Cirkulární ekonomika byla trendy už před pandemií a platilo to i v módním segmentu, kde v posledních sezonach sílily hlasy žádající uměřenější spotřebu.

In bylo postavit si svůj minimalistický kapsulový šatník nebo lovit v second handech. Trh s oblečením z druhé ruky, kterému se ve fashion kruzích říká „pre-loved“, by podle odhadů měl dosahovat během tří let hodnoty 51 miliard dolarů.

Například francouzské platformě Vestiaire Collective, přeprodávající luxusní módní zboží, se daří koronaviru navzdory – s rychlostí blesku zde mizí kabelky Celine, navržené bývalou šéfdesignérkou Phoebe Philo, i psaníčka s řetězem od Bottegy Venety.

Módní značky potenciál v přeprodávání začaly vnímat také, a proto berou iniciativu do vlastních rukou. V rozmezí několika dnů oznámil český Freshlabels i švédský COS, který spadá pod gigant Hennes & Mauritz, skutečnost, že budou obchodovat se svými starými kolekcemi.

Freshlabels projekt s cirkulární módou uvede ve dvou etapách: zákazníci mohou přinést nošené věci, které v tomto concept storu zakoupili. Dostanou za ně kredit, se kterým si pak mohou u Freshlabels pořídit kousky nové.

Druhá fáze se bude týkat second handu, který chce značka naplnit právě z doneseného zboží. Neprodejné kusy se pak přešijí nebo budou věnovány na charitativní účely.

Švédský COS, jehož obchody najdete v 34 zemích světa, pak rovnou odhalil svou digitální platformu na přeprodej nošeného oblečení, která se jmenuje příznačně Resell.

Cílem obou značek je, aby se nošené kusy z minulých kolekcí dostaly nejen znovu do oběhu, ale aby samy značky měly kontrolu nad tím, jak se jejich zboží přeprodává.

Zatímco u Freshlabels musíte osobně přijít do kterékoli pražské pobočky, v rámci COS Resell můžete nabízet k prodeji použité zboží pouze z Velké Británie a Německa, objednávat pak ale klidně do celého světa.

Ačkoli se jedná o první vlaštovky přeprodeje nošeného oblečení, které si řídí samy značky, je evidentní, že tento trend bude expandovat i v časech pandemie.

Už nyní je secondhandový resale doporučován i luxusním módním domům, které se momentálně nacházejí na křižovatce v hledání nových strategií, čím odemknout srdce i peněženku zákazníka, který se momentálně potýká s velkou nejistotou.