DPD, součást evropské sítě balíkové přepravy Geopost, se rozhodla – na rozdíl od většiny konkurence – zlevnit doručování balíků do výdejních míst. Zdůvodňuje to snahou podpořit české internetové obchodníky. Oznámení přichází jen pár dnů poté, co zdražení oznámily například Zásilkovna nebo Balíkovna.
Vyšší náklady na provoz, modernizace a rozšiřování sítě poboček, údržba aut, inflace – to jsou hlavní argumenty, proč v poslední době přepravní a logistické služby mění své ceníky. Zásilkovna zdraží ve druhé polovině února, ke stejnému kroku se chystá Česká pošta, respektive Balíkovna. O čtyři procenta podražily od ledna i některé služby PPL.
„Přistoupili jsme ke zvýšení cen některých našich služeb, ale určitě je fér doplnit, že jsme jediná společnost v našem odvětví, která ceny nezvedla téměř tři roky, a to i navzdory rekordní inflaci. A ačkoli ceny některých služeb zvýšíme, tak je tím v podstatě dorovnáme trhu,“ uvedli zástupci Zásilkovny v diskuzi s Ruslanem Skopalem, spoluzakladatelem tuzemského e-shopu Trenýrkárna, na síti LinkedIn.
„Nechceme, aby se trh dostal do fáze, kdy lidé začnou přemýšlet o omezení nákupů na českých e-shopech z důvodu, že je zde drahá přeprava. Na tom bychom pak tratili všichni,“ říká ředitel DPD Miloš Malaník. S cenou přepravy do padesátikoruny tak budou až do dubna, do kdy akce platí, jediní na trhu, a to v případě výdejních míst nebo boxů.
Jde o přímou reakci na stížnosti tuzemských internetových obchodníků, kteří se bojí, že přijdou o zákazníky. Co je zvedá ze židlí, je podle nich výhodnější kontrakt Zásilkovny s čínským gigantem Temu. Podle odhadů z Číny do Evropy míří každý den statisíce zásilek. Měřeno z pražského Letiště Václava Havla na mezinárodní letiště Peking Capital, jde o sedm a půl tisíce kilometrů vzdálenou obchodní trasu.
„Každé zdražení samozřejmě může ovlivnit rozhodování zákazníků, ti tak často přecházejí na levnější varianty dopravy. Zároveň díky oblíbenosti doručení do AlzaBoxů a Alza prodejen Zásilkovna představuje velmi malou část doručení balíčků na našem e-shopu a dopad na zákazníky tak bude minimální,“ odhadla pro Forbes mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.
„Zásilkovna není tím, kdo ovlivňuje množství zboží z mimoevropských e-shopů, které se v Čechách prodává. O růstu objednávek na čínských e-shopech rozhodují zákazníci, kteří hledají po letech vysoké inflace co nejnižší ceny. A to je hlavní důvod, proč roste podíl těchto e-shopů v celé Evropě,“ uvedli zástupci Zásilkovny.
Podle Zásilkovny „zády k evropským e-shopům nestojí dopravci, ale nekonkurenceschopná průmyslová a energetická politika Evropy a pokřivený celní režim“.
Podle Asociace pro elektronickou komerci Češi vloni na zahraničních online tržištích utratili zhruba 34 miliard korun, obrat českých e-shopů činil ve stejném období 194 miliard korun. Menší a střední obchodníci jsou nervózní zejména z rostoucí popularity gigantů – vedle Temu také Trendyolu nebo Allegra.
„Ceny u e-shopů se odvíjejí od toho, zda se jedná o našeho smluvního partnera,“ uvedl Ivo Vysoudil, mluvčí Balíkovny.
„Z pohledu cen nerozlišujeme domácí a zahraniční zákazníky, máme ke všem stejný přístup. Větší roli ovšem hraje velikost zákazníka a to, jaké produkty a služby využívá,“ uvedla Michaela Tůmová za českého přepravce PPL. „Určitě to není tak, že bychom zahraniční e-shopy zvýhodňovali oproti těm tuzemským,“ říká jednoznačně.
„Nabízenou cenu logicky přímo ovlivňuje objem přepravených zásilek daného e-shopu. Jako přepravce místy narážíme i na dumpingové ceny konkurence, nicméně můžeme ujistit, že toto není standardem DPD a velké hráče dumpingovým způsobem nezvýhodňujeme,“ ujišťuje také šéf českého DPD Malaník.
Současná debata o zboží čínské provenience je však jen další v řadě – výhodné, mnohdy bezkonkurenčně nízké ceny produktů jsou tím, co evropské zákazníky přitahuje. Na druhou stranu ale přibývá stížností na porušování práv zákazníků, například nemožnost zboží reklamovat nebo nepřesné uvádění hodnoty zásilky, což připravuje stát o celní poplatky.
„Každá firma má právo na svou vlastní obchodní politiku. Pokud dopravce (například Zásilkovna) účtuje za dopravu čínským tržištím méně než českým e-shopům, pak je taková obchodní politika diskutabilní. Je pak na jednotlivých e-shopech, aby zvážily, s jakým dopravcem chtějí spolupracovat,“ uzavírá mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.
Právě Zásilkovna ze skupiny Packeta patří k obchodně velmi úspěšným dopravcům. Podle nedávno zveřejněných čísel vloni doručila rekordní počet zásilek přesahující hranici 130 milionů, oproti roku 2023 jde o nárůst téměř o čtvrtinu. Packeta navýšila obrat na 8,46 miliardy korun.
DPD přepravilo v Česku v loňském roce více než 52 milionů balíků a ohlásilo nárůst o téměř čtrnáct procent. Nejvíce pak vzrostl objem balíků do výdejních míst a boxů (o padesát procent) a také u zásilek do zahraničí (o 35 procent). Konkurenční GLS pak zvýšilo počet zásilek o patnáct procent. Balíkovna, která je součástí České pošty, naopak ohlásila pokles o osm procent.