Češi a Slováci po covidovém útlumu znovu cestují ve velkém. Jedné z největších tuzemských cestovních kanceláří Čedok loni vzrostly tržby z necelých pěti miliard na bezmála 7,8 miliardy. Zisk EBITDA se přiblížil rekordním 350 milionům korun, když meziročně stoupl o zhruba 400 procent.
Čedok, jenž od roku 2016 vlastní polská skupina ITAKA, během dosud nejúspěšnějšího roku od listopadové revoluce přepravil do zahraničí přes 420 tisíc klientů. Nejčastěji do Řecka, konkrétně na Krétu, Rhodos či Korfu, Turecka, Egypta nebo Španělska.
Mezi žádanými destinacemi se tradičně objevilo také Bulharsko, Zanzibar či nově Thajsko a Dominikánská republika. V případě poznávacích zájezdů vedla Francie, Itálie, Portugalsko, Velká Británie a Egypt. Průměrná cena zájezdů se podle Zemana loni zvýšila zhruba o pět procent.
„Hlavní podíl na úspěšném roku má zájem o cestování ze strany Čechů i Slováků, naše silnější pozice na trhu, ale i synergie v rámci celé skupiny ITAKA,“ komentuje hospodářské výsledky firmy její generální ředitel Stanislav Zeman.
„Naše strategie přímých dálkových letů, rozšíření nabídky z regionálních letišť, digitalizace, nebo otevírání nových a neobvyklých destinací ukazuje, že se nám daří udávat směr cestovatelských trendů,“ doplňuje.
Část rekordního zisku by cestovní kancelář, která už nemá žádné covidem způsobené dluhy, měla dle jeho slov použít na další investice související s rozvojem. Zbytek by měl na základě dohody s akcionáři zůstat v pokladně firmy, aby si mohla vytvořit rezervu pro případná budoucí období.
Většinu cestujících, přesně téměř 65 procent, vyslal Čedok do zahraničí z Prahy. Stále častěji s ním však létají také z regionálních letišť, jako je Brno, Ostrava, Pardubice nebo České Budějovice. Ještě před pěti lety přitom hlavní město představovalo devadesát procent.
Čedok se rovněž vrátil na Slovensko do Bratislavy, kde hned během svého prvního roku působení dokázal být loni ziskový. Letos by tak měl nově létat také z Košic a Popradu.
Pobytové dovolené podle Zemana tvořily osmdesát procent prodaných zájezdů, patnáct procent připadlo na poznávací pobyty, které kancelář zaměstnávající kolem tří se lidí organizuje i do exotických destinací, a pět procent na zájezdy, kdy klienti využili vlastní dopravu.
Více než sedmdesát procent Čechů si loni pořídilo pobyty se stravováním all inclusive, patnáct procent s polopenzí, dvanáct procent pouze se snídaní a nejméně, dvě procenta, beze stravy. Zhruba čtyřicet procent klientů Čedoku se ubytovalo v pětihvězdičkovém hotelu, nejvíce, pětačtyřicet procent, ve čtyřhvězdičkovém. Do tříhvězdičkových hotelů zamířilo třináct procent turistů, zbytek tvoří dvě procenta.
Cestovní kancelář loni navýšila také počet delegátů, průvodců a animátorů o 139 na 355. Čedok loni provozoval 53 kamenných poboček, z toho třináct nově otevřených, nejčastěji v menších městech v regionech. Podle Zemana Čedok online prodá pouze čtyřicet procent zájezdů, většinu v kamenných pobočkách.
Letos Zeman očekává provozní zisk EBITDA 400 milionů korun. Bude podle něj pokračovat trend ubytování v hotelech s pěti a čtyřmi hvězdičkami. Letos bude Čedok v letní sezoně létat do více než padesáti destinací, uvedl. „Rozšiřujeme významně nová spojení právě z těch regionálních letišť, ani ne tolik z pražského letiště,“ řekl Zeman.
Čedok letos navýší počet letů do egyptského Marsa Matruh na pobřeží Středozemního moře, nově tam bude kromě Prahy létat také z Brna, Ostravy a Bratislavy. Z Ostravy začnou charterové lety na ostrov Fuerteventura v Atlantském oceánu, do italského města Lamezia Terme, do destinací v Albánii nebo na řecký ostrov Thasos.
Čedok je nejstarší tuzemská cestovní kancelář, založen byl v roce 1920 a od roku 2016 je součástí polské skupiny ITAKA. Klienti si mohou vybírat z nabídky pobytových i poznávacích zájezdů po Česku, po Evropě i jinde ve světě, ať už letecky, autobusem, vlakem, nebo vlastním automobilem.
K dalším velkým cestovním kancelářím v Česku patří například Fischer, Blue Style, Alexandria, Travel Family nebo České kormidlo. Na trhu dále funguje cestovní agentura Invia.