Na starém kontinentu existuje jen jedno místo, kde teploty v zimě klesají jen zřídka pod dvacet stupňů. Je to proto také jediné místo, kde lze trávit zima v obytňáku bez nutkavé potřeby zapínat nezávislé topení. Vítejte ve španělské Andalusii, letadlem dostupné za tři hodinky z Prahy. Právě tam si mohou milovníci roadtripů prodloužit kempařskou sezonu a právě tam, ve sluncem zalité Malaze, otevřel český startup Campiri svou další zahraniční pobočku.

„Je to velmi pragmatické rozhodnutí. Vybrali jsme si místo, kde je nejstálejší počasí a je tam teplo i v zimě. Navíc je dobře letecky dostupné,“ říká k tomu zakladatel startupu přezdívaného Airbnb pro obytňáky Lukáš Janoušek. A Forbes nemohl odmítnout nabídku a vyzkoušel si třídenní roadtrip v luxusním obytném voze Grand California 600. Prostě Californie v Andalusii.

Španělská Andalusie představuje pro každého obytkáře ráj. Nejen přívětivé počasí, ale i rozvinutá infrastruktura pro karavany a poměrně rozvolněná pravidla pro freekempování, alespoň v porovnání se sousedním Portugalskem, kde loni zavedli striktní pravidla a vlastně tím s aktivní podporou místních zamezili dlouhodobému stání u vyhlášených pláží, jako je například ta u Algarve.

„Byl jsem tam v únoru a opravdu na to dohlížejí. Ale už je to rok, v zimě se tam pojedu podívat znovu, třeba se tam něco změnilo. Přece jen jim obytkáři přinášeli byznys,“ říká náš průvodce Honza Rychtařík, ostřílený roadtripař, když v Malaze v novém sídle Campiri přebíráme vůz. V hale nedaleko letiště jich je úhledně v řadách podél zdí zaparkováno více než dva tucty.

Campiri na jihu Španělska sází na opravdu subtropické počasí. I v listopadu se zde dá koupat v moři a teploty zde přes zimu ve dne klesají jen občas pod dvacet stupňů. Takové počasí jinde v Evropě nenajdete, snad jen na Kypru, který je pro karavanisty vzhledem ke své poloze ovšem těžko dostupný.

Není se čemu divit, na dohled přes moře vykukuje marocké pohoří a ještě před ním do výšky ční skála Gibraltaru. Ten je od Malagy vzdálen jen dvě stě kilometrů, takže když máte pas, můžete si sem zajet zblízka se podívat na vskutku drzé opice. Využít můžete jak placené, tak i neplacené trasy zdejší husté sítě dálnic a rychlostních silnic.

Navíc na rozdíl od Česka je zde rozvinutá infrastruktura, v podstatě u každého města je stání pro obytňáky, kde si karavanista udělá veškerý servis svého vozu včetně sanitárních záležitostí. Ceny se zde pohybují kolem dvaceti eur na noc.

Náš roadtrip začíná nedaleko Malagy u moře, kde na vyhrazeném místě bez poplatku přenocujeme. Ofukuje nás teplý vánek od vody, když zrovna probíráme itinerář naší třídenní trasy. Okruh si projedeme jako první, Honza Rychtařík jej tu zrovna připravuje pro budoucí zákazníky a samozřejmě nebude jediný.

Během následujících tří dnů si projedeme historická městečka Nerja, Ronda nebo přírodní lázně Manilva a náš trip zakončíme na stezce smrti Caminito del Rey. Takzvaná Královská stezka ještě před deseti lety patřila těm nejnebezpečnějším na světě.

Skalnatou soutěskou totiž vedla jen úzká stezka, která se mnohdy napíná až stovky metrů vysoko nad řekou Guadalhorce. Dnes už ji díky nové paralelní dřevěné stezce zvládne nejen malé dítě od osmi let, ale i člověk se závratěmi, i když si zpočátku vůbec nevěří. Za to dám ruku do ohně, jsem totiž jedním z nich.

To všechno jsou místa, která stojí za vidění. Navíc tvoří zhruba sedmisetkilometrový okruh, který je na prodloužený víkend ideální. Takové itineráře zatím na webu Campiri, který už zde funguje i s koncovkou .es, prozatím nenajdete. Je to velký projekt, který bude spuštěn zřejmě až v roce 2024.

„Chceme to udělat opravdu pořádně. Prodávat celý zážitek pro lidi, kteří nechtějí trávit dny a týdny plánováním cest. A chtějí zažít to nejlepší a rádi si nechají poradit,“ říká k tomu Lukáš Janoušek. Myšlenka je jednoduchá. Namísto zdlouhavého cestování na jih Španělska, kam cesta karavanem trvá nejméně dva dny a je pro celou posádku vyčerpávající, si zaletět přímo do Malagy a tam si půjčit obytňák. Z Prahy i Vídně tam létají spoje na denní bázi.

Vydání Forbesu Zázrak

„Chceme se naučit, jak bude trh fungovat, a pak vše nabídnout našim partnerům,“ vysvětluje Janoušek strategii. Zatím jsou v hale v Malaze umístěny vlastní vozy Campiri, které přes letní sezonu brázdily české silnice. Některé z nich se stáhnou zpět do Prahy, jiné tam přibudou a v budoucnu se počítá i se zapojením soukromých vlastníků na bázi peer-to-peer. Koneckonců tak to funguje už i v Česku. Dohromady Campiri i s Polskem má dnes v nabídce přes osm stovek vozů.

„Partnersky naplňujeme naši flotilu, aniž bychom museli auta vlastnit,“ dodává k tomu Janoušek, jehož startup by měl po dvou letech fungování letos dosáhnout na šedesátimilionové příjmy. 

Pokud si tedy chcete užít cesty obytným vozem i v zimě, Andalusie je dnes vlastně jedinou možnou volbou. A třeba takový silvestr v obytném autě může být zajímavou alternativou. Tak „que tenga un buen viaje!“.