Světem sportu tento týden prolétla zpráva o přestupu argentinské hvězdy. Nejdražší fotbalista světa Lionel Messi opustil Barcelonu a ve své kariéře bude pokračovat v dresu pařížského klubu Paris Saint-Germain.
Zajímavé však je i to, že podle agentury Reuters kromě slíbených 35 milionů eur, které si dle smlouvy ročně v klubu vydělá, obdržel fotbalista v rámci uvítacího balíčku i platbu v takzvaných fan tokenech. O čem je řeč?
Tyhle tokeny jsou v podstatě kryptoměnou. Od bitcoinu či etherea se však mírně liší tím, že neplní jen funkci směnnou, ale slouží i jako důkaz členství ve vybrané komunitě.
Novinka, která letos nabírá na obrovské popularitě, má umožnit fanouškům sportovních klubů aktivně se podílet na jejich činnosti a přitom investovat do něčeho, k čemu mají vztah.
Každý klub, který uzavřel smlouvu s fintechovou společností Chiliz, má svoji vlastní kryptoměnu, tedy fan token. Bavíme-li se konkrétně o kryptoměně, jejímž novým majitelem se stal Lionel Messi, jde o PSG fan token.
Hodnota tokenu se může, ale nemusí odvíjet od sportovních výsledků klubu. Tak jako u čehokoli, co se obchoduje, určuje i cenu fan tokenů poptávka na trhu a výjimečné události.
Pro mnoho fanoušků je však důležitější ještě jeden rozměr téhle speciální kryptoměny. Ten, kdo se stane jejím fanouškem, získá totiž možnost účastnit se prostřednictvím aplikace Socios hlasování o různých menších či větších rozhodnutích, které vedení klubu svěří komunitě. Platí, že čím více fan tokenů vlastníte, tím větší má vaše hlasování vliv.
Fan tokeny lze navíc vyměňovat za klubový merch a další výhody. A zdá se, že sportovní týmy na tuhle novinku slyší. V červenci uzavřel smlouvu se společností Chiliz Arsenal. A mezi kluby, které letos rovněž spustily prodej tokenů, patří i anglický Manchester City a italský AC Milán. Své tokeny má ostatně delší dobu i FC Barcelona.
Poté, co se objevily zprávy o Messiho přestupu, pařížské PSG uvedlo, že o obchodování s jejich kryptoměnou je zničehonic obrovský zájem a objem obchodů se zdejšími fan tokeny se vyšplhal na 1,2 miliardy dolarů. Hodnota klubové kryptoměny tak vyskočila během pouhých pěti dní o 130 procent na šedesát dolarů.
Sportovní kluby obrátily svou pozornost ke kryptoměnám částečně i kvůli pandemii. Na kryptoburzách obchodovatelné fan tokeny jim totiž nabízejí alespoň částečnou kompenzaci ztrát, které zapříčinily celosvětová omezení a rušení sportovních akcí. Stejně jako ostatní kryptoměny jsou ale fan tokeny náchylné k divokým výkyvům v ceně.
Fan tokeny nevydávají jen fotbalové kluby. Svou kryptoměnu mají basketbalové týmy, esportové týmy i zápasnický šampionát UFC.
Provozovatelem aplikace a služby Socios je společnost Chiliz, která je předním světovým poskytovatelem fintech v oblasti blockchainu pro sport a zábavu.