Představte si oznámení nového developerského projektu v Praze. Luxusní dům na nějakém lukrativním pozemku. Jenže firmou, která celý projekt zaštiťuje, není nikdo ze zavedených hráčů typu Penta nebo Sekyra Group, ale třeba takový Lasvit.

V českém prostředí extrémně komplikovaných stavebních procesů je poměrně divoká představa, že by se firma zaměřená na luxus a design chtěla pustit do developmentu. Ve světě je to ale poměrně běžná praxe. Především módní značky se stále častěji pouštějí do developerských projektů, které jim pomáhají s diverzifikací příjmů, ale i zviditelněním a marketingem.

Ukázkovým příkladem z poslední doby je plánovaný devadesátipatrový mrakodrap v centru Miami, který by měl být dokončený v roce 2027 a který se svými téměř 320 metry výrazně ovlivní panorama města. Za jeho výstavbou stojí italský módní gigant Dolce & Gabbana, který před pár měsíci oznámil, že se vrhne na reality.

Za partnery pro projekty v USA si značka vybrala developerskou skupinu JDS Michaela Sterna, která má na svědomí řadu drahých a luxusních výškových staveb lemujících lukrativní jižní stranu Central Parku, například superštíhlý newyorský mrakodrap 111 West 57th Street na Billionaires’ Row.

V mrakodrapu 888 Brickell najdete po jeho dokončení restaurace, bary, wellness, sdílené kanceláře nebo obrovskou terasu s bazénem a výhledem na Miami Beach. Cenovka apartmánů má začínat na 3,5 milionu dolarů a ty nejdražší budou k mání za více než 35 milionů dolarů.

Kromě Miami se Dolce & Gabbana pouští také do výstavby rezidenčních a hotelových nemovitostí ve španělské Marbelle nebo na Maledivách.

Důvod, proč se módní ikona zaměřila na cihly, je ten, že chce rozšířit pojem o „Made in Italy“ i mimo módu. „Pokud půjdete do showroomu Dolce & Gabbana a necháte si ušít na míru skvělý oblek, očekáváte vysoký standard služeb a péče. To se snažíme odrážet i v našem pojetí rezidenčních projektů,“ popsal CEO společnosti Alfonso Dolce pro CNN.

Dolce & Gabbana ale není jedinou luxusní značkou, která na Floridě investuje do nemovitostí. Armani má v Miami mrakodrap se soukromou pláží a automobilové značky Bentley a Porsche, které obě vlastní Volkswagen Group, staví další obytné věže podél pobřeží. Druhá jmenovaná automobilka už v Miami zaštítila svým jménem luxusní obytnou věž Porsche Design Tower.

Budova nabízí 132 exkluzivních rezidencí, z nichž každá je navržena v charakteristickém stylu Porsche, včetně patentovaného automobilového výtahu, který umožňuje obyvatelům zaparkovat svá vozidla v jejich vlastní soukromé garáži v rámci jejich apartmánu.

A když je řeč o automobilech, bude mít na skyline Miami zářez i britská automobilka Aston Martin, která na letošní prosinec plánuje otevření projektu Aston Martin Residences.

Šestašedesátipatrová budova slibuje penthousy s dechberoucími výhledy, soukromé terasy, panoramatická okna a plno nejnovějších technologií. To vše zabalené do typické elegance automobilky.

Nejdražším bytem projektu je triplex za 59 milionů dolarů, ke kterému kupující dostane i sporťák Aston Martin Vulcan. A alespoň soudě podle prodejů zdejších apartmánů se zdá, že o spojení nemovitosti a luxusní značky je zájem.

„Nejde jen o koupi nemovitosti, jde o investování do životního stylu, který reprezentuje Aston Martin,“ popisuje realitní makléřka Jacqueline Reeves, která se stará o prodeje bytů v projektu.

Budovy spojené s luxusními značkami ale rozhodně nejsou doménou jen Miami, ačkoli je tam teď v tomto ohledu rušno. Pozadu nestojí ani Dubaj. Tam je například v plánu výstavba ultraluxusního stopatrového mrakodrapu Burj Binghatti Jacob & Co Residences, který se má stát jednou z nejvyššího obytných staveb na světě.

Jak jste možná z pojmenování pochopili, stojí za ním kromě dubajské developerské společnosti Binghatti také firma Jacob & Co známá svými luxusními šperky a hodinkami. Ty si budou moci klienti společně s koupí rezidence pořídit v limitovaných edicích.

Současně se v posledních letech po světě otevíraly značkové hotely nesoucí jména Armani, Bulgari, Versace nebo Roberto Cavalli. Ostatně právě Armani byla jednou z prvních luxusních značek, které se do realitního trhu pustily.

V roce 2005 se Armani spojil s dubajskou společností Emaar Properties a výsledkem bylo vybudování Armani Hotel Dubai and Residences v Burj Khalifa, nejvyšší budově světa. Velmi úspěšný projekt představoval 144 luxusních bytů, které navrhl a zařídil Armani, včetně nábytku a doplňků Armani Casa.

Versace se zase pustil do luxusních rezidencí s projekty, jako je Palazzo Versace v Dubaji nebo Aria Ocean v Miami. Podobně si společnost Bulgari udělala jméno v odvětví pohostinství se svým portfoliem hotelů a resortů v destinacích, jako je Bali, Dubaj a Milán.

A například francouzská luxusní značka Baccarat, známá pro své křišťálové sklo a lustry, uzavřela partnerství se Starwood Capital Group na vývoji luxusního projektu Baccarat Hotel & Residences. V budově najdete šedesát rezidencí, z nichž každá je navržena v typickém stylu Baccarat, včetně zakázkových lustrů a křišťálových doplňků.

Co ale luxusní značky motivuje, aby vstupovaly do partnerství s developery a propůjčovaly svůj design a identitu developerským projektům?

Jedním aspektem je diverzifikace příjmů. Jméno značky navíc zvyšuje hodnotu nemovitosti a láká bohaté klienty, což je výhoda i pro developerského partnera, se kterým daná značka spojí síly. Druhým aspektem je rozšíření značky mimo zavedené obory, což zase přináší marketingové bonusy a nové zákazníky.