O jejich osudu se sice rozhodovalo už na jaře, ovšem čas těchto vín nastal nyní. „Osobně mám svátek svatomartinských vín moc rád, jsou to takové vinařské Vánoce,“ říká Zbyněk Vičar, šéf Vinařského fondu, který zastřešuje okolo 1400 tuzemských vinařství.
K období, v němž se nalévá svatomartinské, začátek mrazů víceméně patří. Avšak letošní nečekané jarní mrazy výrazně ovlivnily úrodu ve smyslu nižších výnosů hroznů – navíc zejména těch odrůd, které jsou určeny pro výrobu svatomartinských. Objemy sklizených hroznů se proti loňsku v průměru snížily o třetinu.
Proto méně znamenalo více. Méně hroznů přineslo více prostoru pro vývoj těch přeživších, vinaři se ještě více zaměřili na kvalitu. „Obecně ale hlídáme kvalitu v každém roce,“ ujišťuje Vičar.
Jak velký byznys vlastně obnovená svatomartinská tradice pro domácí vinaře představuje?
Ti, kteří jsou ve Vinařském fondu, vyrobí ročně zhruba šedesát milionů litrů. Z nich jedna třicetina – tedy kolem dvou milionů litrů – připadá na svatomartinské.
Akce a zájem o ni však přesahuje holá čísla. Možnost poprvé ochutnat vína z letošního ročníku se pojí s pečenou husou, takže kromě drůbežářů nepřímo podporujeme také gastro segment: zrovna před chvílí jsem četl, že zájem o svatomartinské a husu se v jednom z největších e-shopů s potravinami oproti loňskému roku zvýšil o 35 procent. A to se tato vína teprve začínají prodávat.
Stoupá mezi vinaři zájem o akci? Jak velká množina vinařů se do akce zapojuje?
Zájem se ustálil na dnešních 75 vinařství a mezi výrobci svatomartinského jsou i ti největší producenti.
Zato někteří další producenti se nezapojují – proč?
Někteří to jednoduše nestíhají – mezi sklizní a svatým Martinem leží pouhých pár týdnů. Někteří zase nemají předepsané odrůdy, ze kterých lze svatomartinské vyrábět. Důležitý je i tlak zákazníků, kteří vyžadují vína s vyšším obsahem zbytkového cukru, než povolují podmínky pro svatomartinské víno.
Z těchto důvodů roste počet producentů vyrábějících takzvaná mladá vína: mohou uvádět na trh vína z libovolných odrůd a s libovolným obsahem zbytkového cukru a dobrovolně tak od svatomartinského označení vína ustoupit. Ovšem z těch, která o značku usilovala, nesplnilo kritéria jen šest procent přihlášených vín.
Jaká je jejich kvalita?
Kvalitu opravdu hlídáme. Vína posuzují degustační komise a musí získat nejméně osmdesát bodů ze sta. Obecně jde o vína svěží, aromatická, suchá, s nižším obsahem alkoholu. A musí být vyrobena z tuzemské suroviny.
Dá se vypozorovat mezi svatomartinskými víny nějaký trend?
Kvalitativní měřítka se od roku 2005 zpřísnila, což je určitě dobře. Co se týče objemu, začínalo se na 125 tisících lahví, poslední roky je to okolo dvou milionů. A pokud bude letos velký zájem, mohlo by to motivovat další vinařství, aby se k akci připojila.
Vede se také velká diskuse, zda nezařadit pro svatomartinská další odrůdy. Například takzvané PIWI odrůdy, které jsou odolnější proti chorobám a klimatickým výkyvům. Tou nejznámější je zřejmě Hibernal a v pěstování nových odrůd patří Česká republika vzhledem k rozloze vinic mezi evropské průkopníky.
Svatomartinská vína
Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jedná se o vína svěží a ovocitá, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale za tuto dobu už stačila získat svůj osobitý charakter. Vinaři doporučují, aby se mladá vína vypila do Velikonoc, do kdy si uchovávají svěžest.