Historie trenčkotu, varianty svrchního pláště obvykle z odolného materiálu, sahá do období první světové války. Tehdy je nosili armádní důstojníci a jako veteráni je oblékali i po válce, díky čemuž si nepromokavé pláště oblíbilo i civilní obyvatelstvo. Průkopníky trenčkotů byli britští výrobci oblečení Aquascutum a Burberry, kteří je právě do zákopů (anglicky „trench“) původně šili.

Pláště proslavili i Humphrey Bogart v Casablance a později Peter Sellers v Růžovém panterovi nebo třeba detektiv Columbo. Časy, kdy byly hlavním poznávacím znamením detektivů, jsou ale dávno pryč. Dnes se trenčkoty staly nedílnou součástí nejenom pánského, ale také dámského šatníku a čím dál větší pozornost na sebe strhávají i u českých návrhářů.

Prohlédněte si přehled těch nejlepších dámských trenčkotů Made in Česko:

LAY

Značka Lay Sedlákové, slovenské návrhářky působící v Česku, vznikla v roce 2017, ačkoli Sedláková působí jako návrhářka mnohem déle. První kabátek ušila na střední – vzpomíná na jeho bleděmodrou barvu a tvídovou tkaninu, a od té doby vytvořila nespočet dalších. Během svého studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze zkoumala historii trenčkotu a sama tvořila avantgardnější kolekce, nejprve jako návrhářka Pietro Filipi: z tehdejších návrhů propracovanějších ready-to-wear kousků čerpá dodnes. V současné době navrhuje menší limitované kolekce zaměřené právě na trenčkoty. 

„Baví mě právě ta řemeslná stránka krásně vypracovaných detailů, bez kterých by trenčkot nebyl trenčkotem. Nejkrásnější na tom je to, že se dá vytvořit prakticky z čehokoli, což je pro mě často zdrojem inspirace. Už delší dobu nosím v hlavě ideu luxusního tvídového kabátku s lesklým vláknem a moderní oversized střih z manšestru se širokými pruhy. Nejradši mám ale vlastní designy látek, které ovšem díky pestrým barvám a vzorům vzbuzují pozornost okolí, čemuž není každá klientka otevřená. Pokud se ale bavíme o koupi či tvorbě kabátku na míru, klientky si většinou volí tzv. sofistikované odstíny na škále béžová–šedomodrá,“ popisuje Sedláková.

DNB

Denisa Nová, která stojí za značkou DNB, navrhuje oděvy již od roku 1999. Od téhož roku u ní lze mluvit o tzv. kontinuitě kolekcí. Klasické oděvní kusy, posunuté různými cestami, na sebe navazují, přičemž návrhářka vždy dbá na vysokou kvalitu zpracování a materiálů, nejčastěji přírodních. Nepromokavý plášť, trenčkot s odnímatelnou kapucí v černé barvě, disponuje ultraženskou siluetou a zároveň pánskými detaily.

„Když jsem plášť navrhovala, viděla jsem ženu s mokrými vlasy schovanou do tmavého ‚nepěkného‘ nepromokavého pláště, ze kterého ve spodní části vykukovaly krásné barevné hedvábné šaty,“ vzpomíná Nová. Tento plášť koresponduje s filozofií celé značky, která by se dala charakterizovat slovy minimalismus a jednoduchost s nenápadným a často neviditelným silným detailem.

ROJI

Česká módní značka ROJI vznikla v roce 2017 zpod rukou Jitky Ročňové. „Respektuji anatomii těla a záleží mi na každém milimetru. Každý detail při střihu na látky kličkuji, klopy na kabátu a saku ručně pikýruji, nic není lepené – vše je všívané,“ radostně vypráví Ročňová. Dodává, že si přeje, aby se dámy mohly oblékat žensky, cítily se dobře a vyzařovalo z nich sebevědomí. Služby ROJI jsou všeobecně něco mezi konfekcí a zakázkou, prakticky všechny modely se upravují na míru a podle potřeb klientek.

U trenčkotů a dalších kabátů je mnoho možností, se kterými se dá pracovat, ať už to jsou kapsy, knoflíky, rozparky, či délka – vždy se snaží vyjít klientce vstříc. Všechny linie jsou laděny do zemitých podzimních barev a neutrálních tónů, jako je hnědá, karamelová, hořčicová, bordó, černá a béžová, které vystihují povahu značky. Ročňová své kolekce řeší vždy s precizní švadlenou, která šije starou poctivou krejčovinou a nevynechá jediný postup včetně průběžného žehlení, aby vše zapadlo na milimetr přesně. 

IMRECZEOVA

Pláště z dílny návrhářky Zdeňky Imreczeové jsou vyrobeny z nepromokavého lehkého materiálu mikrošusťáku a jsou převázané prošívaným páskem. Střihově zcela neodpovídají klasickému trenčkotu, jelikož jsou dle slov návrhářky posunuté do nadčasové siluety. Inspirací pro novou kolekci se stal minimal art, umělecký směr raných 60. let, který se v siluetách odráží hrou s optickými klamy. Pro značku je typická minimalistická a monochromatická silueta s detaily tvořenými náročným ručním prošíváním. 

„K minimalismu inklinuji nejen ve své tvorbě, ale i v soukromí a životním stylu,“ vysvětluje Imreczeová. Jednoduchý základ kolekcí doplňují jak jemně elegantní ženské kusy, tak modely pohrávající si s maskulinní formou a střihem.