Stále si samozřejmě můžete zboží objednat z křesla vlastního obýváku. Už si na něj ale můžete znovu i sáhnout, případně ho vyzkoušet a prohlédnout si každý jeho detail. Rozvolňování protipandemických opatření otevřelo kamenné obchody a tím i pomyslný souboj mezi nimi a e-shopy.

Jak tento souboj v současnosti vypadá?

Podle karetních transakcí je vidět vysoký nárůst zejména v obchodech s oblečením. A to až několikanásobný – u Komerční banky jde o zhruba 700 procent ve srovnání s obdobím lockdownu, u České spořitelny o 450 procent. Zatímco v restauracích byl nárůst pozvolný a kulminoval v posledním květnovém týdnu, u oblečení se zjevně projevila natěšenost lidí na doplnění šatníku.

„V případě plateb kartou za oblečení byl skok mezi dubnem a květnem největší,“ potvrzuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. „V dubnu byly ve srovnání s rokem 2019 výdaje nižší o čtyřicet procent, ale v květnu naopak meziročně vyšší o šestapadesát procent.“

700 %

O tolik narostly podle údajů Komerční banky nákupy v obchodech s oblečením.

Navrátilova slova podtrhují i čerstvá data společnosti Shoptet nasbíraná z mnoha tisíců e-shopů. Podle nich po otevření obchodů klesl v online nákupech nejvíce právě segment oblečení a doplňků, konkrétně o šestnáct procent.

„Výrazné zrychlení nastalo i v případě plateb kartou v hobbymarketech a v platbách za nábytek či knihy,“ pokračuje Navrátil. „Velkou roli pochopitelně sehrává realizace odložených nákupů v těch obchodech a službách, které byly předtím zavřené. V číslech se také potvrzuje zlepšení nálady lidí, chuť utrácet a pocit, že už je to za námi.“

Chování zákazníků se tak podle dostupných dat v posledních dnech podobalo chování diváků v hledišti, kteří dlouho nedočkavě čekali, až se rozhrne opona. Když se tak stalo, projevovali nějaký čas nadšení, postupem času jim ale nová situace začala zevšedňovat.

V číslech se potvrzuje zlepšení nálady lidí, chuť utrácet a pocit, že už je to za námi.

„Opakuje se nám zkušenost z léta minulého roku, kdy přesun zákazníků zpátky do prodejen přichází nárazově ihned po otevření a pak se pomalu a postupně dostává k setrvalejšímu vybalancování,“ všímá si Zdeněk Morávek, marketingový ředitel obchodu se sportovním vybavením Sportisimo.

Víceméně totéž říká také Václav Hrbek, spoluzakladatel společnosti Alpine Pro prodávající oblečení a obuv pro outdoorové aktivity. A stejně jako Morávek ze Sportisima upozorňuje i Hrbek na další důležitý aspekt – bezprostředně po otevření panovalo hodně studené počasí, což prodeji nahrávalo.

„V prvních dnech po otevření jsme měli dvojnásobné, někdy i trojnásobné tržby oproti stejnému období v necovidovém roce 2019. Potom to šlo dolů, třetí týden po otevření tržby klesaly. Nyní, čtvrtý týden, jsme na předloňských číslech,“ prozrazuje Hrbek.

Nejprve do Sportisima, vzápětí do Fruitisima. I taková mohla být cesta zákazníků, na rozdíl od nedávné minulosti volná a bez omezení. „Lidé se těšili zpátky, protože online má své slabiny a vybrat si zboží na místě je často pohodlnější,“ říká Jan Hummel, zakladatel Fruitisima, sítě barů s ovocnými nápoji.

A doplňuje: „První dva týdny v obchodních centrech byly velmi hektické, naše prodejny obsloužily přes sto tisíc zákazníků. Poté poptávka opadla, teď opět pozvolna roste. Jsme asi na osmdesátiprocentní úrovni roku 2019.“

Nejen k čerstvým ovocným drinkům, ale i ke knihám jde nyní v obchodech přivonět. A tak i knihkupectví zažila nápor ihned po otevření, poté zájem logicky poněkud opadl.

„Po otevření kamenných prodejen jsme s potěšením zaznamenali velké množství zákazníků, nákup v kamenném knihkupectví je stále cosi jako zážitková záležitost, které se prodej přes e-shop atmosférou nemůže vyrovnat,“ tvrdí František Mala, CEO společnosti Euromedia, gigantu na tuzemském knižním trhu, pod nějž patří i síť knihkupectví Luxor.

Jan Hummel z Fruitisima má pravdu, že online má své slabiny. A František Mala z Euromedie má nemenší pravdu, že e-shop se atmosférou nemůže rovnat klasickým obchodům. Jenže jsou tu i aspekty, v nichž online prostředí dominuje a má nesporné výhody. V první řadě je to komfort nákupu z domova, z čehož se navíc stal v koronadobě mnohem frekventovanější zákaznický zvyk.

„Lidé se sice teď vrátili do obchodních center, ale zvyklosti se změnily a pravděpodobně tam nyní v takovém množství jako před pandemií chodit nebudou,“ míní Václav Hrbek z Alpine Pro.

„Jednoznačně teď vidíme přesun velké části zákazníků zpátky k offline nakupování,“ tvrdí sice Zdeněk Morávek za Sportisimo, avšak i on dodává: „Nadále zůstává vyšší podíl online nákupů nebo kombinovaných forem nákupu, jako je objednávka online a osobní odběr na prodejně, než tomu bylo v předcovidové době.“

Lidé se teď vrátili do obchodních center, ale zvyklosti se změnily a pravděpodobně tam tak jako před pandemií chodit nebudou.

Česká e-commerce scéna v květnu oproti loňskému roku stagnovala, respektive mírně klesla o čtyři procenta. „Navzdory tomu se jednalo o silný měsíc – nesmíme zapomenout, že srovnáváme první v offlinu otevřený měsíc s extrémně silným loňským rokem,“ vysvětluje Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, kam patří nákupní rádce Heureka.cz.

„Očekávali jsme, že se velká část zákazníků po otevření přesune do kamenných obchodů. Už od oznámení otevření jsme viděli, že zákazníci začali s nákupy vyčkávat a nechávat je až do offline světa. Věřím ale, že v kamenných obchodech všichni nezůstanou a postupně se do e-shopů vrátí,“ doplňuje Braverman.

Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci je aktuální podíl onlinu na retailu šestnáct procent. „To je z předešlých jedenácti procent významný skok a tito zákazníci se určitě neztratí,“ komentuje nárůst Tomáš Braverman.

Největším skokanem prvního kvartálu roku 2021 se podle čísel Heureky stalo vybavení na sport. Běžky a vybavení na běžky zaznamenaly dokonce meziroční růst o 2376 procent, s příchodem jara kulminovaly ale i prodeje kol a elektrokol, které meziročně vzrostly o více než 400 procent.

Loni utratili Češi v e-shopech (podle dat Asociace pro elektronickou komerci) rekordních 196 miliard korun, což je o zhruba 41 miliard korun více než předchozí rok. Jistě, nárůst je zásadním způsobem ovlivněný pandemií, průzkum společnosti Shoptet zahrnující 24 tisíc e-shopů ale mimo jiné ukázal, že čtyři z deseti lidí chtějí převážně nakupovat online i po návratu k normálu. Kamenné obchody plánuje jednoznačně využívat jen čtvrtina Čechů.

Více než osmdesát procent lidí pak v průzkumu potvrdilo, že jim v internetových obchodech nic nechybí, a pokud přece jen ano, nejčastěji jde o možnost si zboží osobně vyzkoušet. Největší zájem o online nákupy projevují Češi v souvislosti s elektronikou a vybavením do domácnosti. „Podle dostupných údajů lze říci, že zákazníci u nakupování online zůstanou,“ shrnuje CEO Shoptetu Samuel Huba.

80 %

Tolik lidí v průzkumu potvrdilo, že jim v internetových obchodech nic nechybí.

Ať online, či offline, lidé podle hlavního ekonoma České spořitelny Davida Navrátila projevují ochotu utrácet, což prý podporuje několik faktorů. „Zejména situace na trhu práce s nízkou mírou nezaměstnanosti a klesajícím počtem lidí v programu Antivirus, který opět tlačí mzdy nahoru. A také daňové změny a skutečnost, že domácnosti mají uloženo o zhruba 200 miliard korun více ve formě bankovních vkladů, než by měly, kdyby recese nebyla.“