V jednu chvíli jste podnikatelem roku a o pár týdnů později persona non grata, na niž nadávají lidé na mnoha místech internetu.

Oliver Dlouhý si oba póly zažil díky situaci na nebi. V druhém případě, bohužel, kvůli absolutnímu klidu a zrušení drtivé většiny letů. Po jeho společnosti Kiwi.com žádají zákazníci zpět peníze za letenky, které ovšem nemá, neb refundace by měly putovat od aerolinek. Ty ale nabízejí v nejlepším případě přebookování na jiný termín.

Perfektní bouři tak umocňuje fakt, že kromě PR katastrofy musí Dlouhý ještě řídit firmu, které vypadlo 90 procent příjmů. Jak takovou zátěž ustát, na to jsme se ptali v dalším díle naší lekce Forbes BusinessClass, ze které vzešlo několik následujících tipů.

Vize ustupují příjmům

Oliver Dlouhý musel v první řadě rychle změnit sám sebe. Z velkého vizionáře, směřujícího k všeobjímající cestovní aplikaci, se stal byznysmen pragmatik, pro kterého, jak sám říká, cash flow is king.

„V takových situacích nejde o ziskovost, nejde o marži, jde o cash flow, aby se byznysu nezastavilo srdce,“ řekl divákům naší druhé BusinessClass. Velké vize je třeba dát stranou a naopak dělat vše pro rychlé příjmy.

Zhodnoťte fixní náklady

V časech konjunktury se na fixní náklady zkrátka díváte jinak (asi to principiálně znáte i z osobního rozpočtu a všech těch předplatných v řádu stovek, nad nimiž jste se nikdy dříve nepozastavovali). Nyní je ta doba vyměnit fancy kanceláře za něco skromnějšího, možná udělat pro část týmu z home officu standard nebo se třeba nebát prostory sdílet s jinou firmou.

Sám Dlouhý o těch posledních dvou možnostech uvažuje, každopádně radí: „Projeďte pečlivě fixní náklady, položku po položce.“

Stanovte si jasné metriky úspěchu

To platí pro budoucí projekty. Jestli na současné krizi Dlouhý shledává nějaké pozitivum, tak je to disciplína, a to zejména s výhledem do budoucna.

„Pomáhá nám to nastavit plánování a měření úspěchu různých projektů. To jsou věci, které jsme neřešili. Dříve to bylo tak, že přišel s nápadem, udělal se business case a šli jsme na tom dělat. Nebylo definované, v jakém případě to budeme považovat za úspěch. Chyběla disciplína.“

Nebojte se jít s kůží na trh

Jestliže máte nesplněné závazky vůči zákazníkům či dodavatelům, nemáte se podle Dlouhého bát přiznat, na čem jste. Otevřenost je v tomto případě lepší než často využívaná defenzivní taktika s cílem zcela nevylézat.

„Chápu zlost zákazníků, čtu toho hodně a snažím se v rámci možností reagovat. Osobně mě to bolí. Největší problém je, že si lidé myslí, že jsme je o peníze podvedli. To kategoricky odmítám. Začal jsem videem, které jsme umístili na Facebook a poslali všem zákazníkům, kde se v několika bodech snažíme vysvětlit situaci,“ říká Dlouhý s tím, že v tomto budou samozřejmě pokračovat.

Nastavte si správný mindset

Místo svěšených rukou se k tomu podle Dlouhého postavte následovně: „Byznys je o řešení problémů a toto je pouze další problém.“

A co dál? Už příští středu 13. května v 18:00 promluví ve velmi očekávané BusinessClass Tomáš Čupr. Jak krizi využít ve svůj prospěch? Čím to, že mu na spuštění nového projektu stačí pár dní? A proč tato doba přeje „válečným“ šéfům? Nejen to se dozvíte v jeho lekci na téma „Diamanty se tvoří pod tlakem“, tak si nezapomeňte zajistit místo. Více informací na Facebooku události.