Je to dobrá zpráva hlavně pro pražské hotely a obchody v Pařížské, ale i pro řadu dalších českých firem. Stejně tak i pro turisty mířící z Evropy do jihovýchodní Asie. V Praze v pondělí ráno přistál Boeing A330 aerolinek Hainan, který tak po téměř čtyř a půl letech obnovil provoz na pravidelné lince mezi Pekingem a Prahou.

Pondělí, středa, pátek. Tři linky týdně s letounem, který při plném vytížení pojme až tři stovky lidí. Pro Prahu a Česko to znamená, že si opět musí začít zvykat na fakt, že čínští turisté jsou zpět.

Kdo se na ně bezpochyby těší, jsou luxusní pražské hotely. Právě do nich bohatí turisté z Číny před vlnou koronaviru mířili nejčastěji. Například pražský pětihvězdičkový Four Seasons, kde dvoulůžkový pokoj vyjde na patnáct až dvacet tisíc korun za noc, řadil Čínu v době před covidem mezi svých top pět trhů.

Podle České centrály cestovního ruchu CzechTourism bylo v roce 2019 v Praze 610 tisíc turistů z Číny. Loni jich ale nebylo ani devadesát tisíc. Strávili přitom v Česku v průměru tři noci a za den utratili víc než dva tisíce korun.

Martina Vávrová, obchodní a marketingová ředitelka Four Seasons Hotel Prague, se ale v očekávání raději drží při zemi. „Znovuobnovení letů je samozřejmě pozitivní krok, ale předpokládáme, že plné ozdravení trhu na úroveň z roku 2019 bude trvat delší dobu,“ uvažuje Vávrová.

Hotely se proto během čínské nepřítomnosti zaměřily na nové trhy. „Narostl počet hostů z Evropy, Latinské Ameriky nebo Středního východu. Letos vnímáme nárůst klientů z Turecka, Kataru a Saúdské Arábie. Z Asie u nás nově vidíme klienty i z Taiwanu nebo Koreje, což je právě také důsledkem přímých letů z těchto zemí,“ dodává Vávrová.

Čínské turisty s napětím čekají i v luxusních obchodech v centru Prahy. „Podle našich dat a zkušeností patří mezi ty skupiny, které utrácí průměrně více a také častěji za luxusnější zboží,“ potvrzuje Jan Voslář, partner v oddělení pronájmu maloobchodních prostor společnosti Cushman & Wakefield, podle kterého adaptace na chybějící turisty nejen z Číny, ale také např. z Ruska nebo Izraele nejspíš stále neproběhla.

„Při porovnání se zeměmi v západní Evropě vidíme, že tam už jsou útraty turistů na vyšší úrovni než v letech před pandemií, zatímco u nás jsme letos zatím asi jen na třech čtvrtinách stavu z roku 2019,“ dodává.

Podle Petra Jindry, spolumajitele společnosti Luxury Brand Management, která v Pařížské provozuje několik butiků, bude hodně záležet na bonitě klientů. „Čínu teď ovlivňuje velká realitní krize, takže klíčovou otázkou není jen samotné zavedení linky, ale hlavně schopnost utrácet. V našem byznysu je proto často ,méně více‘,“ poznamenává.

O co mají turisté z Číny při nákupech zájem? Podle Jindry to v nejlepší éře byly hlavně kabelky a kožené doplňky, které nakupovali pro celé rodiny. „Značky Bottega Veneta, Loewe, Acne Studios a Maison Margiella,“ vyjmenovává Jindra, který ale upozorňuje, že od roku 2019 uplynulo pět let a velké množství zahraničních módních domů si vlastní butiky otevřelo přímo v Číně.

Nová linka nemusí sloužit jen turistům, ale zcela jistě ji uvítá i byznysová klientela, která podle Petra Kováče z poradenské společnosti EY velice citlivě reaguje na existenci leteckého spojení do dané lokace například při výběru umístění kanceláře nebo celého podniku. V tomto ohledu je přírůstek dálkové linky do Asie dobrou zprávou. Navíc je důležité vnímat i to, že Čína je momentálně největším obchodním partnerem Evropské unie a přeskočila tak i USA.

Qiushi Tang, daňový a právní expert PwC se specializací na čínský byznys, poznamenává, že Čína představuje pro české firmy rozsáhlý trh s významným růstovým potenciálem. „Český export do Číny, zejména ve strojírenském, chemickém a automobilovém průmyslu, v posledních letech navíc neustále roste. Čínský trh tedy nabízí českým firmám skvělé příležitosti k rozšíření jejich působnosti v globálním měřítku,“ říká Tang.

Linku do Pekingu hodlají využívat například i manažeři ze Škody Auto, která má v Číně, ale také ve Vietnamu široké aktivity. „Zavedení přímé linky do Číny je určitě něco, co zaměstnanci Škody Auto uvítají, a to zejména z hlediska časové úspory na cestách,“ uvažuje mluvčí Škodovky Kateřina Boukalová. Možná víc než do Číny, kde se Škodě Auto v posledních letech příliš nedaří, by ale uvítali přímou linku do Indie, která má pro změnu značný růstový potenciál.

Petr Kováč z EY také ukazuje na pasažéry, které dálkové linky přivezou a oni budou dál pokračovat jiným letem. „Posílí se tím poptávka i po kratších letech z Prahy. V neposlední řadě je dálková linka tohoto typu také příležitostí pro nákladní dopravu. Do trupu letadla se přidává i cargo, které se hojně využívá,“ upozorňuje Kováč.

Nově zavedený přímý, zhruba devítihodinový let do Číny by se měl projevit i na cenách letenek na Dálný východ a do Austrálie.

Ředitel Letuška.cz Josef Trejbal zaregistroval, že zpáteční let s Hainan Airlines se dá pořídit pod patnáct tisíc korun, v business Class pod 65 tisíc korun. „Důležité je, že letenky na podzimní termíny jsme prodávali, ještě než první letadlo do Prahy odstartovalo. Cestující si všimli, že se jim s novou linkou otevírají atraktivní destinace za zajímavé ceny,“ uvedl Trejbal.