Tým studentů mnichovské technické univerzity na konci července obhájil vítězství v soutěži, kterou v areálu své firmy SpaceX v Los Angeles už potřetí uspořádal Elon Musk.
V dopravním tunelu dosáhla kapsle startupu WARR Hyperloop rychlosti 457 kilometrů za hodinu. Mladí konstruktéři za svůj technologický a byznysový drajv hodně vděčí své alma mater a jejímu centru UnternehmerTUM, kterým mimo jiné prošla i ambiciózní česká firma Neuron Soundware.
Čtěte také: ▶ Britové se od nás inspirují, říká šéfka Slevomatu a chystá se na novou roli
Nejde ale o jedinou českou stopu v největším evropském startupovém akcelerátoru a inkubátoru. Ten se čerstvě dohodl na spolupráci s pražským projektem Leadspicker, který rozjeli dva ani ne třicetiletí Češi Vlastimil Vodička a Jan Skácel. Pro mnichovský hub budou vyhledávat zajímavé a nové startupy, jež by se mohly zúčastnit tamních programů.
![](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2018/08/unnamed-16.jpg)
Vlastimil Vodička a Jan Skácel
„Vyvinuli jsme nástroj, který umí s pomocí strojového učení a prvky umělé inteligence prohledávat internet včetně nově vzniklých webových stránek. Náš algoritmus pak dokáže rozpoznat, zda vyhledané společnosti jsou třeba startupy. Jsme rychlí a náš klasifikátor dokáže identifikovat i startupy, které nejsou viditelné v žádných databázích či rejstřících,“ vysvětluje absolvent brněnského VUT Vodička, který zároveň působí ve fondu J&T Ventures.
Leadspicker postavil se svým kamarádem z rodného Přerova, Jan Skácel předtím pracoval ve společnosti Seznam.cz a ve výzkumné skupině přirozeného jazyka na Fakultě informačních technologií VUT v Brně.
Při vývoji Leadspickeru se inspirovali zakázkou, kterou Vodička získal během své práce pro rakouskou skupinu Pioneers.io. Ta pomáhá větším firmám s inovacemi, pořádá startupové konference a sama do nadějných projektů i investuje. Svého času tam Vodička se Skácelem pracovali na kontraktu pro Světovou banku, která si vídeňskou společnost najala, aby pro ni analyzovala startupy na Balkáně, kde neexistovala žádná startupová databáze.
![](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2018/08/VHP1671.jpg)
„Ve Vídni se vše dělalo ručně. Po mém odchodu jsme ale s Honzou přišli na to, že některé činnosti lze zautomatizovat. Když zkombinujete automatické procházení webu, klasifikátor různých klíčových slov a tisíce hodin strávených pečlivým tagováním dat našimi analytiky, vznikne nástroj, který je poměrně silný. Najdete i toho, kdo třeba ani nechce být moc vidět,“ dodává Vodička.
Jeho společnost najala prvního zaměstnance předloni, dnes jich má 15 a další hledá. Zatímco obrat v roce 2016 byl zhruba 40 tisíc dolarů, letos už plánuje tržby téměř půl milionu dolarů, v přepočtu cca 10 milionů korun. Leadspicker funguje bez externích investorů.
Nejvíc klientů se rekrutuje z řad startupových akcelerátorů a korporátních firem. Mezi zákazníky je například německá pobočka poradenské agentury PwC nebo Nikkei – největší ekonomický deník světa a zároveň stejnojmenný japonský mediální dům, kterému patří i britský list Financial Times.
Pro jeho analytiky, kteří počítají mimo jiné tokijský burzovní index Nikkei 225, je klíčové, aby věděli o pokud možno každé firmě, která v Japonsku vznikne.
Čtěte také: Do českého startupu ProductBoard investoval hvězdný fond Silicon Valley
„Nabízíme jim, že pro ně najdeme nové startupy přesně z té oblasti, která je zajímá. Ty nejrelevantnější startupy oslovíme a nasměrujeme do naší platformy, kde potom naši klienti podrobně analyzují jejich technologii a dosavadní vývoj. Umíme hledat v jakékoli zemi a v podstatě jakémkoli jazyku, ten systém je vždy stejný, jen musíme vybrat vhodná klíčová slova,“ popisuje Vlastimil Vodička nad kávou v centru Prahy.
O tom, že jim je podnikání blízké, měli oba podnikatelé jasno už na střední škole, ostatně ještě před maturitou zkoušeli prorazit s projektem Ulovsi.cz, který fungoval na podobném principu jako Slevomat. A i dnes vnímají to, co dělají s Leadspickerem, jen jako začátek.
Vodička připouští, že vyhledávání startupů je v podstatě rutinní práce: „Máme ale díky tomu jednak unikátní databázi, jednak se náš systém dá využít k něčemu mnohem sofistikovanějšímu, k investování. V Leadspickeru jsme už o startupech nasbírali dost dat na to, abychom mohli ve velkém analyzovat KPIs jednotlivých startupů a včas identifikovat ty s největší dynamikou růstu.“
S kolegy z J&T Ventures už dokonce vymýšlejí, jak investování do startupů otevřít i veřejnosti, že by se peníze v podstatě sestavovaly z drobnějších příspěvků jako v případě crowdfundingu. Ale to je prý zatím vzdálenější budoucnost.