Pražský developer Central Group ve středu odstartoval výstavbu svého doposud největšího projektu. V severní části zrušeného Nákladového nádraží Žižkov vznikne Parková čtvrť s 2,5 tisíce byty. Kromě nich má na Praze 3 u Basilejského náměstí vzniknout 1,5hektarový park, mateřská škola a pěší zóna s vodními prvky.

Central Group v oblasti neplánuje vybudovat žádné kanceláře, na komerční ploše 4,5 tisíce metrů čtverečních mají v nové čtvrti vzniknout pouze obchody a restaurace. „Některé stavební práce tady probíhají už od května minulého roku, zejména výkopové jámy a příprava infrastruktury,“ uvedl majitel Central Groupu Dušan Kunovský při příležitosti klepání na základní kámen.

Oproti původním odhadům se náklady stavby značně zvedly. „Investiční náklady Parkové čtvrti se nám bohužel posunuly do obrovských částek, teď to vychází na dvacet miliard korun, protože nárůst cen energií a stavebních prací je gigantický, s něčím takovým nikdo nepočítal,“ řekl Kunovský.

Pozemky, na kterých nová čtvrť vznikne, vlastní Central Group od roku 2016, kdy je koupil od původního developera oblasti Discovery Group. Hlavním dodavatelem je konsorcium stavebních firem Syner a Imos, urbanistickou a architektonickou koncepci zpracoval ateliér architekta Jakuba Ciglera.

První ze sedmi obytných bloků by měl být hotový v roce 2024. „Chceme jej dokončit k 30. květnu. Místním obyvatelům se omlouváme za momentální hluk spojený s oklepáváním stavebních vrtáků, monolit by měl být hotový do příštího jara, pak už to bude lepší,“ uvedl jednatel Syneru Robert Špott.

Městská část Praha 3 měla vůči megalomanskému projektu výhrady a developer jej musel v minulých letech do značné míry přepracovat. Nově chystané stavby jsou nižší, většina z nich bude mít šest podlaží až na ojedinělé věže o dvanácti patrech.

Central Group je chce opatřit ekologickými prvky, jako jsou zelené střechy, retenční nádrže na dešťovou vodu nebo rekuperační systémy. Podle Kunovského by měla kompletní parková čtvrť stát do roku 2032, pokud bude ekonomická situace příznivá.

Plocha Nákladového nádraží Žižkov je zároveň prvním brownfieldem, kde pražský magistrát využije novou metodiku příspěvků soukromých investorů na veřejnou infrastrukturu, kterou letos schválilo pražské zastupitelstvo. „Za celkem tři lokality, na nichž nyní Central Group na Žižkově pracuje, dělá příspěvek městu na veřejnou infrastrukturu 651 milionů korun,“ tvrdí Kunovský. 

Kromě nákladového nádraží, kde vzniknou nadstandardní byty, připravuje developer i byty ve středním segmentu na Jarově a cenově dostupné nájemní a studentské bydlení v okolí ústřední telekomunikační budovy přezdívané Mordor.