Paříž se na začátku července díky přehlídkám haute couture fashion weeku doslova proměnila v město módy, a tamní ulice zaplnily celebrity a módní experti ze všech koutů zeměkoule.

Svět, který pro běžné smrtelníky může působit nedostupně, však v posledních letech otevírá své brány pro talenty odkudkoliv. Jak se liší od tuzemské módní scény a jací čeští rodáci zde působili či momentálně působí?

Počet českých návrhářů, kteří začínají sbírat zkušenosti či se úspěšně usadili v Paříži, v posledních letech pomalu roste. Kromě Jakuba Polanky, který ve francouzském hlavním městě žije už řádku let, zde působí i třeba návrhář Jan Černý.

Právě toho si v roce 2018 všimla italská divize módního magazínu Vogue a následně dostal možnost absolvovat stáž v módním domě Louis Vuitton. Zkušenost byla o to více exkluzivní, že stáž vedl tehdejší kreativní ředitel pánského oddělení a módní vizionář Virgil Abloh, který minulý listopad prohrál boj s rakovinou.

V současnosti působí Jan Černý opět na české scéně a pracuje na rozvoji své stejnojmenné značky.

Právě u Louise Vuittona je momentálně i další český rodák Adam Kost, absolvent Institut Français de la Mode. K této pracovní příležitosti se dostal díky vítězství v prestižní soutěži LVMH, která každý rok vybírá nejtalentovanější mladé návrháře z celého světa a pomocí finanční podpory jim umožňuje umělecký seberozvoj.

Adam vyhrál v kategorii Young Fashion Graduates a byl jedním ze tří oceněných čerstvých absolventů. Navíc získal i možnost ročního angažmá ve francouzském módním domě. V současnosti žije v Paříži a návrat zpět do Prahy neplánuje.

Srovnání českého a francouzského módního prostředí z pohledu začínajícího návrháře poskytnul další český student prestižního Institut Français de la Mode, mladý český návrhář Luka Duong.

„V době, kdy jsem maturoval, ještě Institut Français de la Mode neexistoval. Vždy jsem chtěl studovat v zahraničí, také jsem ale věděl že chci zkusit studium na české umělecké škole. Po dvou letech na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně mě rodina podpořila v nápadu přerušit studium a vyjet do zahraničí,“ vysvětluje Luka svou cestu do Paříže.

I když byl přijat na London College of Fashion, Polimodu a mnohé jiné školy, Institut Français de la Mode mu připadal jako správná volba. V Paříži je totiž podle něj mnoho pracovních možností a zajímavých lidí.

Zázemí módních domů a univerzit je zároveň multikulturním místem, kde se střetávají mladí návrháři a studenti z nejrůznějších módních škol z celého světa, od londýnského Central Saint Martins k tokijské Bunka Fashion College. 

„Ve vzdělávacím systému je vidět ohromný rozdíl. Když jsem se v Čechách hlásil na vysokou, byla ohromná konkurence, protože valnou většinu lidí zde zajímá zejména design oblečení. Ve Francii se ale podrobně vyučuje pletená móda, tvorba obuvi, kabelek a doplňků, image marketing a mnohé další. V osnovách jsou také několikaměsíční stáže, „vypočítává Duong.

Exkluzivita však samozřejmě závisí na tom, jestli se jedná o stáž přímo u kreativního ředitele, či v jiném oddělení. „Zázemí na prestižní škole určitě pomáhá, ale je těžké dostat stáž, kde by člověk vyloženě dělal design. Je to velmi soutěživé prostředí. Důležité je i uvědomit si skutečnost, že každý designér má svůj pohled na svět a ne každému módnímu domu to musí sedět,“ dodává.

Před odchodem do Paříže také absolvoval vícero stáží doma v Česku, nejdřív u Mira Saba, pak u Dominiky Kozákové. Délka stáže, která byla vyžadována na Fakultě umění a designu na UJEP v Ústí nad Labem byly dva týdny a rozvrhla se na delší časový úsek. U obou návrhářů totiž nepobýval každý den.

„Stáž v módní značce Atlein byla naopak velmi intenzivní a zkušenost všeobecně vzato dobrá. Pracoval jsem v ateliéru, mnohé se přiučil a velmi jsem se při konstrukci střihů zrychlil. Pracovali jsme hlavně na kolekci, která měla jít do showroomů, tzn. spíše na prodejných/nositelných kusech,“ přiznává Luka.

To pro něj bylo zajímavé, protože návrháři se spíše vídají při práci na ultra kreativním oblečení a Luka si dlouhou dobu nechtěl připustit, že musí být také komerční.

Právě komerční stránku módního průmyslu mnozí mladí návrháři v tuzemsku častokrát opomíjejí, jedná se však o stěžejní faktor k udržitelnému kreativnímu rozvoji.

Angažmá v Paříži je však skvělý způsobem, jak nabrané zkušenosti a přístup k módě jakožto byznysu zapojit do tuzemské módní scény. Pozvednout ji, nebo naopak ukázat, že si český talent zaslouží své místo ve světě.