Pokud Jirku Krále neznáte, je nejvyšší čas to změnit. Tenhle pětadvacetiletý mladík je totiž hvězda nastupující generace, která už netráví čas před televizní obrazovkou, ale na YouTube a sociálních sítích. A navíc ti nejšikovnější – jako Jirka Král – na tom umějí i vydělat.

Dlouho pracoval v internetové reklamě, ale od února už se živí tím, že točí sám sebe, jak hraje počítačové hry jako Minecraft, The Sims, GTA nebo The Last of Us. Králova videa na YouTube už dohromady nasbírala 26 milionů zhlédnutí a jeho „sociální sílu“ doplňuje přes 150 tisíc fanoušků na Facebooku a 27 tisíc followerů na Instagramu.

Jirka Král a další tzv. youtubeři prošlapávají cestu novému typu reklamy, která cílí logicky na mladší publikum. Tradiční inzerce v televizi nebo v tištěných médiích už prý nefunguje, protože na nich mladí netráví tolik času jako dřív. Aspoň to tvrdí Tomáš Gavlas, jeden ze zakladatelů agentury Get Boost, která propojuje youtubery – tedy „hlasy mladé generace“, jak je on sám nazývá – se značkami, jež hledají způsob, jak novou generaci oslovit.

„Je to nejefektivnější reklama cílená na mladé publikum mezi 15 a 35 lety,“ říká Gavlas, který využívá toho, že youtubery a jejich profily na sociálních sítích od Facebooku přes Instagram, Twitter, Ask.fm, Pinterest, Vine až po méně známou síť Tsu (která vám platí peníze za to, že na ní trávíte čas) sledují statisíce lidí. Například Král má 225 tisíc odběratelů svého YouTube kanálu a jeho videa poměrně běžně překonávají 130 tisíc zhlédnutí.

To, že mladí tráví stále více času na YouTube a sociálních sítích, potvrdil před několika měsíci i tento výzkum. „YouTube má mezi diváky do 35 let již větší zásah než jakýkoliv jiný český televizní kanál,“ zněl závěr průzkumu agentury TNS Aisa pro české zastoupení Googlu. I když poté Google čelil kritice za „manipulování s daty“, příklon mladé generace k jiným obrazovkám – počítači, tabletu, mobilu – je zřejmý.

jirkakral done

Jak tenhle nový druh inzerce funguje? „Přijde za námi agentura zastupující nějakou značku – třeba Milka, Samsung, Škoda nebo Coca-Cola – se zadáním, že potřebuje dostat svůj produkt mezi mladé lidi, a společně vybereme formu, jak daný produkt propagovat, aby to bylo použitelné pro naše YouTube tvůrce,“ popisuje Gavlas. „Je to autentické, takže v tom diváci nevidí klasickou reklamu, vůči níž jsou už imunní. Je to doplněk ke klasické komunikaci, nesnažíme se vytlačit televizi,“ dodává.

Odměny pro tvůrce jsou většinou v desítkách tisíc korun. „Dřív se reklama prodávala za směšné peníze, spíš za to, že něco dostali. Tak jsme založili agenturu, která zastřešuje víc lidí a dokáže vyjednat lepší podmínky,“ popisuje Král, který má v Get Boost minoritní podíl. „Je to zlom v tom, jak funguje reklama na českém YouTube. Tenhle rok bude průlomový, cítím, že firmy chápou, že to fakt funguje,“ dodává s tím, že by nechtěl ve svých videích dělat reklamu na něco, co se mu osobně příčí.

Jelikož má ale hodně rád sladké, neměl problém přijmout nabídku Milky k valentýnské akci „Řekni to po svém“. Video, kde vypráví zamilovanou historku a baští u toho fialovou čokoládu, nasbíralo přes 130 tisíc zhlédnutí a na Královu výzvu reagoval na svém YouTube profilu i Leoš Mareš.

„Jirka umí na své publikum skvěle mluvit a má na něj velký vliv,“ říká o Královi Gavlas. „Vedle Viralbrothers, kteří se ale teď už orientují spíš do světa, byl tím, kdo nejlépe zachytil největší vlnu na YouTube, hlavně když přišlo to herní období,“ dodává Gavlas.

Tzv. gaming je ale jen jedním ze tří segmentů, kde Get Boost své YouTube svěřence propojuje s firmami. Dalšími jsou Fashion & Beauty (zaměřený hlavně na ženy) a Lifestyle (recenze aplikací, parodie, klipy, vlogy). Vedle Krále jsou nejvýraznějšími tvářemi Get Boost tvůrci známí pod přezdívkami Stejk, Pedro, Johnny Valda, PetraLovelyHair (točí videa o kosmetice či česání a byla zvolena blogerkou roku) či Shopaholic Nicol (točí o nakupování a životě holek). Celkem dají dohromady 4,5 milionu odběratelů YouTube kanálů, 1,3 milionu fanoušků na Facebooku a 270 tisíc followerů na Instagramu.

Úplně nejlepší čísla mezi českými hráči počítačových her na YouTube dělá Gejmr (450 tisíc odběratelů na YouTube, jeho videa mají celkem 60 milionů zhlédnutí), ten ovšem nikdy neodhalil svou tvář a do stáje Get Boost nepatří. Nutno dodat, že proti světové špičce mají Češi stále co dohánět: největší youtuber světa, švédský hráč schovaný pod zkratkou PewDiePie, má skoro 35 milionu odběratelů a roční příjmy ve výši 7 milionů dolarů.

I tak to ale jsou hrdinové mladé generace, které se říká Generace Z. „Mají jiné návyky – nehodlají konzumovat tradiční mediální časy, být vázaní na konkrétní vysílací čas, chtějí mít obsah tady a teď, mají krátkou dobu pozornosti a fungují na více obrazovkách najednou, takže klidně mají zároveň puštěnou televizi, tablet a mobil,“ popisuje Gavlas dnešní mládež. Dokud v Česku nebude dostupná služba jako Netflix nebo Hulu (a zároveň Stream.cz nebo O2 TV budou kvůli omezené nabídce obsahu sbírat jen drobky), může se YouTube mezi mladými skutečně těšit výsadnímu postavení.

„Lidé vidí youtuberům až do pokojíčku, dívají se, co dělají, čím se baví… Jsou prostě jedni z nich,“ popisuje vztah divák-tvůrce Gavlas s tím, že 75 procent diváků je starších 18 let. „Nabízíme o hodně levnější a lépe zacílenou reklamu, než je ta v tisku, televizi nebo outdooru. A navíc ji můžeme docela přesně změřit,“ říká David Růžička, druhý ze zakladatelů.

„V Americe se firmy jako my prodávají velkým studiím typu Dreamworks, Fox nebo Disney, protože ta studia zjistila, že neumí vyrobit takový obsah, který by dnešní mladé zajímal. Že to, co dělají, je syntetické… Takže je pro ně snazší si přivést tvůrce z YouTube i s jejich publikem a formátem deseti- nebo dvacetiminutových videí, která jsou teď populární,“ říká Růžička.


O netradičním byznysu čtěte také:

Smoking místo kožichu aneb jak Leoš Mareš vydělává nejen sobě