„Když nemáš auta, vraž tam roboty.“ Kdyby společnosti Tesla nešéfoval Elon Musk, ale Jiří Babica, zněla by aktuální strategie nějak takhle. Jenže paralelní světy se prolnuly a podobná strategie teď řídí další kroky proslulé automobilky.

Tesle vyklouzly z rukou termíny, v nichž plánovala dodat hned trojici nových automobilů. Muskovi měly v dohledné době už vyjíždět z továren první prodejní kusy futuristického Cybertrucku, stejně jako nejrychlejšího sporťáku na světě Tesla Roadster a nejefektivnějšího kamionu Tesla Semi.

Roadster i Semi měly začít trhat asfalt na vozovkách původně už v roce 2020, proměna charakteru pozemských ulic na velkoměstské koridory z filmu Blade Runner se měla prostřednictvím prvních sériových kusů Cybertrucku rozjet vloni.

V prezentaci pro akcionáře – její přepis najdete na stránkách Seeking Alpha – Musk situaci adresoval konstatováním, že do produkce se zpožděné automobily sice dostanou příští rok (přičemž použil slůvko „hopefully“, vyjadřující spíše úpěnlivou naději než jistotu), ale prý se nic neděje. Podle Muska totiž pro automobilku momentálně nejsou auta nejvyšší prioritou.

Měl přitom dostatečně nabito: Tesla má za sebou rekordní rok, v němž dodala 936 222 vozidel, tedy o sedmaosmdesát procent více než v roce 2020. „Co se týče priority jednotlivých produktů, je pro nás letos na prvním místě vývoj humanoidního robota jménem Optimus,“ strhl Musk volant svého proslovu k robotovi, jehož konceptuální podobu Tesla představila loni v srpnu.

„Domnívám se, že robot se může postupem času stát významnější, než je celý automobilový byznys. Když se totiž zamyslíte na ekonomikou, pak je jejím základem práce,“ pokračoval v úvaze nejbohatší člověk planety, načež zdůraznil, že pokud je základním nástrojem a kapitálem v takovém systému pracovní síla, nabízí se otázka: „Co se tedy stane, když nebudete mít už nikdy nedostatek pracovní síly?“

Akcie Tesly zareagovaly na Muskova slova nekompromisně.

Musk dodal, že v tuto chvíli si sám není jist, co by v takovém stavu ekonomika vlastně znamenala. Podle následných interpretací jeho proslovu tohle všechno přitom neznamená, že by Musk házel automobilové priority za hlavu. Spíše z toho vyplývá, že auta jsou auta, produkce má jet, jak bude moct, ale nikdo na nich už nic moc nového nevymyslí.

Proto je třeba již nyní hledat potenciál té příští velké věci, „next big thing“, která strčí automobilový průmysl v budoucnosti do kapsy. Akcie Tesly zareagovaly na Muskova slově nekompromisně – následujícího rána to vzaly po svahu dolů a během dne se dostaly do šestiprocentního klesání.

Musk v reakci zatweetoval, že robot, o němž byla řeč, má potenciál přeorganizovat celou ekonomiku a přilít do ní hodnotu v řádech bilionů dolarů. Optimus by měl – stejně jako mnoho dalších obdobných autonomních strojů, které jsou v současnosti ve vývoji – začít svou odyseu ke světlým zítřkům jako pracovník v továrnách, konkrétně těch Tesly.

K důvodům, proč se Optimus – jeho pracovní název odkazuje k robotovi Optimus Prime ze série Transformers – objeví nejdříve v továrnách, patří i legislativní omezení. Obdobně jako česká společnost BringAuto nasazuje své autonomní poslíčky prozatím v ostravské chemičce, tak i Optimus bude nejdříve pracovat v továrně svého výrobce, nebo´t v uzavřeném prostředí se na něj platná legislativa vztahuje jinak, než kdyby běhal po ulicích měst.

Optimus má být metr osmdesát vysoký, uzvednout by měl nějakých sedmdesát kilo a zvládnout pohyb rychlostí 1,4 kilometru za hodinu. Na pojíždění od jednoho továrenského regálu ke druhému by se mu tak přece jen mohlo hodit nějaké auto od Tesly.

Nezapomínejme samozřejmě na to, že Optimus Prime z Transformers se uměl sám v auto proměnit. Musk sice žertem říká, že jeho Optimus je proti tomu ze slavné série spíše „Optimus Subprime“, tedy ne tak dobrý jako ten fiktivní, ale kdo ví. Třeba má jeho robot eso ve svém robotickém rukávu.

Vydání Forbesu Zázrak

Tím esem by přitom neměla být nadvláda robotů a umělé inteligence nad lidmi, před čímž sám Musk mnohokrát varoval. „Kritická bude decentralizovaná kontrola robotů,“ domnívá se miliardářský vizionář.

Přitom se ještě nehovořilo o tom, co se jako myšlenka nabízí. Stále se totiž objevují nové překážky, které budou lidem v raketách Muskovy společnosti SpaceX zdravotně komplikovat cestu na Mars – a vyvstává proto varianta, jestli by náhodou Teslou vyvíjení roboti nemohli být i kosmonauty.

Zkrátka: když nemáš člověka, vraž tam robota.