skip to main content
Byznys

Černé léto hudebních festivalů. Miliony dál zůstávají na účtech kapel, které nevystoupily

4 minuty čtení

Mohla to být festivalová sezona snů. Rock for People už v lednu hlásil vyprodáno, pražský Metronome rozšiřoval program o další festivalový den a tým stojící za Colours of Ostrava přemýšlel, jak industriální areál Dolních Vítkovic upravit tak, aby se do něj narůstající počet lidí vůbec vešel.

Návštěvnická realita? Čistá nula. Pořadatelé tak teď řeší, jak přežít do léta 2021.

„Když skončilo léto 2020, jeli jsme dál jako předchozí roky,“ vzpomíná na úplný start letošní sezony jeden ze spolupořadatelů festivalu Metronome David Gaydečka. Vzhledem k tomu, že se kapely zamlouvají rok, ta největší jména i tři roky dopředu, tým kontinuálně pracoval na dalších ročnících.

„Když jste loni mluvil s někým z manažerů kapel, bylo potřeba se ho ptát, co budou dělat v roce 2022,“ vysvětluje Gaydečka s tím, že jde o hlavní zahraniční hvězdy, případně producentsky nestandardní projekty typu comebacku českých Sexy Dancers nebo narozeninového koncertu Tata Bojs.

Metronome pořádaný v areálu holešovického výstaviště navíc pro letošek plánoval proměnu, která spočívala v rozšíření ze dvou na tři festivalové dny. Předchozí čtyři roky totiž ukázaly, že pražský festival má potenciál růstu. Navyšoval se počet návštěvníků, kterých loni přišlo 17 tisíc, a tomu úměrně rostl i počet velkých jmen světové hudby.

Reklama

Letos měl vystoupit například americkými cenami Grammy oceněný Beck nebo britské taneční duo Underworld. Co zůstávalo, byl dvoudenní formát akce se dvěma hlavními venkovními scénami a dvěma vnitřními.

Kolik festivaly generují peněz
Česká festivalová asociace v roce 2017 vypracovala analýzu ekonomických dopadů festivalového průmyslu na domácí ekonomiku. Osm festivalů navštívilo přes 130 tisíc návštěvníků z více než 60 zemí celého světa, kteří utratili 630 milionů korun. Z toho 37 procent vydali na vstupné a další služby festivalů a 63 procent byly vedlejší výdaje za stravu, ubytování, dopravu, nákupy a podobně. Průměrná útrata dosahovala cca 4834 Kč na osobu. Výdaje pořadatelů i návštěvníků festivalů měly dopad na celkové zvýšení obratu české ekonomiky přibližně o 1,1 miliardy Kč (zahrnuje obraty pořadatelů a jejich dodavatelů i obraty stánkařů, hotelů, restaurací, dopravců atd. a jejich dodavatelů). Analýza zahrnula festivaly Beats for Love, Brutal Assault, Let it Roll, Mighty Sounds, Přeštěnice, Rock for People, Sázavafest a Vysmáté léto.

„Náš byznys není starutpová rychlokvaška, kdy se trefíte do dobrého nápadu a za dva roky je splacený,“ přiznává Gaydečka, podle kterého se první rok vrátilo 50 procent nákladů, další rok už bylo potřeba doinvestovat zhruba 25, třetí ročník 15 a loni jenom pět procent z celkového rozpočtu.

První rok přitom začínal s rozpočtem 35 milionů, poslední už hospodařil s částkou 70 milionů korun, kterou z poloviny spolykají náklady na kapely a druhá polovina se z větší části dělí na produkci a menší na propagaci. Rozdíl na straně příjmů a výdajů vyrovnávala trojice pořadatelů v podobě právě Davida Gaydečky a Martina Voháňky s masivní podporou Libora Winklera z investiční společnosti RSJ Investments.

„Když jsme si všechna dosavadní čísla po loňském ročníku vyhodnotili a začali jsme chystat ročník 2020, řekli jsme si, že je čas na rozvoj. Základní kámen je položený a teď můžeme dělat to, co jsme chtěli na začátku – vydobýt si pozici suveréního a respektovaného festivalu na území střední Evropy. A pak přišla korona,“ vzpomíná David Gaydečka.

Pořadatelé nejprve sledovali, co se děje v čínském Wu-chanu, ale v tu chvíli jim nedocházelo, jaká pohroma se skutečně blíží. Jasnější to začalo být ve chvíli, kdy se koronavirus ve velkém šířil Itálií.

„Navíc v tu dobu jsme zaregistrovali i první pohyby na americkém hudebním trhu, když pořadatelé festivalu Coachella, což je jeden z největších amerických festivalů pořádaný v dubnu v Kalifornii, začali jednat o přesunu termínu. V ten moment nám bylo jasné, že se mění pravidla hry, protože se rozpadnou koncertní kalendáře kapel a postupně se to sesype celé. Bylo jisté, že festival v červnu neproběhne. Bylo potřeba nečekat a přesunout ho co nejdřív na nový termín,“ popisuje situaci David Gaydečka. Náhradním termínem mělo být září.

Reklama

Velmi rychle pak nastoupilo jednání s kapelami, z nichž spousta už měla část záloh na vystoupení na svých účtech. Jenže nový termín se nesetkal s úspěchem. „Kapely řekly ne, my přijedeme v červnu, jak je to ve smlouvě,“ vzpomíná Gaydečka na horké chvilky.

Následovala další jednání, která ale nikam nevedla. Kapely si dál trvaly na svém. Bez křiku se odehrávala asi jen proto, že probíhala e-mailem. Došlo nanejvýš na vykřičníky, barevné zvýraznění a kapitálky. „Taková jednání se v minulosti nikdy nevedla, takže to byl šok pro všechny. Postupem času se ale emoce mírnily, protože všem začalo docházet, že spolu musíme spolupracovat. Asi za týden se pak všichni začali ozývat, že s přesunem souhlasí.“

Jenže situace kolem šíření viru se nevyvíjela dobře a pořadatelé se vzhledem k neurčitým výrokům vlády, kdy ministr kultury Lubomír Zaorálek před vrcholem festivalové sezony prohlásil, že během léta žádné mezinárodní festivaly letos nebudou, rozhodli, že Metronome se zahraničními hosty nakonec nebude ani v září a přeloží se na rok 2021.

Miliony korun ve vyplacených zálohách ale dál zůstávaly na účtech kapel. I tady se totiž vytvářel nový standard.

„Zatím spíš platí to, že když pořadatel neřekne, že akci ruší, a dál prodává vstupenky na příští rok, kapele se zálohu vrátit nechce. Metronome prodej ani přes problémy neukončil, ale od března se prodávaly jeden až dva lístky denně,“ říká David Gaydečka.

Budoucnosti Metronomu, jehož tým se z 16 lidí vzhledem ke koronakrizi smrskl na pouhých šest, naopak pomohla loajalita návštěvníků. O vrácení peněz si jich teď požádalo jen zhruba devadesát. A podobně vstřícně se zatím jeví i přístup partnerů, kteří až na výjimky o vrácení peněz také nepožádali a chtějí s Metronomem dál pokračovat. Z těch hlavních se o budoucnosti vedou jednání jen s Českou spořitelnou. Naopak přibyl Volskwagen.

Tým Metronomu ale jen na rok 2021 čekat nehodlá. V září na výstavišti uspořádá Půlmetronome, který staví na českých kapelách. Vstupenky přitom budou platit na zářijový Půlmetronome i Metronome v roce 2021.

„Finančně to nevychází úplně dobře, ale není to úplně iracionální krok. Když uděláte dvě akce, máte i dva příjmy například z občerstvení. Když to celé zapíšeme do excelové tabulky, je lepší dělat Půlmetronome než nedělat nic. A to i s omezeními, která aktuálně platí. Zároveň je ale pro nás důležité mít s divákem dobrý vztah. A tohle by k tomu mohlo pomoci,“ uvažuje Gaydečka, který musí žít s tím, že ani Půlmetronome se kvůli omezením nemusí odehrát.

Aktuální vydání magazínu

„Počítáme i s touto variantou, což je otravné. Kdybychom věděli, že třeba dva roky nic nebude, šli bychom dělat jinou práci. Takhle pracujeme naplno a nemáme jistotu, že se dostaví výsledek.

Situace na festivalovém trhu má zásadní vliv i na kapely, které po letech zdražování musí jít v naprosté většině případů s cenami dolů. Nejvíc se to pravděpodobně dotkne těch větších, které jsou zvyklé hrát před několikatisícovými davy.

„Musíme jít s cenou níž. Slevu nabízíme s ohledem na typ akce, ale dá se říct, že oproti honoráři z doby před koronavirem je cena za vystoupení o 20 procent nižší,“ přiznává manažer kapely Prago Union Pavel Eichler. David Gaydečka očekává, že mohou klesat i ceny vstupenek na koncerty a festivaly, což je také něco, co se v uplynulých 30 letech nedělo.

„Bude se to dít, pokud lidé začnou přicházet o práci a začnou šetřit. Kultura je pak první na řadě. Pořadatelé vyberou míň a míň dostanou i hudebníci,“ dodává Gaydečka.

Sázka na fanoušky
Stejně jako všichni ostatní, v problémech se ocitl i festival Mighty Sounds. Proto v den, kdy měl festival začít, odstartovali jeho pořadatelé na webu festivalu crowdfundingový projekt s cílovou částkou milion korun. Podle mluvčí festivalu Markéty Broumové umožní festivalu přežít a nabízí lidem možnost vlastnit či zažít něco, co by jinak získat nemohli. Jde o speciální zážitky na festivalu, tričko s jedinečnou grafikou nebo balíčky od kapel, které na festivalu vystupují. Sbírka, v níž je aktuálně vybraný necelý čtvrtmilion korun, běží do konce srpna.

Reklama
Reklama