Radomil Doležal šéfuje agentuře CzechTrade, která pomáhá českým firmám s exportem. Třeba technologickému startupu TeskaLabs, s jehož ředitelkou Vladimírou Teskovou se potkali jako hosté Forbes BrandVoice podcastu. A řešili, co je třeba, aby zahraniční expanze proběhla úspěšně.

„Některé věci vám nikdo kromě agentury neřekne,“ říká Tesková, která to dobře poznala při cestě na německý trh.

„Zásadní byly znalosti toho, co všechno je třeba mít připravené pro komunikaci s německými obchodními partnery, jak je oslovovat, ale třeba i to, že v Německu ještě běžně pro komunikaci s obchodními partnery používají faxy,“ líčí COO TeskaLabs.

Dnes už její společnost poskytuje řešení v oblasti kybernetické bezpečnosti firmám na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku, Bulharsku, Velké Británii, Řecku či Lotyšsku.

„V Česku máme být na co hrdí. Aktuálně je v tuzemsku asi dvacet tisíc exportérů a poklonu zaslouží každý z nich. Podnikat v cizí zemi je totiž mnohonásobně těžší než na domácí půdě,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade, která českým firmám pomáhá s expanzí už přes dvacet let.

Agentura v rámci své činnosti vytváří například speciální programy na podporu českých startupů v zahraničí, už druhým rokem také pořádá takzvané Future of Export Summit, konferenci, na které sdružuje úspěšné české firmy a pomáhá jim tak se vzájemným sdílením cenného know-how.

Prostřednictvím svých zahraničních kanceláří navíc poskytuje podporu v jednotlivých zemích napříč celým světem, příští rok tak otevře kancelář v Saúdské Arábii nebo japonské Ósace.  

„Firmám pomáháme se strategiemi a nástroji, díky kterým je pro ně vstup na zahraniční trhy co nejsnadnější,“ vysvětluje Doležal. „České firmy mají velmi často perfektní produkt. To, co jim chybí, je ale zdravé sebevědomí a energie. Se správnou strategií se dá zvládnout každá expanze, zásadní je ale věřit ve vlastní potenciál,“ dodává.

Vsadit na pomoc od CzechTrade se rozhodla i Tesková. „Kromě odhodlání pro nás bylo v začátcích cesty na nové trhy zásadní především uvědomění, že v každé zemi funguje byznys opravdu jinak,“ vypráví.

Německo tak mělo být prvním cílem expanze, ale po konzultaci s agenturou své plány společnost přehodnotila. „Díky spolupráci jsme včas zjistili, že tamní trh je v naší oblasti nasycený a nejvhodnější bude zaměřit se nejdříve na jiné trhy,“ přibližuje Tesková.

Právě různá specifika jednotlivých zemí jí spolupráce s agenturou pomohla objasnit. „To jsou věci, které vám nikdo neřekne a kde je právě zkušenost a pomoc agentury CzechTrade k nezaplacení,“ říká Tesková.

Na co můžeme být v Česku hrdí? Jak si tuzemské byznysy vedou v zahraniční konkurenci? Jak s exportem pomáhá agentura CzechTrade? A jak těžké je pro české firmy dostávat se na nové  trhy? Poslechněte si další díl Forbes BrandVoice podcastu.