skip to main content
Restart

Češi neztratili chuť cestovat, poptávka po zájezdech se po útlumu zvedá

3 minuty čtení

Čeští turisté strkají nedočkavě ruce do pootevřených dveří světa a touží je rozrazit ještě víc. Díky uvolňování hranic, které byly donedávna uzavřeny koronakrizí, mohou v současnosti cestovat do Řecka nebo Chorvatska. Podle všeho by se ale našlo i dost zájemců o lety do Egypta, Tuniska a Turecka, pokud by byly v blízké budoucnosti umožněny.

Těžko říct, jak zní tato informace epidemiologům. Pro cestovní kanceláře a jejich byznys je to ale nesporně dobrá zpráva.

„Nepotvrdilo se naštěstí strašení, že hranice mohou být zavřeny až na dva roky, a zájem zákazníků je nyní výrazný,“ tvrdí Petr Kostka, obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours.

„Zájem o aktuální nabídku předčil naše očekávání. Ukazuje se, že Češi chuť cestovat neztratili a jejich nálada k tomu, aby dovolenou strávili u moře, se po útlumu podstatně zvedá,“ přidává se Jan Bezděk z CK Fischer.

Reklama

Že v posledních dvou týdnech zájem o dovolenou u moře znatelně stoupl, potvrzuje i místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Trend souvisí s doporučením vlády pro cestování v podobě semaforu, kdy zelená barva označuje země, kam je možné cestovat bez obav z testů a karantény.

Zelené jsou tradiční turistické destinace v Evropě a v nich začaly cestovky bryskně nabízet pobyty. Lze si zakoupit letecké zájezdy na řecké ostrovy, do Bulharska či na Mallorku, s vlastní dopravou jde realizovat především velmi oblíbené Chorvatsko.

„Ihned po uvolnění cestování jsme vypsali nové nabídky, v nichž jsme chtěli být féroví a říkáme lidem, co je může potkat z hlediska opatření hotelů či standardů stravování,“ říká Jan Bezděk za CK Fischer.

Množství lidí, kteří letos vycestují na zahraniční dovolenou, bude samozřejmě razantně nižší než v předchozích letech, nicméně nebude nulové, což ještě před krátkým časem hrozilo. „Odhaduji, že k moři vyrazí zhruba 30 procent turistů ve srovnání s loňskem,“ říká Petr Kostka z Exim Tours.

Zákazníci by rádi letěli do zemí, nad nimiž dosud semafor ukazuje červenou.

Podle zkušeností v CK Fischer je tu i jeden paradox: sjednávání zájezdů či informací o nich – buď telefonicky, nebo přímo na pobočce – je tento červen četnější než obvykle. V normálních časech už totiž klienti měli v tomto období zájezdy koupené, případně s tím naopak vyčkávali na last minute.

Navíc se zdá, že aktuálně zelené destinace mnohým nestačí. Exim Tours udělaly dotazník, z něhož vyšlo, že potenciální zákazníci by rádi letěli do Egypta, Tuniska a Turecka, tedy do zemí, nad nimiž dosud semafor ukazuje červenou.

„Zatím proto musíme vyčkávat, ale jmenované země jsou pro nás velmi důležitými destinacemi, takže pokud by bylo do nich cestování umožněno, určitě zareagujeme,“ říká Petr Kostka a víceméně totéž se line i z ostatních cestovek.

Vlažný je nyní zájem o cesty po pevnině do Itálie, jejímuž kreditu pandemie ublížila. A na italské ostrovy nyní z Česka nelétají letadla – pokud začnou, jsou cestovní kanceláře připraveny jednat i o pobytech například na Sicílii nebo Sardinii. „Lety jsou ovšem zatím pro letecké společnosti rizikovou záležitostí, mají malou obsazenost a každý let představuje ztrátu,“ upozorňuje Jan Papež.

Reklama

Místopředsedovi Asociace cestovních kanceláří se nelíbí ani zásahy Evropské unie, která podle něj cestování škrtí: kvůli unii údajně nemohou být stále v nabídce Černá Hora, Makedonie či Albánie.

Zájezdy do zemí, kam se teď může, mohou být obecně cenově příznivější než jindy. Hoteliéři a další lidé žijící z cestovního ruchu budou podle Jana Bezděka z CK Fischer služby zlevňovat, což je opačná tendence, než jakou drželi před koronavirem. „Dalším příjemným bonusem může být, že i na frekventovaných turistických místech bude tento rok méně lidí,“ dodává Bezděk.

Méně lidí i příznivější ceny slibuje i letitý český hit – Chorvatsko. Tamější vláda rozhodla, že se letos od 15. června do 14. září nebudou zvyšovat ceny mýtného za dálnice a trajekty. Ceny za dálnice jsou přitom obvykle v létě o 10 procent vyšší, trajekty dokonce o 20 procent.

„Portál Chorvatsko.cz v současnosti navštíví v porovnání s březnem desetkrát víc uživatelů, až 10 tisíc denně. Jen během týdne vypravujeme tři plné autobusy do Chorvatska a objednávky stále přibývají,“ říká Ivan Lackovič, jednatel cestovní kanceláře Travel Family.

Na standardní čísla se české cestovní kanceláře tento rok nedostanou, už to však nevypadá na jejich hromadnou apokalypsu. Podle Jana Papeže dosud v tomto období zkrachovala jediná cestovka, byť jeden ze šéfů Asociace cestovních kanceláří varuje, že teprve příští měsíce ukážou, jak krize s tímto odvětvím byznysu zacloumala.

Reklama
Reklama