Ten inzerát vzbudil před pár dny na portálu Aukro bouři nadšení, během pár dnů nasbíral tisíce lajků a stovky sledujících. Neznámý Čech tu prodává celoživotní sbírku 200 šlapacích autíček a již z fotografií je zjevné, že se jedná o zcela unikátní záležitost.
Nejen proto, že impozantní sbírka čítá 200 kusů.
Mezi vystavenými modely, vyfocenými zjevně v běžném prostoru garáže či skladu vedle obyčejných kartonových krabic, se nacházejí zcela raritní kusy mapující historii celého 20. století: šlapadla z Československa, USA, Rakouska, Itálie, Německa i Francie, naprosté starožitnosti i dokonalé zmenšeniny skutečných modelů automobilek zvučných světových značek. Na fotkách sbírky jsou vidět malé formule, historické vozy i nejrůznější kabriolety z různých etap minulého století.
Majitel sbírky v inzerátu upozorňuje, že shání pouze vážné zájemce a sbírku hodlá prodat jen jako celek. Také cena je předem daná: tři miliony korun.
„Je to minimální cena, za kterou jsem ochoten se této sbírky vzdát, a tuším, že to v Česku bude obtížné,“ říká majitel sbírky Radek Bukovský, kterého se Forbes rozhodl napřímo oslovit. Příběh neobvyklého inzerátu nás totiž zaujal podobně jako všechny běžné uživatele Aukra – a chtěli jsme o něm zjistit víc.
Ukázalo se, že Radek Bukovský není žádným náhodný sběratelem a že sbírka 200 unikátních šlapacích aut nepřišla ani z žádné pozůstalosti, které se nyní někdo potřebuje rychle zbavit. Naopak. Jde o jeho vlastní sbírku a přednější než rychlý prodej je pro Radka Bukovského fakt, aby unikátní sbírka zůstala v Česku.
„Vím moc dobře, že v zahraničí by o tuto sbírku byl velký zájem a cena je velmi, velmi příznivá, když si vše přepočítáte, jedná se o 15 tisíc korun za kus,“ připomíná Bukovský. Na evropském trhu se starožitnými hračkami se takto zachovalé modely šlapacích aut prodávají pochopitelně násobně dráž. „Prodávat do zahraničí se mi však nechce, pokud sbírku neprodám v České republice, pravděpodobně si ji nechám,“ usmívá se Radek Bukovský.
Sbírka je jeho celoživotním koníčkem. „Už odmala jsem sbíral autíčka, angličáky. Později jsem začal sbírat i šlapací autíčka,“ líčí Radek Bukovský, a když začne jmenovat, jakým způsobem k jednotlivým šlapadlům přišel, člověk se nestačí divit.
„Často jsem navštěvoval burzy pořádané v Česku, ale i v jiných evropských zemích. Nakupoval jsem taky na portálech, jako je Aukro, eBay a podobně, a poprosil jsem své známé, aby mi dávali tipy, a pokud by měli možnost, aby mi nějaká šlapadla kupovali v zahraničí. Rovněž jsem značné množství šlapacích autíček koupil ve Spojených státech – společně s menšími autíčky jsem si jich objednal celý kontejner,“ vypráví Radek Bukovský o své celoživotní vášni.
Celoživotní nadšenec pro malá i větší autíčka Radek Bukovský si totiž svůj koníček už před téměř čtvrtstoletím zvolil i za svoji profesi: Bukovský je majitelem a zakladatelem známé české firmy Abrex. Společnost, kterou založil už v roce 1998, patří k lídrům trhu s modely automobilů, a to i v evropském měřítku.
Zabývá se výrobou a prodejem zmenšených modelů českých automobilových značek a motocyklů od značek Škoda, Jawa, Laurin & Klement, Praga nebo Tatra, které vyrábí v desítkách modelových sérií. Prodává i zahraniční modely aut světových značek.
Proč tedy Radek Bukovský svou sbírku šlapacích autíček nenabídne někam do muzea hraček? To ani nemusí – před pěti lety na zámku v Přísece u Jihlavy jedno takové Muzeum autíček a hraček sám založil. „Šlapací autíčka původně směřovala tam. Když jsme se ve firmě rozhodli, že vybudujeme muzeum, intenzitu sbírání šlapacích aut jsem naopak ještě zvýšil. Jenže se ukázalo, že se tam šlapadla v takovém množství jednoduše nevejdou,“ vypráví neuvěřitelný zvrat ve svém příběhu pozoruhodné sbírky.
„Všechny prostory obsadila klasická autíčka a dětské hračky s rokem výroby 1900–1991. Už tak tam máme přes 10 tisíc exponátů. Svou soukromou sbírku šlapacích autíček jsem se tedy rozhodl prodat,“ říká Bukovský s tím, že vhodného zájemce nadále hledá. Pokud by se nenašel, má Radek Bukovský i další, záložní plán. „Třeba někdy v budoucnu dostavím objekt v muzeu v Přísece, kam by se tato šlapací autíčka vešla a dala se tam vystavit. To se ještě uvidí.“