Ačkoliv nás od vánočních svátků dělí ještě dva měsíce, pro e-shopy a e-commerce jsou přípravy na letošní Vánoce v plném proudu. A pro důkladnou přípravu existuje pádný důvod. Letos se totiž očekává pro e-commerce opět rekordní rok, a to jak v celkových součtech, tak i ve vánoční sezoně.
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) letos Češi na internetu za dárky utratí přes 77 miliard korun. Vzhledem k aktuální situaci kolem nedostatku materiálů a součástek či rychlého zdražování ovšem panuje mezi e-shopy i nejistota.
V jednom se představitelé e-commerce shodnou jednohlasně. Pokud mají Češi v plánu letos před svátky utrácet, s nakupováním vánočních dárků by neměli otálet. „Zákazníkům bychom doporučili začít s pořizováním dárků co nejdříve, protože se může stát, že nabídka nebude v některých kategoriích tak široká, jak byli doposud zvyklí,“ říká mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavla Hobíková.
Její slova potvrzuje také výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Osobně bych určitě doporučil nákupy dárků neodkládat. Snadno by se mohlo stát, že třeba nabídka elektroniky nebude před Vánoci tak široká. Nyní mají prodejci v nabídce zboží, do jehož cen se ještě zásadně neprojevuje inflace a omezená dostupnost, brzy se ale situace může změnit,“ vysvětluje.
Jak už zaznělo, problémy s dostupností lze očekávat především u elektroniky, jako jsou například notebooky do patnácti tisíc korun.
„Asie se potýká s nedostatkem výrobních kapacit a chybí čipy, což se promítá do špatné dostupnosti notebooků, komponent a také veškerého příslušenství, jako jsou například tiskárny. Stejný problém se týká mobilních telefonů, grafických karet, herních konzolí, elektrokol nebo myček,“ vyjmenovává mluvčí Mall.cz Hobíková s tím, že tam, kde je to možné, se snaží obchod dostatečně předzásobit.
Často omezená nabídka bude narážet na vysokou poptávku, která bude vrcholit na konci listopadu a v prvních dvou prosincových týdnech. Zatímco v uplynulém roce měla na vánoční nákupy velký vliv pandemie a s ní související vládní opatření, letos budou hrát velkou roli její dopady. A to především v dostupnosti zboží a rostoucí inflaci.
Přesto si e-shopy věří, alespoň ve srovnání s jejich kamennou konkurencí. „Očekáváme, že zákazníci nakoupí opět více v e-shopech,“ říká Vetyška.
Rekordní vánoční poptávku neočekávají jen e-shopy s elektronikou a dalším zbožím, ale i internetové obchody s potravinami. Právě online prodej potravin je v Česku nejdynamičtějším sektorem e-commerce. Tržby v tomto sektoru v posledních třech letech rostly v průměru o 106 procent ročně.
I u potravin však hrozí, že v době nejvyšší poptávky bude dostupnost na e-shopech omezena. „Do zásobování bude promlouvat celá řada faktorů. S ohledem na avizované zdražování se začínají předzásobovat velké řetězce, což do jisté míry nabourává běžný supply chain a může to na trhu vyvolat částečnou vyprodanost některých položek,“ zmiňuje CEO obchodu Košík.cz Tomáš Jeřábek.
„Nikdo zároveň není schopen předpovědět, jakým způsobem se bude chovat mezinárodní dálkový obchod. Velký problém může být s kamionovou přepravou. Chybí lidé i přepravní kontejnery. Jednotlivých komodit sice může být dostatek, jen je nebude mít do Česka kdo a v čem přivézt,“ dodává Jeřábek.
Navzdory tomu ale i e-shopy s potravinami předpokládají, že předvánoční poptávka bude letos rekordní. A napovídají tomu i data za celý trh, podle kterých jsou v Česku e-shopy nadále na vzestupu.
Obrat českých e-shopů ve třetím kvartálu podle společnosti Shoptet dosáhl 46,8 miliardy korun. Meziročně si tak internetoví prodejci polepšili o tři procenta a oproti roku 2019 o pětinu. A ve třetím kvartálu přibylo 2860 nových internetových obchodů. Momentálně jich v Česku funguje 42 173.
Podíl e-commerce bude zároveň nadále růst ve všech maloobchodních kategoriích. Celkově by se online prodeje měly na maloobchodních tržbách v Česku koncem letošního roku podílet již téměř patnácti procenty, což je nejvíce ze zemí střední Evropy.
Češi loni v internetových obchodech podle Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více. Letos obraty online obchodů pravděpodobně překonají hranici 200 miliard korun. V případě samotné předvánoční sezony hovoří odhady o zhruba dvacetiprocentním meziročním růstu.
Logistika by neměla mít problém
Na extrémní poptávku před vánočními svátky se připravují i přepravní společnosti, které zboží z e-shopů zákazníkům vozí. Jak podle samotných přepravců, tak i podle Asociace pro elektronickou komerci by však logistika měla vánoční nápor ustát. Pokud tedy bude nějaké zboží skladem, mělo by se k zákazníkovi dostat rychle.
„Před Vánoci plánujeme doručovat 400 tisíc balíků denně. Pokud by přece jen realita výrazně překročila námi očekávané počty zásilek, máme připraveny záložní scénáře, při kterých bychom i tak zachovali dobrou kvalitu našich služeb,“ uvádí například Milan Loidl, ředitel rozvoje společnosti PPL, která i letos nabírá před Vánoci stovky sezonních pracovníků, kteří mají pokrýt velkou poptávku.
Nábor řidičů běží na plné obrátky i ve zmiňovaném Košíku. „Nicméně naše kapacita není jen o kapacitě kurýrů a počtu aut, ale především kapacitě skladu jako takového. Tu se před Vánoci snažíme ještě zásadně navýšit dostavěním velkého chlazeného prostoru s galerií, která navýší naši plochu o dalších pět tisíc metrů čtverečních,“ doplňuje CEO Košíku Jeřábek.
„Věříme, že situace nebude tak vypjatá jako loni, kdy se spojily okolnosti pandemie a lockdownů s kombinací akce Black Friday, tehdy to byla situace opravdu extrémní,“ dodává Loidl. Tak extrémní sezonu jako loni letos neočekává ani DPD. „Nicméně s ohledem na vývoj v posledních dnech se situace může poměrně rychle měnit, a doporučujeme tedy s vánočními nákupy určitě nevyčkávat,“ upozorňuje generální ředitel společnosti Miloš Malaník.
DPD oproti standardním objemům během roku počítá před Vánoci zhruba s čtyřicetiprocentním nárůstem. „V nejvytíženějších dnech očekáváme kolem 250 tisíc zásilek denně, nicméně se zhoršující se epidemickou situací může toto číslo narůstat,“ doplňuje Malaník.
Jak PPL, tak i DPD se navíc na boom e-commerce snaží adaptovat novými službami. První jmenovaná firma například před pár týdny spustila provoz výdejních samoobslužných boxů, kde si mohou zákazníci zásilku vyzvednout nebo ji poslat. Samoobslužné boxy spouští i DPD. V provozu bude navíc brzy také nové sdílené cyklodepo na pražském Smíchově, které se připojí k již existujícímu depu na Těšnově.
Velký zájem o nakupování na internetu před Vánoci očekává také Zásilkovna, která postupně navyšuje síť výdejních míst i počet dep po celé republice s tím, že je nyjí připravena pojmout až 1,2 milionu zásilek denně. „Je zde ale řada věcí, které situaci a nákupní chování zákazníků mohou ovlivnit. Aktuálně rostou čísla nakažených koronavirem a částečně se vracejí protiepidemická opatření, výrazně rostou ceny energií, zvyšuje se inflace a podobně. Jak tyto externí faktory ovlivní zákaznické nakupování v době před Vánoci, je těžké prognózovat,“ konstatuje finanční ředitel Zásilkovny Jan Čižmar.