Z nuly vybudoval jednorožce Aleph Group, do kterého investují firmy jako Twitter nebo Snapchat. Argentinský podnikatel Gastón Taratuta se loni stal Světovým podnikatelem roku.
O jeho nástupci se rozhodne už dnes večer v Monte Carlu, kde se koná letošní finále soutěže. O titul nejlepšího podnikatele světa tam soutěží i Jakub Havrlant z Rockaway Capital.
Porotci hledají podobně působivý příběh, jako je ten loňského vítěze. Těžkou váhu, která má za sebou nejen skvělé byznysové výsledky, ale i společenský přesah. Taratuta pomáhá firmám v méně rozvinutých zemích inzerovat na sociálních sítích, a zároveň v těchto zemích nabízí bezplatné vzdělávání v oblasti digitální reklamy.
Jeho firma působí v devadesáti zemích včetně Česka a má tržby přes 130 milionů dolarů. V rozhovoru pro Forbes popsal, jak se dostal na vrchol i jak podle něj vypadá budoucnost digitální reklamy.
Jak se obyčejnému klukovi z Argentiny podařilo vybudovat jednorožce a stát se nejlepším podnikatelem světa?
Všiml jsem si, že sociální sítě jako Twitter, Snapchat, TikTok a další se zaměřují jen na nejrozvinutější trhy. Říkal jsem si: Co zbytek světa? Jak uspokojí poptávku tam? Proto jsem vytvořil společnost, která tyto platformy obstará i na rozvíjejících se trzích. Jak by řekl Malcolm Gladwell, kterého velmi obdivuji: „Našel jsem výhodu v nevýhodě.“
V roce 2010 se mým obchodním partnerem stal Ignacio Vidagurena, náš současný globální provozní ředitel, který měl předchozí zkušenosti s vedením jedné z největších latinskoamerických digitálních společností MercadoLibre. V roce 2012 jsme se stali výhradním zástupcem Twitteru v Latinské Americe a to byl klíčový moment.
Šlo o naše první komerční partnerství, po kterém následovalo Spotify, Snapchat, Twitch, Meta, TikTok a další.
Pomáháte firmám v rozvíjejících se zemích s reklamou na sociálních sítích. Proč je to důležité?
Před sedmnácti lety jsem v odvětví digitální reklamy viděl obrovský problém a současně obrovskou příležitost. Inzerenti z méně rozvinutých zemí k ní tehdy neměli stejný přístup. Přestože internet sliboval překlenout rozdíly a propojit lidi a firmy po celém světě, v zemích jako Argentina chyběl přístup k největším světovým platformám.
Dali jsme si tedy za cíl přivést tyto země do digitálního ekosystému a nastartovat tak jejich hospodářský růst. Dnes působíme ve více než devadesáti zemích, zastupujeme přes pětatřicet partnerů a spolupracujeme s více než patnácti tisíci inzerenty po celém světě. To je myslím významný krok k vyrovnání globálního reklamního průmyslu.
Jak funguje váš obchodní model?
Největší sociální sítě si nás vybraly, abychom je zastupovali na trzích, kde mají velkou uživatelskou základnu, ale nemají místní obchodní zastoupení. Každá má v daném regionu své publikum. Naše týmy pomáhají inzerentům orientovat se v tom, které platformy jim nejlépe pomohou dosáhnout jejich obchodních cílů.
Nejefektivnější způsoby oslovení generace Z se liší od oslovení investorů do kryptoměn, přestože obě publika lze najít na Twitteru. Každá země je navíc specifická.
V některých částech světa, například v Africe nebo jihovýchodní Asii, jsou Facebook nebo Twitter synonymem toho, co je vnímáno jako internet. Proto najímáme specializované místní týmy odborníků z oboru a experty se zaměřením na konkrétní platformu.
Jaké jsou nejzajímavější trendy v digitální reklamě?
Jedním z největších je určitě rozšířená realita, jejíž využití pro digitální reklamu postupně nabírá na obrátkách. Naši partneři ze společnosti Snap předpovídají, že do roku 2025 bude téměř sedmdesát pět procent světové populace a téměř všichni uživatelé chytrých telefonů častými uživateli rozšířené reality.
Ta je spolu s virtuální realitou sázkou na jistotu, tím by se měl zabývat každý inzerent. Hodně aktivní jsou v tomto ohledu Meta a Snap, ale třeba i náš nový partner Super League, který přináší reklamu prostřednictvím bezplatné herní platformy Roblox. Reklamy se tak zobrazují přímo v průběhu hry.
Jak roste význam sociálních sítí ve srovnání s ostatními reklamními kanály?
Rozšíření přístupu k internetu a chytrým telefonům po celém světě přesunulo pozornost spotřebitelů právě k digitálním a sociálním platformám. Třeba v Česku je podle údajů Global Web Index na sociálních sítích osmdesát sedm procent obyvatel.
Inzerenti tedy stále častěji přesouvají své rozpočty do efektivnějších digitálních kanálů, aby udrželi krok s měnícím se chováním spotřebitelů.
Podle společnosti Zenith se očekává, že v roce 2024 rozpočty na digitální reklamu dosáhnou pětašedesáti procent světových výdajů na reklamu. Předpokládá se, že výdaje na reklamu na sociálních médiích včetně videoreklam porostou v příštích třech letech v průměru o více než patnáct procent ročně.
K čemu využíváte svůj úspěch ve Světovém podnikateli roku?
Především k povzbuzení a motivaci dalších podnikatelů a podnikatelek. Chci jim ukázat, že vytrvalost, snaha o inovace a spolehlivý a oddaný tým jsou klíčem k úspěchu.
A doufám, že inspiruji ostatní, aby se nebáli mít velké sny a hledali příležitosti tam, kde je ostatní nevidí.