procházka, CEO společnosti Lagardère Travel Retail Česká republika, se kterým jsme si o novém přírůstku na pražském letišti povídali.
Co všechno v Česku zastřešuje společnost Lagardère Travel Retail?
Naše společnost, která patří do mezinárodní skupiny Lagardère, operuje ve třech pilířích – Travel Essentials s trafikami Relay na letišti, ve stanicích metra a na nádražích a Foodservice s našimi firemními značkami jako pekařství Hello a franšízovými značkami jako Paul, Costa či Burger King. Třetím pilířem je pak Lagardère Duty Free. Ten se soustředí pouze na letiště a nabízí duty free sortiment, módu a stojí i za nově otevřeným concept storem Future is Local.
Proč jste se rozhodli otevřít obchod s českými a slovenskými značkami?
Myšlenka na takový obchod se s námi táhne už pět nebo šest let, kdy vidíme velký vzestup zájmu o lokální produkty. Zejména zahraniční cestující stále více kupují lokální výrobky. Zatímco dříve byla nabídka na všech letištích unifikovaná, v posledních letech sledujeme příklon k produktům, které jsou unikátní a zapamatovatelné. Takové produkty mají představovat vzpomínku typickou pro danou destinaci.
Vše začalo potravinami, drobnými dárky a suvenýry v „local corners“, jež se v časem úspěšně rozrostly na poměrně velkou prodejní plochu. Tento trend byl pro nás začátkem hledání cesty, jak nabídnout produkty ze světa slow fashion, kosmetiky a suvenýrů od českých a slovenských výrobců.
Je obchod Future is Local umístěn v rámci letiště strategicky?
Pro obchod jsme vybrali místo v Terminálu 2, tedy v prostoru převážně pro evropské lety v rámci Schengenského prostoru. Nachází se na hlavním koridoru prstu D. Svým umístěním logicky zapadá do cesty zákazníka letištěm před odletem, kdy nejdříve narazí velké mezinárodní značky a poté se zastaví v obchodě Future is Local.
Prostor je zároveň poměrně blízko i lidem, kteří po příletu odcházejí z letiště. Chtěli jsme totiž podpořit a propagovat nákupy na zpáteční cestě, protože letištní obchody nemalou měrou slouží cestujícím, kteří se vracejí do České republiky.
Jaký je poměr českých a zahraničních zákazníků?
V době před covidem tradičně prošlo Letištěm Václava Havla přibližně 45 procent Čechů a zbytek byli zahraniční turisté. V postcovidové době se situace v podstatě obrátila. Dnes je 65 procent tuzemských cestujících a 35 procent jsou zahraniční pasažéři. Počítáme s tím, že už od příštího roku se bude situace vracet k původnímu balancu, protože Praha je turistická destinace.
Jak obchod získal konkrétní podobu?
Diskuse o konkrétním konceptu a designové podobě obchodu začaly před rokem a posledních šest měsíců jsme postoupili k realizaci. Interiér obchodu vychází z původní dispozice prostoru, chtěli jsme v největší možné míře zapojit recyklované materiály, upcyklovat některé části původního vybavení a použít tradiční materiály, které jsou zpracovány tradičními metodami, ale v moderním designu.
Proto jsme se rozhodli oslovit studenty Mendelovy univerzity v Brně, konkrétně studenty Ústavu designu a nábytku a Lesnické a dřevařské fakulty, které produkují mimořádné talenty. Zadáním byl otevřený prostor s jednoduchým mobiliářem, který je flexibilní a modulární.
Letiště je totiž živý organismus a neustále se proměňuje, a pokud by bylo třeba obchod relokovat, musí být jeho vybavení plně funkční i na jiném místě, bez zbytečného odpadu, plýtvání a bourání. Výroba vybraných studentských návrhů pak probíhala v truhlářských dílnách v blízkosti Prahy, s nimiž spolupracujeme dlouhodobě a ceníme si jejich poctivé práce.
Jak jste přistupovali k výběru lokálních značek?
Na začátku jsme si stanovili jasná kritéria, která mají produkty splňovat. Chtěli jsme tradiční výrobky, vyráběné českými firmami v Česku, hledali jsme výrobky s udržitelným konceptem. Byla to trošku detektivní práce, hledali jsme online i na výstavách a do hledání se zapojila spousta kolegů.
Hrála při výběru produktů roli cenová politika?
Cena českých výrobků při výběru nehrála roli. Rozhodně to není tak, že bychom sháněli levné zboží, lokální tvorba by neměla být levnější než zahraniční konkurence. Letiště není trh, který očekává levnou cenu. Rozhodující je pro nás kvalita, za tu jsou zákazníci ochotni zaplatit.
Co v obchodě nejvíc táhne?
Jasným hitem je pro nás značka Kama s pleteným oblečením pro děti i dospělé. Speciálně Skandinávci ji milují a překvapilo nás, jak výrazně na letišti zafungovala. Dobré výsledky má i mladá firma Bohemia Gloves z Dobříše, která reprezentuje 150letou tradici rukavičkářství. V kosmetice má velmi dobré výsledky značka Klara Rott.
Jaká je situace na letišti co do počtu zákazníků a čekáte zvýšení prodejů před koncem roku? Funguje prodejní sezonnost stejně jako třeba v kamenných obchodech mimo letiště?
Situace se určitě změnila, zatímco v roce 2019 prošlo pražským letištěm téměř osmnáct milionů cestujících, letos budeme mít téměř jedenáct milionů pasažérů. Podle průzkumů zákaznického chování je čím dál větší skupina lidí, kteří hledají unikátní produkty a vědomě kupují věci, za kterými stojí udržitelný koncept.
Sezonnost je na letišti tradiční. Konkrétně pro Prahu platí zimní letový řád, tedy boom nákupu před Vánocemi, a pak letní letový řád a nákupní horečka spojená s odjezdy na dovolenou a přílivem turistů, kteří navštěvují Českou republiku.
Kolik nový obchod stál a vyplatila se investice do udržitelnosti?
Investovali jsme kolem pěti milionů korun, což není v porovnání s jinými investicemi na mezinárodním letišti vysoká částka. Ukazuje se, že udržitelnost je cesta. Že nový obchod, nový sortiment a hlavně nový udržitelný koncept nemusí být dražší než klasická komerční činnost. Jde to ruku v ruce se závazky evropských letišť o uhlíkové neutralitě, jež by měla nastat kolem roku 2050.
Součástí tohoto procesu je samotný provoz letiště, ale i celé infrastruktury. Lagardère Travel Retail je součástí obojího, a proto si klademe za cíl dostát závazkům o udržitelnosti vůči letišti jako takovému i cestujícím.
Kontrolujeme spotřeby energií a jejich efektivní využití, osvětlení komerčních prostor přešlo z klasických žárovek na LED světla, podlahy se vyrábějí z recyklovaných PET lahví, na stěny interiérů lze použít recyklát z tetrapakových krabic.